Hvordan laves domænetester???
Fra : Thomas Holme Larsen

Dato : 02-01-03 11:37

Vi vil gerne have en domænetester på vor hjemmeside, men kan ikke
finde en komponent der virker.
Vi har fundet noget der virker delvist - den spørger
dk-hostmaster, men returnerer en lang tekst med domæne info, og
ikke bare om domænet er ledigt eller optaget, hvilket er det
eneste vi er interesserede i.

Er der nogen der kan hjælpe os?

Med venlig hilsen

Thomas Larsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 02-01-03 11:58

"Thomas Holme Larsen" <thl@mentor-it.dk> skrev

> Vi vil gerne have en domænetester på vor hjemmeside, men kan ikke
> finde en komponent der virker.

ASPhttp...

--
/Palle Svendsen

Spar penge på dine .com/net/org/biz/info domæner.
Betal kun 90 kr. i Årsafgift plus GRATIS oprettelse/flytning

Fra : Jakob Andersen

Dato : 02-01-03 12:28

"Thomas Holme Larsen" <thl@mentor-it.dk> wrote
> Vi vil gerne have en domænetester på vor hjemmeside, men kan ikke
> finde en komponent der virker.

Man kan lave forespørglen direkte til de respektive whoisservere på port 43
eller man kan lave nogle fiksfakserier med at hente resultatet fra et
website der giver adgang til whoisdatabasen. Den første løsning vil altid
klart være at foretrække med mindre whoisserveren ikke er offentlig
tilgængelig. Til begge metoder skal der bruges en komponent der kan
kommunikere vha. TCP/IP og lave en forespørgsel til enten port 80 eller port
43. Der kan f.eks. bruges:

ASPHttp
w3Sockets
XMLHTTP

> Vi har fundet noget der virker delvist - den spørger
> dk-hostmaster, men returnerer en lang tekst med domæne info, og
> ikke bare om domænet er ledigt eller optaget, hvilket er det
> eneste vi er interesserede i.

Sammenlign outputtet fra WHOIS forespørgslen når et domæne er ledigt og når
det er optaget, så vil det hurtigt fremstå hvilken frase man kan søge på for
at finde ud af om domænet er ledigt.

Jeg vil umiddelbart gætte på at noget ala dette vil kunne gøre det når vi
snakker resultatet fra dk-hostmasters whoisdb:

If Instr( whoisSvar, "No entries found for the selected source." ) > 0 Then
'Ledig
Else
'Opdaget
End If

Nu håber jeg ikke jer har spildt din tid.....

--
Jakob Andersen