DVI
Fra : Lothario

Dato : 02-01-03 22:29

Hej.

En af mine bekendte har netop købt et DV-kamera. Nu skal jeg så købe et
passende (=billigt) grafikkort, der kan hjælpe ham med at komme billederne
fra kameraet ind i computeren. Ud over at grafikkortet skal have DVI-input
er der så andet jeg skal holde øje med?

Asus AGP-V7100/DVI GeForce2 32MB

Dette er kortet jeg har fundet. Hvilke kabler skal der ellers bruges til
overførslen?
Han hørte fra en ven, at han skulle have et såkaldt "FireWire" kort for at
kunne koble video-apparatet til, er det rigtigt?

På forhånd tak

Christian Moe

Fra : Flemming Joensson

Dato : 02-01-03 23:47

[posted and mailed]

"Lothario" <waste@tdcspace.dk> wrote in

> [...]
> komme billederne fra kameraet ind i computeren. Ud over at
> grafikkortet skal have DVI-input er der så andet jeg skal holde

Hvis det er et DV kamera så har det garanteret DV-out (eller I.Link
hvis det er et Sony). Der skal ikke bruges noget specielt grafikkort
eller stik på grafikkortet - faktisk skal du slet ikke bruge
grafikkortet.

Man forbinder I.link/DV-out på kameraet med en Firewire port i hans
maskine. Har han ikke en sådan i maskinen kan de købes for ca. 200 kr
til PCI-slots. Jeg købte selv et lille kit til min far i julegave - det
var et Innovision DV-1000 - det er inklusive kabel og noget software og
virker perfekt. Og det er rimelig billigt. Jeg fandt det hos
OfficeIT.dk (under IO-kort) og kom af med 303 inklusive porto tilbage i
starten af november. Hvis du køber firewire kortet separat i stedet
(eller han allerede har firewire på bundkortet) så er det kabel du skal
have fat på benævnt "FireWire 4pM-6pM" i Sandbergs produktserie. På
EDBpriser skriver de bare 4P - 6P - det betyder blot at det er 4-polet
i den ende der passer i kameraet og 6-polet i den ende der skal i
computeren.

> Asus AGP-V7100/DVI GeForce2 32MB

Et udmærket kort, men ikke nødvendigt hvis det kun er for at han kan få
video ind i computeren.

> Dette er kortet jeg har fundet. Hvilke kabler skal der ellers
> bruges til overførslen?

Se mit svar tidligere

> Han hørte fra en ven, at han skulle have et såkaldt "FireWire"
> kort for at kunne koble video-apparatet til, er det rigtigt?

Jeps - det er langt det bedste - det medfører nemlig at du kan overføre
uden tab til computeren. Hvis du optager fra kameraets S-videoudgang
(ikke DV-out) så vil signalet nemlig skulle optages af computeren igen,
og du vil med 99% sikkerhed forringe kvaliteten i forhold til
originalmaterialet. Ved DV-overførsel via Firewire kører det ligesom en
filkopiering og du skulle meget gerne få det hele med...
Det kræver dog at din harddisk kan klare at gemme 3.6MB/sec - hvilket
alle de nyere diske kan - i hvert fald hvis de kører UDMA mode i
Windows.

Mvh.
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 03-01-03 01:55

Vi skal måske lige forklare at det der menes med "DVI" i navnet på
grafikkortet er, at der er digital udgang til fladskærm.
Dette har INTET at gøre med "DV" kendt fra videokameraer.

Rune

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-01-03 12:16

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in

> Vi skal måske lige forklare at det der menes med "DVI" i navnet på
> grafikkortet er, at der er digital udgang til fladskærm.
> Dette har INTET at gøre med "DV" kendt fra videokameraer.

heh - nå ja, den kombination havde jeg ikke lige set. Godt tænkt

Flemming