Remote root login
Fra : Anders Jorsal

Dato : 07-03-01 19:35

Hej

Jeg ved godt, at det er noget af en sikkerhedsbrist med subject, men da jeg
har firewall, mener jeg ikke det betyder sig meget. Så vidt jeg ved, skal
jeg pille ved /etc/securetty , jeg kan bare ikke huske hvad!
Jeg vil altså gerne kunne logge ind som root via telnet.

Fra : Anders Jorsal

Dato : 07-03-01 19:37

Det jeg mente med firewall var, at jeg bare lukker af for port 23 når jeg
har det oppe at køre, så man ikke kan telnette udefra.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-03-01 19:44

On Wed, 7 Mar 2001 19:34:39 +0100, Anders Jorsal wrote:
> [...]
>jeg pille ved /etc/securetty , jeg kan bare ikke huske hvad!
>Jeg vil altså gerne kunne logge ind som root via telnet.

Hvis du nu fortalte hvilket operativ system ville det nok hjælpe ...

men i FreeBSD skal du rette i /etc/ttys, og sætte tty'erne til secure

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Mickey

Dato : 07-03-01 20:32

"Anders Jorsal" <anders@jorsal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg pille ved /etc/securetty , jeg kan bare ikke huske hvad!
> Jeg vil altså gerne kunne logge ind som root via telnet.

vil foreslå at du installerer SSH - så kan du logge ind som root uden
at lave sikkerhedshuller!

--
Mickey

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-03-01 20:57

On Wed, 7 Mar 2001 20:32:12 +0100, Mickey wrote:
> [...]
>da jeg
>skal
>
>vil foreslå at du installerer SSH - så kan du logge ind som root uden

I denne sammenhæng gør det ingen forskel om det er ssh eller telnet,
ssh giver kryptering og evt. også RSA authentication - men det at
man ikke kan logge ind direkte som root gør at man skal kende 2 passwords
en brugers, samt roots.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Anders Jorsal

Dato : 07-03-01 22:02

> man ikke kan logge ind direkte som root gør at man skal kende 2 passwords
> en brugers, samt roots.

Du mener altså at logge ind ved f.eks. først at logge ind som en bruger,
derefter med kommandoen "su" og rootpassword. Men når jeg gør det denne vej,
har jeg f.eks. ikke adgang til userconf og linuxconf.
Jeg glemte at sige, at jeg kører Red Hat Linux 7.0.1J, (Guiness)

Fra : Mickey

Dato : 07-03-01 22:21

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ssh giver kryptering og evt. også RSA authentication - men det at
> man ikke kan logge ind direkte som root gør at man skal kende 2

og forskellen at telnet sender i klartekst ? (altså også passwords!)

--
Mickey

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-03-01 22:42

On Wed, 7 Mar 2001, Anders Jorsal wrote:

> [...]
> har jeg f.eks. ikke adgang til userconf og linuxconf.
> Jeg glemte at sige, at jeg kører Red Hat Linux 7.0.1J, (Guiness)

Brug 'su -' eller ret i root's ~/.bashrc eller ~/.tcshrc (eller hvad du
nu bruger).

Rasmus