Genotype?
Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 02-01-03 20:37

Hej alle i kattekyndige folk

Jeg har tænkt på om der mon var nogen der kunne hjælpe mig med at lave den
der "genkode" På Emma????

Jeg har kigget lidt på det ,meeeeeen jeg er ikke så god til det...

På forhånd tak

Randi

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 03-01-03 12:14

Hej Randi.

Kan du ikke få din opdrætter til at hjælpe dig? Hun ved jo hvad der ligger
bag.

Det er jo lidt svært med en hvid kat, for det eneste man kan sige, ved at se
på den, er at den bærer "fuld-hvid-genet" (W). Om hun er agouti eller
non-agouti, makreltabby eller blotched, rød eller sort kan du ikke se pga
det hvide, der "overskygger" disse gener. Nogle af dem kan du måske beregne
ud fra stamtavlen, mens andre først viser sig i hendes afkom. Så det eneste
jeg kan udlede om hendes genkode, (bortset fra de gener, der er fælles for
alle skovkatte og derfor irrelevante), er at hun er Ww (dvs. fuldhvid, men
kan lave ikke-hvide killinger). Desuden må hun have et "o" fra sin far, men
om hun har O eller o fra sin mor er vist ikke helt sikkert.

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> skrev i en
meddelelse news:av24dn$5ss$1@sunsite.dk...

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 03-01-03 13:28

Jeg Mener at være nået frem til at hun er enten sort eller tortie under den
hvide hendes mor er tortie under sin hvide farve og hendes far er sort
tabby.

Fra : Grit Wessel

Dato : 03-01-03 17:40

> Jeg har tænkt på om der mon var nogen der kunne hjælpe mig med at lave den
> der "genkode" På Emma????

A-serien:
Du kan ikke vide om hun er agouti eller non-agouti, men jeg vil næsten tro,
at hun er agouti - fordi begge hendes forældre er det, og hendes mor har
aldrig lavet non-agouti killinger (hun har dog lavet en masse hvide, der jo
sagtens kunne være non-agouti - kan kan bare ikke se det). Hendes far er
bærer af non-agouti, så Emma har 50% chance for også at være bærer.

D-serien:
Du kan ikke vide om hun er dilute (fortyndet, blå, kald det hvad du vil)
eller dense (det modsatte af dilute). Hendes mor har så vidt jeg husker ikke
lavet nogen dilute killinger, men der er igen alle de hvide killinger, hvor
man ikke ved det. Emmas far er bærer af dilute, så her har hun igen 50%
chance for også at være bærer.

I-serien:
Den er nem nok - hun er ikke sølv, dvs. hendes "genkode" hedder "ii".

O-serien:
Her kan hun som du selv er kommet frem til være "Oo" eller "oo" - det finder
du først ud af, når hun engang får killinger.

S-serien:
Begge hendes forældre er uden hvidt, så Emma er også uden hvidt - altså "ss"

T-serien:
Emmas mor er makreltabby, og har kun lavet makreltabby killinger (igen med
forbehold for de hvide), så jeg vil næsten tro, at hun er homozygot for
makreltabby (= har to gener for makreltabby) - det kan dog også være fordi
hun kun er parret med makreltabby hankatte, der ikke kan lave blotchedtabby
eller fordi statistik nu engang kun er statistik.
Emmas far er makreltabby og bærer af blotchedtabby.
Mit gæt er, at hun er makreltabby. Der er 50% chance for at hun er bærer af
blotchedtabby.

W-serien:
Den er nem - "Ww"

Altså:
Du ved: -- -- ii o- ss -- Ww
Med lidt gætten, får du: A- D- ii o- ss T- Ww
Om det er rigtigt, og om hun er sort eller tortie, og om hun er bærer af
non-agouti, dilute og blotchedtabby kan kun hendes killinger fortælle dig.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/