Frankrigsgade / Wittenberggade
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-01-03 01:48

Ved nogen af jer hvad det var for en fabrik (fabrikker?) som lå på hjørnet af
ovennævnte gader på Amager, før den nuværende beboelsesejendom blev
opført sidst i 1970'erne?

Godt nytår!

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk (mails til mig er minus 'men')

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-01-03 05:23

Jørgen Grandt wrote:
> Ved nogen af jer hvad det var for en fabrik (fabrikker?)
> som lå på hjørnet af ovennævnte gader på Amager, før
> den nuværende beboelsesejendom blev opført sidst i
> 1970'erne?

KRAKs gaderegister 1966:

Frankrigsgade 28-34, 40 (141a - E2.360.000 - G759.300)
(=Wittenbergg. 47,49)
28s Larsen Brødr. Vejle Flytteforretning * 58 42 01
Amager Flytte- & Vognmandsforretning * 58 42 01
Larsen Gregers & Dachser A/S * 58 32 21
- 1. Sattrup-Jensen M. Korresp. 58 57 91
30 Grolin O Autosadelmg. 58 57 82
Amager Autoruder 58 36 47
Nielsen & Stensnæs Karosserifirma * 58 33 46
Skov H Mekan. 58 35 93
32,1. Lennholm's Handskefabrik
Stjerne-Handsken A/S * 58 50 57
- 2.Timas Møbelindustri A/S &
Amager Møbelindustri A/S * 58 40 06
40 *Grubert's HA Sønner A/S Metalvarefabr. * 58 48 58

Wittenberggade
47-49 (=Frankrigsg. 28,34,40)
49 Brugsforeningen HB, * 55 43 22

Uden superscript, men inkl. sætterfejl og Godt nytår )
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : 8sl

Dato : 02-01-03 20:21

"Jørgen Grandt" skrev d. 02-01-03 01:48 dette indlæg :
> [...]
hjørnet af
> ovennævnte gader på Amager, før den nuværende beboelsesejendom blev

Hej Jørgen.

Fabrikken på hjørnet af Frankrigsgade og Wittenberggade var H.A.
Gruberts & Sønners metalvarefabrik. Den lå i en rød bygning med indgang
fra Frankrigsgade 40.
Virksomheden var grundlagt af Heinrich August Grubert, og flyttede fra
Tyrolsgade/Saltholmsvej til en nyopført bygning i Frankrigsgade 40 i
1916. Før tiden på Amager lå virksomheden på Nørrebro. Den ophørte i
1970'erne og bygningen blev revet ned. VIBO byggede den nuværende
beboelsesejendom i 1979.
Min kone boede hele sin barndom i ejendommen på det diagonalt modsatte
hjørne, og kan naturligvis huske foretagendet. Hun mener, at Grubert
bl.a. producerede lamper og lampeskærme.
Jeg har et billede fra krydset Frankrigsgade/Wittenberggade taget af min
svigerfar den 4. maj 1945. På det kan man se en del af fabriksbygningen.
Hvis du er interesseret kan jeg scanne det og maile det til dig.

Mvh og godt nytår.
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-01-03 23:28

"8sl" skrev blandt andet:

> [...]

> svigerfar den 4. maj 1945. På det kan man se en del af fabriksbygningen.
> Hvis du er interesseret kan jeg scanne det og maile det til dig.

Tak til begge for bl.a. Gruberts-oplysningen. Det var dét firma jeg havde
glemt navnet på. Og til Svend-Erik for tilbud om foto; det vil jeg blive glad for.
Du har vist min adresse, ikke?

--
Forbindtligst
Jørgen Grandt