hvalpe!!
Fra : Henrik Hansen

Dato : 03-01-03 12:34

Som jeg tidligere har givet udtryk for er husstanden netop blevet forøget
med 1 stk Border Collie.

Jeg er meget interesseret i at høre fra andre personer som enten lige har
anskaffet en Border Collie hvalp eller en hvalp af en anden race.
Det ville være spændende at høre om jeres erfaringer med emner som f.eks.
sove om natten, være alene hjemme, aktivering o.l.

Med Venlig hilsen

Fam. Hansen
samt Border Collien Mille

Fra : Webbitch

Dato : 03-01-03 13:23

Hejsa Henrik.
Og tillykke med en lille ny:)
Nu er det kun ½ border jeg har (resten er shæfer/golden) og han er er
ikke helt en hvalp mere (snart 7 mdr)
Også er det ikke fordi jeg har de store erfaringer, eftersom at Indy har
været meget nem at have med at gøre, Han lærte meget hurtigt (9uger) at
man skulle gå ud i haven og sætte sig, og var døren ikke åben gav han et
enkelt bjæf. Uheld indendøre har vi da haft, men det var nu min egen
skyld, når han har spist, skal han ud og det er nu......
Istarten kunne han ikke holde sig længe nok til at komme igennem huset
fra madskål til have, så jeg har set ham styrte gennem stuen mens han
tissede hele vejen i et forsøg på at nå ud, det problem løste jeg dog
ved at fodre ham på terassen indtil han kunne holde sig.
Jeg har aldrig skældt ham ud for at tisse indendøre, og altid rost når
han har gjort det udenfor, dog er det ikke lykkedes mig at lære han at
man godt kan sk... i snor, så jeg er afhængige af at han kan gå løs.
Med hensyn til at være alene hjemme, har jeg heller aldrig haft de store
problemer, jeg har en 2 år gammel tæve Pippi, som han var alene med de
første gange, derefter lod jeg ham være helt alene, og der er ikke
blevet ødelagt så meget som en toiletrulle, der kan dog ske et vådt
uheld hvis han er alene for længe, men det kan man vel forvente.
Det eneste tidspunkt han ikke vil efterlades er hvis Pippi og jeg går,
og resten af familien bliver hjemme, så ligger han foran hoveddøren og
piver.

Aktivering, ja, nu tilhører jeg dem der ikke ved hvad man skal bruge en
madskål til!!! Måske som pynte genstand???
Alt foder er enten i foderbold/colaflaske, smidt på græsplænen eller
stuegulvet, brugt til træning, og jeg gør det at når vi er i
hundeklubben, sidder vi altid lige og får en kop kaffe efter træning,
der har jeg så noget af hans foder med, som han så får enten i bilen
eller der hvor han sidder bundet af.
Vi startede på hvalpe motivation da han var 8 uger (hentede ham om
onsdagen og startede om lørdagen på hold 1, efterfølgende onsdag
startede vi på endnu et hvalpehold), derhjemme træner jeg såvidt muligt
kun med shaping, og der er der jo også nødvendigt han bruger hovedet.
Også så er der jo selvfølgelig Pippi, hun er altid god for at ville
lege:)

Ok det blev vist til en længere smørre.
Held og lykke med den bette.
Hold halen højt og snuden i sporet
Søs, Pippi & Indy

http://www.kandu.dk/

Fra : Therese

Dato : 03-01-03 13:48

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det ville være spændende at høre om jeres erfaringer med emner som f.eks.
> sove om natten, være alene hjemme, aktivering o.l.

Hej Henrik
Nu er det ikke lige en border collie, vi har men en kæmpe Berner Sennen på
10 mdr, men jeg kan da godt huske, hvordan det var at have hvalp i starten.
Jeg har skrevet en del om det på min halvfærdige hjemmeside
www.elverdalen.dk under Bernhard, som du skal være mere end velkommen til at
kigge på
Kort fortalt
Om natten sover han alene i sit bryggers, hvilket han altid har haft det
fint med. I starten stod vi op kl. 3.00, hvilket var det tidspunkt, vi havde
sjusset os frem til, hvor han skulle tisse. Tidspunktet blev så rykket frem
stille og roligt, og der skete selvfølgelig en del uheld. Men selvfølgelig
kun ros for at gøre det rigtige. Derudover lærte vi ham at tisse på kommando
ved at stå og sige tiiiiiiis, mens han gjorde det :) Det lyder måske lidt
dumt at stå kl. 3.00 om natten og sige det i sin have, men det har nu
belønnet sig meget i den anden ende, når vi er fremmede steder.
Vi har aldrig haft alene-hjemme-problemer. Ved aktivering bruger vi ligesom
Søs plastflasker med foder samt foder spredt på græsplænen. Start med en
halv-liters flaske, bliver det for nemt, går du over til 1½ l flasker evt.
med prop og et skåret hul.

Håber, du kan bruge det til noget
Mange hilsner og held og lykke med den bette
Therese