Hva skal jeg bruge den til?
Fra : Stefan Jensen

Dato : 02-01-03 23:34

Har en:

200mhz pentium cpu
96mb edoram
500mb hd
2x 10/100mbits netkort
Lydkort (standard m. mic input)

Hvad kan man bruge sådan en til? Kunne man Evt. sætte den op som
linux-firewall?

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 02-01-03 23:47

Stefan Jensen wrote:

> Hvad kan man bruge sådan en til? Kunne man Evt. sætte den op som
> linux-firewall?

Firewall? Det er totalt overkill, der kan du nøjes med en 386 uden HD.

Prop en større harddisk i og brug den som whatever server. Eller hvis
det er et godt lydkort så lav en mp3 jukebox

Faktisk kan du bruge den som desktop hvis du vælger en ikke særligt
resourcekrævende window manager som fx. blackbox.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Stefan Jensen

Dato : 02-01-03 23:58

"Thomas Overgaard" <thover@post2.tele.dk> skrev>
> [...]
>
> Faktisk kan du bruge den som desktop hvis du vælger en ikke særligt
> resourcekrævende window manager som fx. blackbox.

Du skriver godt nok det er dumt, men, har ikke andet at bruge den til... har
ikke en hd dere er større

Fra : Ove Lie

Dato : 03-01-03 00:04

"Stefan Jensen" <Stelki@punkass.com> skrev i melding

> "Thomas Overgaard" <thover@post2.tele.dk> skrev>

> Du skriver godt nok det er dumt, men, har ikke andet at bruge den til...
har
> ikke en hd dere er større

Set da opp en distro, og find så ut hva dette er, og ja den kan ret godt
brukes som firewall.

-Ove

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 03-01-03 00:07

Stefan Jensen wrote:

> Du skriver godt nok det er dumt, men, har ikke andet at bruge den
> til... har ikke en hd dere er større

Prøv at kikke i news:dk.marked.privat.edb der er som regel altid nogen
som har harddiske til rimelige priser.

Fra : Claus Christensen

Dato : 03-01-03 00:46

Thomas Overgaard wrote:

> Firewall? Det er totalt overkill, der kan du nøjes med en 386 uden HD.

Absolut overkill.
Jeg har en PII 266Mhz med 128Mb RAM.
Den kører: firewall, DHCP på LAN, web, smtp, pop3, imap, webmail, LDAP,
mysql, NFS, samba (inc print) og en del mere.
Hoster 3 domæner med meget bergænset trafik og servicere vores LAN med 4
maskiner.
Der er stort set aldrig load på maskinen
Claus

Fra : sv-e

Dato : 03-01-03 00:24

Stefan Jensen wrote:
> [...]
> 2x 10/100mbits netkort
> Lydkort (standard m. mic input)
>
> Hvad kan man bruge sådan en til? Kunne man Evt. sætte den op som

Hej
Jeg kører en E-smith server på en lignende maskine, den har godt nok
ikke det store brugerload, bruges af 4 personer, men performer med
rimelig respons på webmail, mail & webserver, og lokal server/gateway.

Du kan downloade serveren på www.e-smith.org

vh
sv-e

Fra : dudsen

Dato : 03-01-03 18:14

Stefan Jensen wrote:

> [...]
> 2x 10/100mbits netkort
> Lydkort (standard m. mic input)
>
> Hvad kan man bruge sådan en til? Kunne man Evt. sætte den op som

firewalls er kedelige og generelt ikke til den store gavn på hjemme
linier selvom maskinen kunne klare det og meget mere.
jeg ville nok finde en af de små men forholdsvis komplette
distributioner uden X og evt bruge den som vækkeur, httpd-server osv.
linux burde kunne instaleres på ca 250mb og stadig værre fuldt
funktionelt og så har du jo ca 200mb til de mp3/ogg filer du vil
vækkes af om morgenen krever selvfølgeligt en eller anden form for
permanent interface ikke nødvendigvis en traditionel skærm med
keybord.
Og du har stadigvæk ikke udelukket at maskinen også kan fungere som
gateway.

Hvis du ikke er bleg for at pille og rode med forskellige
utraditionelle løsninger er det ikke det sådan en maskine ikke kan
bruges til.

--
Daniel Udsen
.... the flaw that makes perfection perfect.

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-01-03 20:15

On Fri, 03 Jan 2003 18:13:41 +0100, dudsen wrote:

> evt bruge den som vækkeur, httpd-server osv. linux burde kunne
> instaleres på ca 250mb og stadig værre fuldt funktionelt og så har du jo
> ca 200mb til de mp3/ogg filer du vil vækkes af om morgenen

Ja der mangler kun en projector i stedet for en skærm til at vise
klokken.
Så hvis er nogle der ved hvor man kan finde en sådanne tingest til billige penge
så sig lige til. For så skal jeg til at lave et vækkeur. :)

/Peter Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-03 00:37

Den Fri, 03 Jan 2003 20:14:57 +0100 skrev Peter Andersen:

> [...]
>Så hvis er nogle der ved hvor man kan finde en sådanne tingest til billige penge
>så sig lige til. For så skal jeg til at lave et vækkeur. :)

Der findes displays til seriel-porten - fx den type der bruges som
kundedisplay i supermarkeder. Men om du kan finde noget billigt, det
ved jeg ikke. Kundedisplays er mig bekendt ikke specielt billige, selvom
tal/bogstav-størrelsen ville være fin til et vækkeur.

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-01-03 14:35

On Sat, 04 Jan 2003 00:37:14 +0100, Kent Friis wrote:

> [...]
> jeg ikke. Kundedisplays er mig bekendt ikke specielt billige, selvom
> tal/bogstav-størrelsen ville være fin til et vækkeur.

Nej nej
Jeg tror du misforstod mig. Den skal sende klokken op på vægen. Eller når
den vækker mig med musik så skal den sende dagens gøremål eller min
mailbox op på vægen.

/Peter Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-03 18:53

Den Sat, 04 Jan 2003 14:34:46 +0100 skrev Peter Andersen:

>Nej nej
>Jeg tror du misforstod mig. Den skal sende klokken op på vægen. Eller når
>den vækker mig med musik så skal den sende dagens gøremål eller min
>mailbox op på vægen.

Jeg spekulerede godt nok over hvad pokker du ville med en projektor, men
da du samtidig spurgte om "billige penge", kom jeg med et potentielt
billigere forslag.

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-01-03 23:48

"Peter" == Peter Andersen <peter@young-andersen.dk> writes:

> Nej nej
> Jeg tror du misforstod mig. Den skal sende klokken op på vægen. Eller når
> den vækker mig med musik så skal den sende dagens gøremål eller min
> mailbox op på vægen.

Hvis du går ind i din lokale SuperBrugs/Kvickly, kan du finde en
projicerende vækkeur til 149,- eller noget i den stil. Hvis du er lidt
fingersnild, kan du sikkert hacke et parallel-prot interface på selve
projektor delen.

--
/Wegge

Fra : dudsen

Dato : 04-01-03 17:51

Peter Andersen wrote:

> [...]
> Så hvis er nogle der ved hvor man kan finde en sådanne tingest til
> billige penge så sig lige til. For så skal jeg til at lave et

jeg havde nu talesyntese og fløjtekoder i tankerne min din ide lyder
jo også fin.