Fejl i indtastning C3315 på DDD4 CD'en - T~
Fra : Ole Munk

Dato : 03-01-03 11:04

Til information for de, der forsker i Them sogn Vrads herred - kopi af mail
sendt til DDA:

*****
Hej Anette

Jeg har konstateret, at ovennævnte indtastning - eller i det mindste det der
er kommet med på CD'en - ikke indeholder alle personer i sognet.
Indtastningen indeholder 1536 personer hvoraf den sidste er en Mette Jensen.

Denne Mette Jensen er sidste person på side 348 på kort 1617, derefter
mangler personerne på side 349 (sidste side) på samme kort og alle
personerne på kort 1618 (22 sider).

Jeg har forsøgt at efterprøve om det var samme problem på den version af
indtastningen, der ligger på jeres server, men fik en "server busy", så det
må i selv klare.

mvh Ole Munk"
*****

mvh Ole

--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 04-01-03 08:59

Hej

Jamen det ser ud til at indtaster selv har været opmærksom på dette:
Dokumentation til indtastningen - C3315
Skanderborg amt, Vrads herred, Them, folketællingen 1860

"Denne indtastning er foretaget af: xxx
Korrektur er læst af:
Antal poster: 1546
Indtastningen er foretaget således:
Påbegyndt: 6/6/2002 Afsluttet: 6/21/2002 Rettet: 6/21/2002
Forlæg: Micro film Som befinder sig:
Kommentarer:
Dårlig kopi der mangler nogle side der ikke er til at læse".

venlig hilsen

Kjeld Jakobsen

Fra : Ole Munk

Dato : 04-01-03 11:19

> [...]
> Forlæg: Micro film Som befinder sig:
> Kommentarer:
> Dårlig kopi der mangler nogle side der ikke er til at læse".

Jeg har ikke kigget i dokumentationen, men på mikrokortene er der ingen
problemer i at læse resten.

mvh Ole

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 04-01-03 12:19

On Sat, 4 Jan 2003 11:19:24 +0100, "Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> wrote:

>Jeg har ikke kigget i dokumentationen, men på mikrokortene er der ingen
>problemer i at læse resten.

Men i dokumentationen stod der altså Micro _film_. Forklaringen kunne
altså være, at indtasteren har arbejdet med de gamle mormonfilm.
Mikrokortene af FT-1860 er jo relativt nye, og de skulle gerne være
bedre.

Under alle omstændigheder synes jeg nok, at du _burde_ have kigget i
dokumentationen. Så ville du jo have opdaget, at der var en helt
naturlig forklaring på de manglende poster.

Det gjorde du ikke. Istedet skrev du om fejlen både her og i DIS-forum
samt med en direkte mail til DDA. Det får mig altså til at overveje,
hvad dit formål egentlig var? Ønskede du at hjælpe med at få fejlen
rettet eller så du bare en mulighed for at rakke ned på projektet?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Ole Munk

Dato : 04-01-03 18:41

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> wrote in message

> [...]
> dokumentationen. Så ville du jo have opdaget, at der var en helt
> naturlig forklaring på de manglende poster.

Du har fuldstændig ret, men da jeg syntes der var noget, der var
"underligt", kiggede jeg desværre kun på mine egne mikrokort og konstaterede
der manglede den sidste del af sognet.

> [...]
> hvad dit formål egentlig var? Ønskede du at hjælpe med at få fejlen
> rettet eller så du bare en mulighed for at rakke ned på projektet?

Nu synes jeg altså du ser spøgelser. Mit formål var selvfølgelig kun:
1) Hjælpe med at få fejlen rettet, derfor den direkte mail til DDA
2) Gøre andre, der p.t. forsker i Them sogn opmærksom på, at der var
problemer med ovennævnte indtastning.

Jeg synes heller ikke der er specielt underligt, at jeg har skrevet i både i
dette forum og dis-forum, da man må formode, at der er i delvis forskellige
"brugergrupper" af de to fora, og dermed potentielle anvendere af ovennævnte
folketælling i begge. Jeg har altså også lidt svært ved at se, at der skulle
være nogen som helst kritik af KIP-projektet i mit indlæg? Tvært imod synes
jeg da det er et glimrende projekt og jeg har da aldrig givet udtryk for det
modsatte!

Jeg synes imidlertid det er ærgerligt, at ovennævnte folketælling er
ufuldstændig og vil da gerne indtaste resten. Hvordan klares det rent
praktisk? Kan jeg aflevere resten som en simikolon separet fil, der så kan t
ilføjes den eksisterede indtastning?

mvh Ole Munk

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 04-01-03 21:07

On Sat, 4 Jan 2003 18:40:48 +0100, "Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> wrote:

> [...]
>praktisk? Kan jeg aflevere resten som en simikolon separet fil, der så kan t

Det tænker jeg. Men det nemmeste er nok, hvis du snakker med Anette om
det. Hun er tilbage på arbejde på mandag. Jeg ved f.eks. heller ikke,
om du skal fortsætte på samme indtastningsnummer, eller om du skal
have et andet.

Fra : Michael Lund Markuss~

Dato : 04-01-03 20:39

On Sat, 04 Jan 2003 12:18:47 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

snip
> [...]
>hvad dit formål egentlig var? Ønskede du at hjælpe med at få fejlen
>rettet eller så du bare en mulighed for at rakke ned på projektet?

Lars du skylder manden en undskyldning! At mistænkeliggøre mennesker
der gør opmærksom på fejl og mangler i de indtastede folketællinger
for at ville rakke ned på KIP projektet... Jeg mangler ord! Folk der
ønsker at rakke ned på projektet gør det yderst sjældent på grund af
de indtastede data! Når der rakkes ned er det som regel på
distributionen, administrationen og de personer som gør en indsats for
projektet.

At tage enhver oplysning om fejl eller mangler ved de indtastede data
som et angreb på projektet er som at sige "fuck off!" til alle de
mennesker der af god vilje ønsker at hjælpe med at få fundet og rettet
de fejl der ALTID vil være når originale kilder afskrives.

Det er faktisk ikke flertallet der er ude på at miskreditere projektet
men kun et meget lille mindretal! Din måde at tackle henvendelser om
fejl er i dette tilfælde under al kritik og jeg håber du selv ved
eftertanke kan se dette.

Og for at der ikke skal være tvivl om mit standpunkt så synes jeg at
KIP projektet fortjener stor ros og ligeså gør alle de mennesker som
bruger af deres kostbare tid til at hjælpe med at indtaste,
kontrollere, distribuere og administrere det!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-01-03 01:34

Michael Lund Markussen <marqvar@freeonline.com> skrev Sat, 04 Jan 2003
20:39:22 +0100

> [...]
>de indtastede data! Når der rakkes ned er det som regel på
>distributionen, administrationen og de personer som gør en indsats for

Som een af dem der formentlig hentydes til vil jeg gerne lige
understrege, at der (fra den 'faste stab' af kritikere) aldrig nogen
sinde har været rejst persolig kritik mod de personer der deltager i
KIP-projektet - tværtimod.

Der har alene været rejst kritik (og efter min menig også berettiget
kritik) af den måde DDA håndterer situationen på.

At nogen så har valgt at opfatte kritikken som personligt rettet, og har
returneret den som personlige angreb, kan kun beklages.

Iøvrigt er jeg helt enig med dig i det konkrete tilfælde.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 05-01-03 06:24

Hej Ole
Hvis du gerne vil gøre indtastningen færdig og i øvrigt har mikrokortene
liggende, ville det aller enkleste jo være at tilbyde DDA/Anette at læse
korrektur på Them sogn 1860. Derved kommer tilføjelserne jo fint på samme
KIP nr. Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre på den måde, men jeg tror
det.

Kjeld Jakobsern

Fra : John Thomsen

Dato : 18-01-03 18:21

On Sun, 05 Jan 2003 01:33:42 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>returneret den som personlige angreb, kan kun beklages.
>
>Iøvrigt er jeg helt enig med dig i det konkrete tilfælde.

Dette må jeg altså bifalde; også jeg var himmelfalden over at se det
svar, fyren fik, ovenikøbet af et bestyrelsesmedlem i DIS...!

Må vi strax se en undskyldning!

Men for de frelste, har det efterhånden udviklet sig til en nærmest
paranoid forestilling, ifølge hvilken ingen andre opfattelser kan
accepteres, og enhver skepsis eller blot indledning til at diskutere
problemet, opfattes som det rene mytteri.

Venligst
John