Forkælede tøser og stakkels heste
Fra : Anet

Dato : 02-01-03 14:37

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 02-01-03 16:22

Faktisk så kan man vel et eller andet sted ikke forlange at unge tøse sådan
helt på egen hånd skal kunne varetage ansvaret for et dyr. Jeg mener i lige
så høj grad at det er forældrene til de forkælede unge der svigter.
Forældrene har sørma da også en stor del af ansvaret for de er med til at
give lov til indkøbet af hesten. Hvis bare folk ikke var så ligeglade med
deres børn og hvad de foretager sig i dag så gik det hele nok lidt
bedre.....

--
Hilsen
Annette

Fra : Sander

Dato : 02-01-03 18:10

"Anet" <anet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> give lov til indkøbet af hesten. Hvis bare folk ikke var så ligeglade med
> deres børn og hvad de foretager sig i dag så gik det hele nok lidt

Som både forælder og tidligere "ung tøs" med hest, må jeg lige blande mig
her.

Jeg var 10 år, da jeg fik min første hest. Den stod opstaldet hos mine
bedsteforældre, men jeg skulle selv foder og passe den. Det samme skulle de
andre piger, som havde hest opstaldet. Vi stod tidligt op vær morgen og
cyklede ned og fodrede og snakkede med hestene, inden skole og vi var
tilbage hos hestene efter skole og lektietid.

Man kan godt forlange, at unge piger og drenge tager, ansvaret omkring et
dyr, uanset det er en hest eller kanin. Selvfølgelig ikke et barn på 4-5 år,
men unge på 13 - 14 år, burde være store nok.

Vi forsøger, at lære vores tre børn respekt for og ansvar omkring kæledyr.
Lige pt. har vi kun en kat, men det er også et dyr, som de kan lære / være
med til, at tage vare på med fodring, kattebakke, give den fred, når den har
brug for det osv.

Men ellers giver jeg dig ret. Børnene skal lære, at tage ansvar, af
forældrene. Forældrene skal hjælpe og vejlede børnene, til de selv er store
nok til, at kunne klare det. Desværre har du nok også ret i den sidste
sætning og for mange børn + deres forældre, bliver kæledyr en køb og smid
væk ting.

Dog findes der jo også gode steder, hvor de unge kan komme og lære rigtig
omgang med dyrene. Det har jeg da bl.a set, et par eksempler på, i denne
gruppe.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anet

Dato : 02-01-03 18:28

Nu er jeg jo også en der har været tidligere ridepige på rideskole dog mange
år tilbage. Vi har to heste herhjemme på gården og vi rider alle 4 her i
huset. Min egen datter på 13 år har en ox-araber som har været min mors. Jeg
har selv lært hende at ride efter mange år hvor jeg underviste på rideskole.
Hun har lært alt det grundlæggende og arme ve den pige der ikke er sød ved
vores lille araber-hest. Jeg tager altid selv det sidste ansvar men dog så
roser jeg altid når hun gør ting af sig selv og jeg sørger også altid for at
tilse ham lige så grundtigt som min egen hest. Min datter og søn er med i
stalden. De fodrer, muger, rider, ordner sadeltøj, strigler og lærer hvordan
man i det hele taget opfører sig over for dyr. Hvis de ikke lærer det som
børn når de følges med deres forældre, hvor skulle de dog så lære det fra.
Børn ser jo på de voksne som forbilleder og den der med at "du skal ikke
gøre som jeg gør, du skal gøre som jeg siger" den holder ikke rigtig i
længden.

--
Hilsen
Annette

Fra : Sander

Dato : 02-01-03 18:36

> [...]

> Børn ser jo på de voksne som forbilleder og den der med at "du skal ikke
> gøre som jeg gør, du skal gøre som jeg siger" den holder ikke rigtig i

Helt enig !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Musen

Dato : 02-01-03 21:04

Sikke heldige dine unger er!!! Der er vist ikke ret mange af de
rideinteresserede piger og drenge, som har så engagerede forældre som dig.
Hvor må det være fedt. Selv kommer jeg fra en familie hvor min far har
totalt allergi overfor alt med pels, min mor er noget der ligner
rædselsslagen for heste, så gæt hvor mange heste jeg fik som barn...
Idag kan jeg måske være glad for at mine forældre ikke bare gav efter og gav
mig en hest, selvom jeg tiggede og bad fra jeg var 4 til jeg flyttede
hjemmefra som 17 årig, for mine forældre havde ikke det fjerneste begreb om
hvad det vil sige at have en hest. Havde jeg fået en, var jeg måske endt
ligesom mange af de piger som får en hest, men selv skal passe den, fodre
den, muge ud ved den og sørge for at den er sund og rask, uden egentlig at
vide hvad det er de laver.
Hvis ellers man har nogle (eller bare en) forældre der ved hvad det handler
om, kan tjekke om hesten har det godt og kan råde og vejlede, så mener jeg
absolut heller ikke, at der er noget i vejen for at et barn på 11-12 år skal
tage vare på sin egen hest, men problemet opstår i det øjeblik hvor forældre
tror, at fordi deres barn har gået til ridning i et par år, så kan de godt
få en hest, selvom det ikke interesserer forældrene et dyt, og de
overhovedet ikke har nogen forudsætning for at tjekke om hesten rent faktisk
har det godt. Og den situation tror jeg desværre mange ender med. Så
opstalder de den på en gård, for en rideskole er jo alt for dyr, og når nu
de har deres egen hest, er der jo heller ingen grund til at gå til ridning
længere, så det bliver også skippet. De har måske heller ikke rigtig noget
sted at ride, men kan blot ride rundt på må og få, og uden at vide hvad de
egentlig laver....Ja så er det vel dømt til at gå galt. Og det har jeg
desværre set alt for mange eksempler på...Jeg kan bare kigge ud i stalden,
hvor en af mine "hestetøser" står og strigler. Hun er et glimragende
eksempel på, at have ødelagt tre heste, før hendes forældre fandt på at
tænke over, om det mon var pigen den var gal med...Og ja...Hun var 8 da hun
fik det fulde ansvar for en pony..7 km væk fra hvor hun bor.
Idag er hun startet HELT forfra her hos mig, og det går faktisk rigtig godt.
Hun har endda fundet ud af at det kan være ganske skægt at have sin egen
hest.

Venlig hilsen Musen...Som vist kom lidt for godt igang med tastaturet *GGG*

Fra : PJM

Dato : 04-01-03 12:40

> [...]
> give lov til indkøbet af hesten. Hvis bare folk ikke var så ligeglade med
> deres børn og hvad de foretager sig i dag så gik det hele nok lidt

Javel -du flyttede mit indlæg og det er OK. Og jeg er helt enig med dig i,
at det især er forældrene til de forkælede tøser, der svigter. Eller måske
snare dyrker deres eget ego. Hurra -nu er vi igen steget i løn og køber et
nedlagt landbrug. Stor pige skal have hest og mor skal ride, når det passer
hende. Altså ud efter en islænder, der skal stå til rådighed, når stor pige,
mor, far eller inddumpende venner lige skal have en tur. Bagefter: tilbage i
skabet og uden selskab af artsfæller. Stor pige vil springe og ride hurtigt
og får både pisk og sporer og ligner rigtig cowgirl og har det sjovt. Så
finder stor pige ud af at der findes drenge og hest går igen alene og bliver
trist og doven. Mor prøver at ride et par gange, men det bliver ikke rigtigt
til noget. Far gider heller ikke -der har jo også været et par
dyrlægeregninger. Hest sælges til ny familie med stor pige, mor, der gerne
vil prøve og far, der har råd til at betale for et nedlagt landbrug og en
lille fold til den ensomme hest. Ja, måtte der snart komme en ny lovgivning,
der kan forhindre den slags triste historier.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 04-01-03 21:54

Hej Pjm

Syntes at dit indlæg gav tanke til mere og en ny tråd.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 11-01-03 11:34

> Hej Pjm
>
> Syntes at dit indlæg gav tanke til mere og en ny tråd.

Ja -og måske berettiger det til mange flere indlæg, end der rent faktisk er
kommet.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 11-01-03 13:17

> Ja -og måske berettiger det til mange flere indlæg, end der rent faktisk
> [...]

Ja, det var et godt oplæg og jeg syntes at det skal op igen senere men jeg
tror at denne tråd er blevet rendt over ende af det indlæg fra Lene om at
slagte en sød og dejlig hest.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 11-01-03 13:20

"Anet" <anet@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det var et godt oplæg og jeg syntes at det skal op igen senere men jeg
> tror at denne tråd er blevet rendt over ende af det indlæg fra Lene om at
> slagte en sød og dejlig hest.

Enig -men mon ikke de to tråde rent principielt er nært beslægtede?

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 11-01-03 13:33

> Enig -men mon ikke de to tråde rent principielt er nært beslægtede?
>
> mvh
> pjm

(snip)

Joh, et eller andet sted har du jo ret i det for det har jo noget med
manglende ansvarsfølelse og manglende kærlighed til dyr at gøre når man
overhovedet kan tænke på den måde.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 11-01-03 13:41

> Joh, et eller andet sted har du jo ret i det for det har jo noget med
> manglende ansvarsfølelse og manglende kærlighed til dyr at gøre når man
> overhovedet kan tænke på den måde.

Ja -og jeg har så et par ganske sigende ekstra stikord: Grådighed, Egoisme,
Blærementalitet OG ren og skær kynisme. Hvem kan være uenig?

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 11-01-03 13:49

Sande ord

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-01-03 22:24

On Sat, 11 Jan 2003 13:40:43 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Ja -og jeg har så et par ganske sigende ekstra stikord: Grådighed, Egoisme,
>Blærementalitet OG ren og skær kynisme. Hvem kan være uenig?

   Mig. Men da I to klarer så fint at være enige om noget I
allerede har erklæret jer enige i adskillige gange skal jeg ikke
blande mig yderligere....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : PJM

Dato : 12-01-03 00:14

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Egoisme,

> Mig. Men da I to klarer så fint at være enige om noget I
> allerede har erklæret jer enige i adskillige gange skal jeg ikke
> blande mig yderligere....

Hvorfor dog ikke, hvis du har noget mere begavet at sige? Behandles heste
(og andre dyr) ikke alt for ofte efter ejernes tilstand af grådighed,
egoisme, blærementalitet og ren og skær kynisme efter din mening? Hvad har
du imod at jeg og Anet er enige om mange ting? Og hvorfor kommer du nu igen
bare med et indlæg, der kun har til formål at fortælle, at vore holdninger
til behandling af dyr ikke passer dig?

mvh
pjm

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-01-03 07:24

"PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Hvorfor dog ikke, hvis du har noget mere begavet at sige? Behandles heste
>(og andre dyr) ikke alt for ofte efter ejernes tilstand af grådighed,

Intet andet dyr på jorden har fundet sig i at mennesket i så lang tid
har trukket vore læs, trukket vore plove, brugt som kampredskab i
krige, spænet af sted for at fornøje os, blevet mishandlet og sparket.

Stadigvæk elsker hesten mennesket. Jo du har ret og hesten må være
meget dum.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 12-01-03 23:36

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> krige, spænet af sted for at fornøje os, blevet mishandlet og sparket.
>
> Stadigvæk elsker hesten mennesket. Jo du har ret og hesten må være

Jojo, men det gælder jo altså også den anden vej (som nyhedsgruppen her også
er et fint eksempel på); hvis jeg som eksempel (endnu en gang) må fremdrage
de islandske sagaer, så er der jo flere steder omtalt folks store kærlighed
til deres heste. Men man skal tænke på, at heste (og okser og mange andre
dyr) er blevet brugt på et andet plan end man gør i dag. I dag er der
sikkert også mange mekanikere ude i det ganske land, der græmmes over folks
manglende omtanke for deres bil (ja, jeg ved godt, at en bil er en "død"
ting, men det er bare for at illusterere mit synspunkt); bilen er i dag,
hvad hesten har været i flere tusinde år. Og jeg er sikker på, at folk
værdsætter og elsker deres heste meget højere end deres biler.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 13-01-03 18:11

-kan ikke lade være med at citere fra bogen "Hestens Historie"

<citat>

Hestekampe er særlig kendt fra Njals Saga ....
..... Hestekampe var en stor fornøjelse. Oftest drev ejeren selv hesten frem
på bagbenene ved slag på ryggen eller bagen med skejestaven. Staven brugtes
undertiden ulovligt på modstanderens hest, for ikke at nævne de tilfælde,
hvor de to ejere sloges direkte med hinanden. Ejerne skulle dog især bruge
de lange trækæppe til at hindre, at hestene bed luftrøret over på hinanden.
Til hestekampe opfødte man hingste, som havde store og skarpe fortænder
(kamptænder). Hingstene fik sko under, som var forsynet med store, skarpe
greb og hager. For at gøre hingstene mere kamplystne, havde man ofte nogle
hopper i nærheden. En hel egn kunne også kæmpe med flere heste mod en anden
egn samtidig og uvildige dommere afgjorde da udfaldet.
Normalt angreb hingstene hinanden med bid stående på bagbenene, men det
kunne ske, at en hingst pludselig vendte bagen imod og med bagbenene slog
tænderne ind i munden på modstanderen, for siden at bide den ihjel. Ofte
endte kampene med manddrab, men altid med et stort drikkegilde. Måske ligger
her forklaringen på, at heste blev begravet sammen med ejeren.

<citat slut>

-ak ja, skal man le eller græde...

mvh
Søren

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-01-03 00:19

"Søren Nielsen" <notsweetline@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> -kan ikke lade være med at citere fra bogen "Hestens Historie"

Hvem har skrevet bogen?

> <citat>
>
> Hestekampe er særlig kendt fra Njals Saga ....

[snip]

> <citat slut>
>
> -ak ja, skal man le eller græde...

Tjah, det var en anden tid. Om tusind år kan det være, at folk stiller sig
det samme spørgsmål om _vores_ brug af heste (og andre dyr)!?

Iøvrigt kan jeg, mht. hestekampe, huske et sted i sagaerne, hvor en mand
"kommer til" at prikke øjet ud på modstanderens hest med sin stav; ejeren
beder prompte om, at hesten må blive slået ihjel så den ikke skal lide.

Og der er jo også sagaen, hvor hoppen "Saddelkulle" på det nærmeste får
skindet flået af ryggen (som en drengestreg), hvor hesten så også straks
bliver slået ned. Lidt humane har man dog alligevel været (ja, selvfølgelig
ikke dem som i første omgang skadede hesten).

Mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 14-01-03 20:02

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse

> Hvem har skrevet bogen?

Hestens Historie
af
Hans Kloster
DSR Forlag 1975

> [...]
> bliver slået ned. Lidt humane har man dog alligevel været (ja,
selvfølgelig
> ikke dem som i første omgang skadede hesten).

-om tusind år.... nok snarere om tyve år....

Jeg skal tilføje endnu et citat

<citat>

De islandske love "Graagaasen" og "Jonsbogen" fra ca. 1000 tog meget
vidtgående hensyn til hestene. Forsyndede man sig mod en hest, så den blev
sky eller lignende, blev man landsforvist eller fredløs. Det var nærmest
dødsstraf på den barske og tyndt befolkede ø.

<citat slut>

-så du har ret i, at de også var humane dengang, bare på et lidt andet
niveau.

mvh
Søren

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-01-03 12:31

On Sun, 12 Jan 2003 00:13:31 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bare med et indlæg, der kun har til formål at fortælle, at vore holdninger

   Det gør jeg såmen fordi I allerede har sagt det her en del
gange. Jeg vil ikke komme med mine synspunkter igen. Jeg har allerede
fremlagt sagen som jeg ser den (Til min store irritation op til flere
gange da mine argumenter flere gange er blevet "overset") og er ikke
interesseret i at fremlægge dem igen. (og igen og igen og igen.)
   Bortset fra det har jeg ikke sagt at det ikke "passer mig"
(Hvor nedladende egentlig) - blot at jeg mener noget andet. Og at man
skal passe på ikke at blive alt for lyserød i forhold til de dyr man
nu engang har taget til sig.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 12-01-03 11:49

Hvad har
> du imod at jeg og Anet er enige om mange ting?

Ikke for at svare på Trines vejne, men der er ikke noget galt i at i er
enige om mange ting, i virker bare lidt som om at "det er også bare de andre
der er dumme, så nu går vi to sammen med snuden i vejret og vil kun høre på
vores egne meninger, fordi det er ihvertfald os der har ret" Sorry, det er
nok lidt hårdt lagt ud, men det er altså meningen at alle kan komme med
deres meninger og jeg synes at hvis man vælger at fortælle andre om ens
meninger og holdninger til ting, så skal man også høre på de andre!

Og hvorfor kommer du nu igen
> bare med et indlæg, der kun har til formål at fortælle, at vore holdninger
> til behandling af dyr ikke passer dig?

Fordi det er det man gør i en nyhedsgruppe! Man udveksler sine holdninger og
meninger sammen med andre.
Skal vi så holde os til det egentlige formål med denne gruppe, og så stoppe
alt det muderkastning, det er så træls som noget kan være.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 12-01-03 16:07

Et eller andet sted så kan man jo ikke være enige med alle mennesker. Vi har
forskellig meninger om ting. Nu syntes jeg at alle har givet en eller anden
form for mening til kende angående Lene tråd om aflivning af hendes hest. Nu
må vi så sætte os ned og vente til Lene evt. har tænkt sig at svare. Jeg
syntes at jeg har sagt nu i denne tråd hvad jeg vil og min mening står ikke
til at ændre.
Lad os høre hvad tråd-starteren har bestemt sig for......hvis hun ellers tør
sige sin mening herinde????? Vi har jo ikke hørt noget fra hende i de sidste
dag.................

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 12-01-03 17:58

> [...]
tør
> sige sin mening herinde????? Vi har jo ikke hørt noget fra hende i de

Selv om det er en anden tråd -så er mit gæt, at hun allerede er ved at gøre
plads i fryseren.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 13-01-03 00:21

Jeg har med vilje placeret det indlæg her for jeg syntes at det er en
forkælet pige der opfører sig sådan mod en sød og god hest som desværre ikke
indfrier forventningerne.

hilsen

Anet