Ny harddisk
Fra : Martin Jensen

Dato : 03-01-03 15:10

Hej!

Jeg har lige købt en nu harddisk en:
Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB Fluid

8MB cache/ 9ms / 7200RPM / IDE133

Mit computersystem ser sådanne ud:
P4, 2.0 Ghz
ECS P4S5A bundkort
Win XP

Jeg har bare slået harddisken til sammen med den harddisk jeg havde i
forvejen. Jeg havde regnet med at jeg bare skulle slå sætte harddisken i
computeren, og så tænde. Men det funker ikke! jeg kan ihvertfald ikke se
disken under denne computer. Når jeg vil "tilføje ny hardware" finder
Windows disken, og der står at denne enhed virker, men jeg kan stadig ikke
se disken under "denne computer" Hvad kan jeg gøre? skal jeg ind i Bios??

På forhånd tak
Martin

Fra : M.N.

Dato : 03-01-03 15:15

"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> wrote in message
> [...]
> se disken under "denne computer" Hvad kan jeg gøre? skal jeg ind i Bios??

Under "computer administration" vælger du "disk håndtering". Der skal du
partionere og formatere.

Mogens

Fra : Martin Jensen

Dato : 03-01-03 17:37

> Under "computer administration" vælger du "disk håndtering". Der skal du
> partionere og formatere.
>
> Mogens

Skide godt Mogens...tak for det nu funker det. Jeg har dog lige lagt mærke
til et andet problem. Det virker somom min nye harddisk er noget langsomere
end min gamle (den burde dog være noget hurtigere faktisk) Fx når jeg vil
afspille en wave fil, så hakker den i det, somom den ikke kan følge med.
Hvorfor gør den det???

Venlig hilsen
Martin

Fra : M.N.

Dato : 03-01-03 17:57

> [...]
> afspille en wave fil, så hakker den i det, somom den ikke kan følge med.

Tjek under enhedshåndteringen at under IDE ATA controller at alle dine
kanaler kører DMA og ikke PIO. Findes under egenskaber og avanceret. Hvis du
ikke kan slå DMA til, skal du bare fjerne enheden og genstarte.

Mogens

Fra : Martin Jensen

Dato : 03-01-03 19:15

> [...]
du
> ikke kan slå DMA til, skal du bare fjerne enheden og genstarte.

Under Den primære IDE-kanal, står Enhed 1 (er jo nok min nye harddisk)
sådan:

Overførselstilstand: DMA, hvis den er tilgængelig
nuværende overførsel: PIO-tilstand

Jeg har prøvet at genstarte, men der står stadig under Nuværende overførsel:
PIO-tilstand

Venlig hilsen
Martin