udlukning på fold
Fra : CARINA VIETEN

Dato : 07-03-01 21:48

Hej Alle !!!

Håber i kan hjælpe mig med et mega problem, min hoppe som er i fol ter sig
fuldstændigt tosset når vi skal lukke hende på fold, hun løber rundt om sig
selv og er helt hysterisk, og hende som lukker hende ud nu, er begyndt at
lade hende løbe ud, fordi hun ikke gider at slås med hende, det kan jeg godt
forstå eftersom hun har mange der skal ud og knap så meget tid, men det blir
jo bare en vane for min hyp at blive sluppet og tage den med 180 i timen ud
i folden og måske hvem ved, ender det med at der ikke er nogen der tør og
lukke hende ud, det skal siges at det først er noget hun er begyndt på
indenfor den sidste måned, jeg overvejer nu at købe et hingstebid i håb om
at det måske kan hjælpe, så er der nogen der har nogle forslag er i meget
velkomne til at skrive til mig .

knus fra carina

Fra : Louise Lorentsen

Dato : 08-03-01 08:52

Hej

Jeg synes du skulle proeve at traeke din hoppe ud mod folden for derefter at
vende tilbage til stalden _uden_ at slippe hende loes. Start med at gaa en tur
omkring stalden og oeg derefter afstanden hen mod folden. End med at traekke
hende helt ind paa folden uden at slippe hende loes. Hvis hun holder op med at
forbinde den traektur med at blive sluppet loes er der stor sandsynlighed for
at hun holder op med at springe rundt.

Et trick jeg har brugt utallige gange er at have rigeligt med guleroedder i
lommen. Dette distraherer min hest saa den lige i _oejeblikket_ "glemmer" sine
gamle vaner. Du kan bruge guleroedderne til at goere traekturene til en god
oplevelse.

Noget helt andet er at du skal huske at vaere konsekvent med hvordan hesten
slippes loes. Jeg har set mange, der lukker hesten paa fold og derefter
begynder at vifte med armene for at faa den til at loebe vaek. Proev istedet at
traekke hesten helt roligt ind paa folden. Gaa evt. en lille runde rundt paa
folden, vend derefter hestens hoved hen mod dig selv, giv den en gulerod og gaa
langsomt vaek fra hesten. Paa den maade bliver foldudlukning en ganske
udramatisk affaere.

Et hingstebid kan sikkert hjaelpe paa situationen her og nu, men du bliver
efter min mening noedt til at traene din hests foldudlukning for at det ikke
udvikler sig yderligere.

Held og lykke,
Louise

Fra : Jan Møller Pedersen

Dato : 08-03-01 11:20

Hej

Vi har også fået et trik.
Når du lukker på fold. Brug en lidt lang træktov som du så med venstre hånd
svinger foran hyppen, hvis den så alligevel kommer foran dig får den en over
snuden.
Vores hyp kommer slet ikke frem og får en over snuden, den kan selv se hvad
der vil ske.
vedkomne som lærte os det trækker 6 heste på fold samtiddig uden problemer.

Jan

Fra : Annette & Ejner

Dato : 12-03-01 20:08

Hej Carine. Jeg har i 2 År været repræsentant for Klaus Ferdinand Hempfling,
han har blandt andet skrevet bogen"At danse med heste" og lavet filmene "Die
Erste Begegnung" og "Body Language". Jeg har igennem årene fået en stor
erfaring i at arbejde på denne måde med heste og mennesker. Der er altid en
løsning på problemerne, alle heste kan ændres, spørgsmålet er om deres
mennesker vil ændre sig, for mange gange er det os som har misforstået
hestene og ikke har set de små sigaler de sender ud. Din hest kan måske
ændres på få sekuunder. Hvis du er interesseret så kontakt mig på tlf.
48391938 eller via mail Dagmarhus@teliamail.dk Glem for guds skyld alt om
hingstebid. Mange hilsner fra Ejner Aaby Hansen. Helsinge