Dammevandløbet
Fra : Jens Larsen

Dato : 03-01-03 17:17

Jeg er selv født og opvokset på vestmøn,men aner ikke hvor Dammevandløbet
er - er der nogen her på den altvidene side der kan forklare mig hvor den
ligger.
Hilsen Jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-01-03 18:08

Fri, 3 Jan 2003 17:17:25 +0100, skrev Jens Larsen:

>Jeg er selv født og opvokset på vestmøn,men aner ikke hvor Dammevandløbet
>er - er der nogen her på den altvidene side der kan forklare mig hvor den
>ligger.

Uden at kunne sige det præcist, vil jeg da tro at det er nede i den
søndre ende. Der hedder det hele noget med Damme: Lille Damme, Store
Damme, Dammehave, Damme Kobbel.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-01-03 19:36

Jens Larsen skrev:
> Jeg er selv født og opvokset på vestmøn,men aner ikke hvor
> Dammevandløbet er - er der nogen her på den altvidene side der kan
> forklare mig hvor den ligger.

Hej.

På kortet kan man se et (unavngivent) vandløb, som kommer
fra Stemper Mose lige vest for Tostenæs. Det løber forbi den
gamle skole (nord for Dammehave) og løber lidt nord om Bomgård
og ud i havet (Letten).

Jeg ved ikke om det er det rigtige vandløb, men på 1:50.000 kortet
er der faktisk ikke andre vandløb i den ende af Møn.
--
Med venlig hilsen og godt nytår
Herluf Holdt

Fra : Torben S

Dato : 04-01-03 15:37

Jeg tror også du har ret Herluf, jeg sender lige en mail til Jens med
kortet, i 4 cm.
Torben Sørensen

Fra : JPo

Dato : 04-01-03 23:48

> [...]
> Med venlig hilsen og godt nytår
> Herluf Holdt
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Dammevandløbet er idag rørlagt og ender i det løb, som Herluf beskriver.
Jeg mener at vide, at det har startet i Skovhaven, øst for Store Damme og
gået gennem
Store Damme og videre til Ullemosen og derfra videre til Stemper Mose. (kan
ses på kortene "Danmark før og nu")
Løbet gav tidligere oversvømmelser i Store Damme. (billede kan ses på
binaer.historie)

mvh.
Jpo (indfødt)

Fra : Jens Larsen

Dato : 05-01-03 15:12

Nu siger min kære kone Marianne at det var damme å jeg skulle finde, men det
gør det vist ikke nemmere. Det var noget med ørredyngel i en å , og det kan
jo ikke passe med et rørlagt vandløb hilsen Jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-01-03 15:34

Sun, 5 Jan 2003 15:12:21 +0100, skrev Jens Larsen:

> [...]
>gør det vist ikke nemmere. Det var noget med ørredyngel i en å , og det kan
>jo ikke passe med et rørlagt vandløb hilsen Jens

Det kommer vel an på rørets diameter? "Tyrens Røvhul" ved
Sandholmlejren i Nordsjælland er ikke ret stort, men det er utroligt
så mange garderrekrutter der har passeret igennem i årenes løb

Om gydning på Møn (sic!):
http://www.sportsfiskeren.dk/nyheder/2002/November/Gydning_paa_Moen/
Ikke at det kaster konkret lys over problemet, men lidt har vel også
ret. Her betegnes Dammevandløbet iøvrigt som en lille å!

Hvad med at skrive til Palle Myssen (palle-m@mail.dk), der er biolog i
Storstrøms Amt? Han kan sikkert svare på alle spørgsmål angående det
forp... vandløb

Venlig hilsen
Kurt Hansen