Vand til heste
Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 02-01-03 11:09

Hejsa.

Kan man få en drikketønd til heste som er isoleret?
Vores islændere har en tønde hvor om vi har sat en isoleringsmåtte. Ved i
hvor meget sådan en kan fylde? De har nu splittet to ad, det er for dyrt og
i denne kulde fryser vandet jo. Så nu efterlyser jeg hvad i andre gør så
hestene hele tiden har adgang til vand.
V H Gitte.

P.S Godt nytår, jeg stod ved mine heste fra kl 24 til 01 nytårsnat, fordi
min idiotiske nabo fyrede skud af med masser af knald i.

Fra : Marlene

Dato : 02-01-03 11:27

Gitte & Thorleif <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e140fbb$0$170$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
og
> i denne kulde fryser vandet jo. Så nu efterlyser jeg hvad i andre gør så

Vores fjordhest kan gå ind i den store togvogn (som fungerer som stald),
hvor vi har sat en spand vand ind - hun får frisk vand flere gange om
dagen........ Men morgen og aften er egentlig nok, for der skal meget til,
før det fryser derinde.

> P.S Godt nytår, jeg stod ved mine heste fra kl 24 til 01 nytårsnat, fordi
> min idiotiske nabo fyrede skud af med masser af knald i.

Ja, folk tænker sig ikke altid om!!!

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-01-03 11:36

Gitte & Thorleif wrote:
> Kan man få en drikketønd til heste som er isoleret?

Hvis ikke man kan kunne man måske lave en selv af en stor og en lille
tønde samt lidt isoleringsskum, rockwool eller lign.

> [...]
> i denne kulde fryser vandet jo. Så nu efterlyser jeg hvad i andre gør så

Vores heste har altid adgang til stalden hvor der er en frostfri
drikkekop. (Manuel el-varme). Da der er nogle stykker (heste) er det
sjældent, at der er brug for at tænde for varmen. F.eks. har vi ikke
haft tændt endnu i denne vinter.

Nogle heste vi har gående et andet sted har en 90-liters murerbalje. Der
fryser is på overfladen, som vi fjerner et par gange om dagen, når de
får frisk vand. Ikke det store problem, når vi nu alligevel fordrer og
tilser hestene.

-dennis

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 02-01-03 12:02

Hejsa.

Det største problem er ikke i dagtimerne, men om natten. Der kan jeg jo ikke
rende og fylde varmt vand i tønden. Ideen med de to tønder lyder som en
rigtig gode idee. Den vil jeg sætte i værk. Tak.
V H Gitte

Fra : Holm

Dato : 02-01-03 12:41

Gitte & Thorleif <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e141c06$0$241$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> rende og fylde varmt vand i tønden. Ideen med de to tønder lyder som en
> rigtig gode idee. Den vil jeg sætte i værk. Tak.

Hej Gitte

Mine to islændere plejer selv at slå hul på det overflade is der kommer i
deres vandbalje.
Jeg har skam også på den måde , oplevet baljen være sparket ad
H...til.....snøft.
Sådan er det når man bor på en ældgammel gård hvor tingene næsten foregår på
gammeldaws vis......

Jeg har ellers en isoleret vandslange som ligger oppe over loftet , går ned
til hestenes box...og så kan den åbnes på studsen.....det burde jo fungere
rimeligt....men nix....den fryser også ( slangen), så jeg slæber mig en
pukkel til i frostvejr , for at fylde deres balje op.......øv..

Hurra for sommergræs...når vi kommer så langt....og hurra for dem der er så
heldige at have el-varmere og moderne drikkekopper..........)))..
Holm

Fra : Marlene

Dato : 02-01-03 13:08

Holm <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e1427d3$0$156$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Mine to islændere plejer selv at slå hul på det overflade is der kommer i
> deres vandbalje.

Ja, det gør min hest også, hvis der skulle komme is i baljen om
natten...........

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-01-03 13:49

Holm wrote:
> [...]
>>

> Hej Gitte
>
> Mine to islændere plejer selv at slå hul på det overflade is der kommer i

Ja, det gør vores også tit. Men nogle gange er isen åbenbart blevet for
tyk i løbet af natten.

> [...]
> rimeligt....men nix....den fryser også ( slangen), så jeg slæber mig en
> pukkel til i frostvejr , for at fylde deres balje op.......øv..

Ja, selv isolerede vandslanger (og tønder for den sags skyld) fryser).
Hvis ikke enten vandet løber en smule, eller der tilføres varme, vil det
faktisk fryse (nærmest) uanset mængden af isolering.

Hvis vandet kunne løbe væk på fornuftig vis, og man har egen vandboring
kan man bare lade det løbe en smule. Men i det fleste tilfælde endenr
den slags med nogle meget solide og omfangsrige omvendte istapper :)

> Hurra for sommergræs...når vi kommer så langt....

Ja, mmmmmmh - ligge på marken sammen med en masse gumlende heste i
solskin. Der er ikke noget bedre...

> og hurra for dem der er så
> heldige at have el-varmere og moderne drikkekopper..........)))..

(Ja, hurra - nu "glæder" jeg mig til at der rent faktisk bliver brug for
dem. Ellers synes jeg ikke rigtigt det er besværet, udgifterne og
arbejdet værd :)

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-01-03 16:10

Jeg havde spørgsmålet oppe at vende sidste år, og blev foreslået at lægge en
badebold eller lignende i murerbaljen, som stod udenfor. Vinden skulle så få
bolden til at ligge og trille rundt, så der ikke dannedes is på vandet. Jeg
fik aldrig afprøvet det rigtigt, men det var måske forsøget værd.

I år har vi ingen balje stående udenfor, men indenfor døren i
løsdriftsstalden. Der kommer stadig is på, men ikke mere end, at det ikke er
det store problem at få væk. Jeg købte i forgårs en hulske, som letter
arbejdet med at få de ituslåede isstykker op af vandet en del. Den kostede
20 kr. i Føtex.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene

Dato : 02-01-03 16:12

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e145514$0$47421$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Snip

> [...]
> det store problem at få væk. Jeg købte i forgårs en hulske, som letter
> arbejdet med at få de ituslåede isstykker op af vandet en del. Den kostede

Nå ja, en hulske - selvfølgelig!!!! :)

Mvh. Marlene.

Fra : Karin & Frank

Dato : 05-01-03 20:15

>Hej..

Sæt vandet hvor der er læ, vores vand er hældt i store krybber, i løsdrift
stalden, til 4 ponyer,,(/banevogn) det fryser faktisk kun ganske let, og de
drikker ikke så meget om natten. hos os.
Så får de lunken vand om morgen og det elsker de,,,,,

Godt nyår alle sammen....

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-01-03 19:20

Hejsa

Man kan faktisk købe en balje der er en form for varmeledning i, jeg ved
ikke hvad den koster, men man kan købe den hos Poda hegn. Den er samtidig
selvopfyldelig -smart ting at have

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 03-01-03 18:21

Når der står PODA på noget så koster det jo straks en bondegård,
meeennn....jeg skal da gerne i samme åndedrag også sige at det er
kvalitetsting som de fører. Jeg har selv et podahegn uden om mine to folde
som Poda kom og satte op for mig. Det tog et par timer men det kostede
også.......

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-01-03 10:13

"Anet" <anet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kvalitetsting som de fører. Jeg har selv et podahegn uden om mine to folde
> som Poda kom og satte op for mig. Det tog et par timer men det kostede

Ja, det er et dyrt mærke, men jeg nævner dem også kun fordi jeg synes det er
et kvalitetsmærke. Jeg har også fået sat Poda hegn op på en fold jeg havde,
det er virkelig et godt produkt.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 04-01-03 20:01

Anet <anet@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e15c659$0$217$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> kvalitetsting som de fører. Jeg har selv et podahegn uden om mine to folde
> som Poda kom og satte op for mig. Det tog et par timer men det kostede

Hvad kostede det (hvor store er dine folde)???

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 04-01-03 21:52

Det sidste jeg fik lavet altså opsat af to mand fra Poda var på lidt over en
tdr. land og jeg gav 7500 kroner for det. Tretrådet

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-01-03 22:23

Hejsa

Jeg vil lige tillade mig at blande mig lidt, for det kommer jo meget an på
hvilket hegn man sætter op. Det hegn jeg fik sat op kostede ca. 16.000, også
med tre tråde.Tilgængæld kunne hestene ikke komme til skade med det, hvis de
eventuelt prøvede på at bryde ud.

Fra : Musen

Dato : 02-01-03 20:41

Hej Gitte
Vi bor på en gård hvor stalden nærmest har udendørs temperatur. Derfor
kender vi godt problemet med frossen vand i baljen, men sidste år fik jeg et
råd, som indtil videre har holdt os nogenlunde frostfrie. Det er så simpelt
som at lægge et stykke kløvet brænde ned i baljen. Det ligger så og flyder
på overfladen, og får isen til ikke at sætte sig. Vores stykker er ca. 15-20
cm lange og 10 cm i diameter. Og som sagt har det hjulpet indtil nu. Det er
dog stadig grødis de kan drikke, men det lader til at være ok

Venlig hilsen Musen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 03-01-03 14:53

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> dog stadig grødis de kan drikke, men det lader til at være ok

Det prøvede jeg så sidste år. Brændestykket frøs fast. Hvad mere kan jeg
sige? *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Musen

Dato : 03-01-03 17:41

> Det prøvede jeg så sidste år. Brændestykket frøs fast. Hvad mere kan jeg
> sige? *G*

Hmmm måske bruger du det forkerte vand så? *GGG* Altså her virker det

Venlig hilsen Musen

Fra : Zirfelt

Dato : 04-01-03 10:42

> Hmmm måske bruger du det forkerte vand så? *GGG* >Altså her virker det
------
Ups så bruger jeg nok også "det forkerte vand"
Eller også kunne jeg forstille mig, at jo flere heste der er til at skubbe
rundt med brændestykket, jo svære har vandet det med at fryse i overfladen.

--
Fortsat god og positiv dag
Irene

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 04-01-03 15:58

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ------
> Ups så bruger jeg nok også "det forkerte vand"

Aaah, det skal nok være kogende vand... *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Musen

Dato : 04-01-03 22:05

> [...]
> Eller også kunne jeg forstille mig, at jo flere heste der er til at skubbe
> rundt med brændestykket, jo svære har vandet det med at fryse i

Hmm jamen her er der altså kun en hest pr. balje, så det MÅ altså være
vandet der er noget galt med....Med mindre det er hestene der ikke kan finde
ud af det *SSS*

Venlige snehilsner Musen

Fra : Berit Nielsen

Dato : 11-01-03 11:05

> P.S Godt nytår, jeg stod ved mine heste fra kl 24 til 01 nytårsnat, fordi
> min idiotiske nabo fyrede skud af med masser af knald i.

Jeg kan ikke lade være at bemærke denne sætning.
Tager du hensyn til om din nabo har hovedpine når du holder fødselsdage,
fester eller lign ?
Tager du hensyn til om din nabo er ikke ryger når du feks. møder ham på
gaden,
og du måske selv står med en cigaret i hånden imens i sludrer ??

Verden er af lave , folk tænker ikke på hinanden.. hmm
Skulle din nabo vælge at undlade at fejre nytårsaften på traditions vis,
fordi du har heste ?
Måske, skulle han tage hensyn,
men ved han hvad han faktisk skal tage hensyn til ??
Du kan nu bruge det næste år på at fortælel ham at du har tilbragt 2 timer i
stalden nytårsaften,
udelukkende fordi han skød fyrværkeri af med knald i.
Så vil han måske tage hensyn næste år, hvis han faktisk får af vide at heste
bliver bange.
Man kan købe et bånd med lyde af nytårsfyrværkeri, som man i løbet af året
kan spille i sin stald. ( Kender folk der har brugt det med succes )
Men sjovt nok kommer det altid bag på heste & hundeejere at der bliver skudt
af nytårsaften.
Det er dit ansvar at sørge for at dine dyr er forberedte til nytårshalløjet.
Og det kan aldrig gøre din nabo til idiot at han fejrer nytår på
traditionsvis, som masser af andre Danskere.

Jeg var også selv i stalden fra ca. 1 time før midnat - ca. 1 time efter.
Det er min tradition, at jeg fester med familien & venner hjemme,
og går så det nye år i møde med mine heste.
Ikke fordi mine heste bliver bange,
men fordi en enkelt nedfaren raket, kan koste 45 heste livet hvis den lander
forkert.
Og er uheldet ude, vil jeg godt ofre 2 timer på at redde alle vores heste.
Som jeg er sikker på at i alle ville.
Håber at du forstår meningen med mit indlæg, og at du eksempelvis køber
båndet og "hærder" dine heste til næste nytår,
samt tager en snak med din nabo i løbet af året, og forklarer ham lidt om
heste, og deres vaner.

Fra : Anet

Dato : 11-01-03 13:21

Jeg syntes ikke at det er noget problem med fyrværkeri nytårsaften fordi
hestene har vænnet sig til det den sidste halvdel af december og fordi jeg
ser det helt klart som min gode pligt at holde øje med hestene nytårsaften.
Vi er altid hjemme derfor nytårsaften hvis nu en vildfaren raket får sat ild
i staldbygningen.
Min den store heste stod og kiggede ud af sit vindue mod byen på
fyrværkeriet. Det kunne være lidt sjovt at kunne høre hvad hun tænkte over
alt det *S*.

--
Hilsen
Annette