Ang. Indstillinger af RAM
Fra : Flare

Dato : 03-01-03 15:41

(X-post)
Jeg vil lige prøve at tweake mine ram lidt. Men jeg er total lost om hvad
der er godt og skidt.

Jeg har P4 2.4 NW, 512 DDR330 (Samsung 2700), MS-6704 MB

I BIOS står ramtimings til. By SPD

Under med skravert står der:
CAS Latency 2,5
RAS Precharge 3
RAS to CAS Dealy 3
Precarge delay: 7
Burst Length 4

Hvis jeg slår den over på manuel hvad skal jeg så indstille disse på for
optimal ydelse. Som naturligvis er realistisk med de angivene ram?

Mvh
Anders

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 03-01-03 16:07

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvis jeg slår den over på manuel hvad skal jeg så indstille disse på for
> optimal ydelse. Som naturligvis er realistisk med de angivene ram?

Jo mindre værdi des hurtigere system, men også mere krævende for RAM'en. Så
hvis de ikke er bygget til det kan det godt gå galt. Dine RAM er sikkert
angivet til en eller anden CL værdi, som typisk er 2,5 eller 2 (din står på
2,5 nu). KvalitetsRAM kan ofte godt klare at blive presset lidt ekstra, så
med Samsung RAM ville jeg godt turde at sætte de tre første til 2-2-2 og så
lade resten være.

Mads Holmer-Jensen

Fra : H3nrik V!

Dato : 03-01-03 17:24

"Mads Holmer-Jensen" <m.holmer-jensen@fjernstofanet.dk> wrote in
message news:3e15a6c6$0$2575$ba624c82@nntp04.dk.telia.net

> [...]
> blive presset lidt ekstra, så med Samsung RAM ville jeg godt turde at
> sætte de tre første til 2-2-2 og så lade resten være.

Og Samsung er generelt _ret_ villige til aggressive timings.

Prøv at sætte en af værdierne én tand lavere, kør så memtest86. Er den
fejlfri? Fint, så sæt endnu en indstilling nedad. Er den ikke fejlfri sættes
den sidste værdi op igen, og du prøver at justere på en anden...!

www.memtest86.com

/H3nrik!