Klone 2 harddiske?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 02-01-03 18:00

Hej

Hvor kloner jeg nemmest 2 harddiske?

Dvs. jeg har en gammel HD med 2 partitioner, og har fået en anden større som
skal erstatte den. Hvor flytter jeg nemmest data'erne? Findes der nogle
shareware programmer som er velegnet, eller skal man bruge PQ Magic?

Mvh
Hans

Fra : o&u

Dato : 02-01-03 18:18

On Thu, 2 Jan 2003 18:00:22 +0100, "Hans Mouridsen" <hom@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>skal erstatte den. Hvor flytter jeg nemmest data'erne? Findes der nogle
>shareware programmer som er velegnet, eller skal man bruge PQ Magic?

Jeg ville bruge Ghost. Det følger med mange bundkort. Jeg bruger
dos-udgaven. Det er vist 5.1
Jeg booter på en dos-diskette og indsætter en anden diskette, som
ghost er på. Så ghoster jeg c-partitionen. Jeg laver backup på den
måde.

Det drejer sig jo om at få klonet alene c-drevet først over på den
nye. Så kan du jumpe harddiskene ombyttet master/slave. Du skal bare
huske at gøre c-drevet aktivt på den nye med f-disk.
Derefter flytter du bare resten.

Jeg laver et max. komprimeret image på d-drevet. Men det kan lægges
overalt, evt. på en anden harddisk. Du kan også splitte filerne op med
henblik på at brænde 650 Mbyte pr. CD.

Der findes også windows udgaver (Drive-image) men windows tillader
ikke, at alle residente programmer backes up.

Men den version af ghost jeg bruger kan se det som min dos-boot kan
se. Dvs. fat32, men ikke ntfs.

Siden kan du med partition magic udvide partitionerne på den nye
harddisk til at fylde passende meget.

John

Fra : [9800] Claus Jensen

Dato : 02-01-03 18:18

Hej Hans

Du kan bl.a. bruge Norton Ghost eller PQ DriveImage.

Med Venlig Hilsen

Claus Jensen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 02-01-03 18:24

Hej

"[9800] Claus Jensen" <claushlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Hans
>
> Du kan bl.a. bruge Norton Ghost eller PQ DriveImage.

Har fundet Ghost, og det virkede lige efter hensigten.

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Mvh
Hans