Solformørkelse
Fra : Uffe Holst

Dato : 02-01-03 20:24

Hej,

Jeg har ladet mig fortælle, at det skulle være solformørkelse her i lille
Danmark en gang i slutningen af maj måned eller noget i den dur. Dog kun
en delvis solformørkelse, men man må jo tage, hvad man kan få.

Nogen, der kender mere til det?

Hvor meget at solen bliver formørket?

I hvilken del af ladet kan solformørkelsen ses?

På præcis hvilken dato og hvilket tidspunkt?

Hvor meget behøver man af beskyttelsesbriller for at kunne kigge på
solen under formørkelsen? Og hvor vil sådanne briller kunne købes?
Er almindelige solbriller tilstrækkeligt? Næppe, vel? Eventuelt en
cirka pris på sådanne beskyttelsesbriller.

Vil det være overskyet?

--
Uffe Holst

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 03-01-03 13:29

Uffe Holst <uffe@eremitage.dk> wrote:

> Hvor meget at solen bliver formørket?

Max. 90% af diameteren, eller 85% af arelet.

> I hvilken del af ladet kan solformørkelsen ses?

Hele landet som partiel formørkelse.

> På præcis hvilken dato og hvilket tidspunkt?

Det er d. 31. maj
Begynder ca. 04:35 og slutter 06:35

Alle nævnte tal varierer en lille smule afh. af hvor man er i landet,
i praksis uden betydning.

> [...]
> Er almindelige solbriller tilstrækkeligt? Næppe, vel? Eventuelt en
> cirka pris på sådanne beskyttelsesbriller.

Der skal beskyttelsesbriller til, også når formørkelsen er maksimal, og
solbriller duer ikke! Det er ofte, at brillehandlere sælger dem i ugerne op
til formørkelsen. Typisk 20,-/stk.
Alternativt kan du købe et svejseglas, omkring styrke 11, i en hobbyhandel.
Eller prøv at prikke et 1mm hul i et ark karton, og hold et andet hvidt
ark et passende stykke bag ved, hvor billedet af Solen vil blive projiceret
på.

> Vil det være overskyet?

Sandsynligvis.

MVH
Anton

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 03-01-03 13:45

Anton Norup Soerensen <norup@rap.astro.ku.dk> wrote:
> Begynder ca. 04:35 og slutter 06:35

Jeg kan da lige tilføje, at tidspunktet for begyndelsen er stort set
sammenfaldende med solopgangen - 04:38 i København.
Alle tider er sommertid, og er hentet fra K.U. Almanakken.

MVH
Anton

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-01-03 15:01

Uffe Holst wrote:

> Jeg har ladet mig fortælle, at det skulle være solformørkelse her i lille

For at supplere Anton: Jeg skrev tidligere om det her i gruppen.
Se:

http://groups.google.com/groups?selm=3D8C838C.81757510%40jeppesn.dk&oe=UTF-8

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-01-03 15:57

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> http://groups.google.com/groups?selm=3D8C838C.81757510%40jeppesn.dk&oe=UTF-8

Se også

http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/OH/OH2003.html#SE2003May31A

Espenaks sider er drøngode, men indimellem er det lidt svært at finde
rundt dér. Denne begivenheds »Eclipse Bulletin« er desværre ikke som
lovet klar endnu.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)