Fra Rytter til Hest.
Fra : Marlene

Dato : 02-01-03 13:41

Hej.

Efter at flere herinde har anbefalet "Fra Rytter til Hest" af Gitte Naldal,
stod den på min ønskeseddel til jul - og jeg fik den. Jeg er glad for, at
jeg har fået den - hvert ord er blevet "slugt" meget hurtigt, og jeg synes,
at det er godt, at hun også beskriver, hvordan man f.eks. lægger saddel på,
da det efter min mening også er meget vigtigt, at man lærer dette
ordentligt.

Dog beskriver hun flere steder i bogen, hvordan hun har oplevet heste er
blevet behandlet. Bl.a. står der under ungheste i starten af bogen, at hun
oplevede i en stald, hvordan en unghest blev redet til; at de bandt den i
spiltovet og smed sadlen op på ryggen af den, og da den så gik fremad, fordi
den fik et chok, sparkede de den i maven!!! Det siger vel sig selv, at man
ikke skal gøre sådan noget???? Jeg synes måske nok, at det var overflødigt
at beskrive det, men på den anden side, så kan det måske hjælpe de helt unge
piger til at få den rette forståelse af, hvordan man behandler en hest. Jeg
savnede dog en tilføjelse fra Gitte Naldal om, at hun reagerede og gjorde
noget på det, hun så. For jeg fik det helt dårligt, da jeg læste det.

Selvom hun også beskriver hestens "sprog" en smule, savner jeg nu en mere
uddybende bog om hestens "sprog". Er der nogen herinde, som kan anbefale en?

Mvh. Marlene.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-01-03 16:12

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Selvom hun også beskriver hestens "sprog" en smule, savner jeg nu en mere
> uddybende bog om hestens "sprog". Er der nogen herinde, som kan anbefale
en?

Jeg læste for et par år siden en meget uddybende bog om hestens adfærd. Jeg
kan ikke huske, hvem der har skrevet den, men prøv at gå en tur på
biblioteket.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Musen

Dato : 02-01-03 20:52

> [...]

Naldal,
> stod den på min ønskeseddel til jul - og jeg fik den.

Øv den stod også på min, men jeg fik den ikke

> [...]
på,
> da det efter min mening også er meget vigtigt, at man lærer dette
Jeg har tidligere startet en tråd om dette, da jeg egentlig mener at det
burde indgå som en del af undervisningen på enhver rideskole. Langt de
fleste steder lærer man jo kun at sidde på hesten, og de fleste forældre
tror så, at når deres barn har gået til ridning i et par år, så må de da
være klar til at få deres egen hest...Men nu er det jo meget og mere end
bare det at ride på den...

> [...]
unge
> piger til at få den rette forståelse af, hvordan man behandler en hest.
Jeg har oplevet piger, som har indleveret deres hest til diverse beriddere,
og har haft så stor respekt for hvad de sagde og gjorde, at de ikke sagde
dem imod ligegyldigt hvad de gjorde, men blot gjorde det samme ved hesten
som de havde set. Det være sig både gode, men absolut også dårlige og
ligefrem skadelige ting...Så for sådan nogle piger, er det måske meget godt
at læse, at det ikke er alt hvad de "kloge" gør, som er rigtigt!

Jeg
> savnede dog en tilføjelse fra Gitte Naldal om, at hun reagerede og gjorde
> noget på det, hun så. For jeg fik det helt dårligt, da jeg læste det.

Ja det skal jeg jo så ikke kunne udtale mig om, da jeg desværre ikke har
haft mulighed for at læse den endnu

> Selvom hun også beskriver hestens "sprog" en smule, savner jeg nu en mere
> uddybende bog om hestens "sprog". Er der nogen herinde, som kan anbefale
en?

Jeg har selv den der hedder Hestens personlighed af Linda Tellington-jones
kender du den? Den beskriver både noget om hestens sprog, dens personlighed
beskrevet i udseendet og så en del om T-touch som er en særlig form for
massage til hesten, som kan virke både beroligende, opkvikkende ligefrem
helbredende (jeg har dog aldrig prøvet ret mange af øvelserne i praksis, så
jeg skal ikke kunne garantere for virkningen, men bogen er god)

Venlig hilsen Musen

Fra : Marlene

Dato : 03-01-03 13:33

Musen <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e14984c$0$227$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Snip

> [...]
> helbredende (jeg har dog aldrig prøvet ret mange af øvelserne i praksis,

> jeg skal ikke kunne garantere for virkningen, men bogen er god)

Tak for dit uddybende svar og kommentering. Nej, jeg kender ikke bogen, du
omtaler. Men jeg vil kigge efter den, så jeg kan se, om det er noget for mig
(og min hest!). Rigtig god dag.

Mvh. Marlene.

Fra : PJM

Dato : 03-01-03 13:40

> [...]
> omtaler. Men jeg vil kigge efter den, så jeg kan se, om det er noget for

Se feks her:
http://www.heste-nettet.dk/lhesten/lister.php?liste=forfatter&forfatterID=43

mvh
pjm

Fra : Marlene

Dato : 03-01-03 14:18

PJM <doink@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:av40dc$7p2$1@sunsite.dk...

> "Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Tusind tak. Jeg er selv på hestenettet dagligt, men har ikke lige tænkt over
den side også.........

Mvh. Marlene.