Lave gennemsnit af timestamp fra MySQL
Fra : Brian Sørensen

Dato : 02-01-03 01:41

Jeg har en MySQL database, hvor jeg har folks alder i en tabel.

Jeg kunne godt tænke mig at regne gennemsnits alderen ud på folkene i
databasen.

Jeg har lavet en select fra databasen:
$result = mysql_query ("SELECT birthdate FROM members where
stat_member='checked'");

Min birthdate et et Unix timestamp.
Nu vil jeg så godt have den til at regne gennemsnittet af folks alder ud,
ved at tage alle members "birthdate" og lægge sammen og dividere med
antallet af medlemmer.

Hvordan gør man lige det ??

Venlig hilsen
Brian Sørensen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-01-03 05:11

"Brian Sørensen" <usenet@s800.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu vil jeg så godt have den til at regne gennemsnittet af folks alder ud,
> ved at tage alle members "birthdate" og lægge sammen og dividere med

Mysql har en indbygget funktion der tager gennemsnittet af en kollonnes
værdier:

$result = mysql_query ("SELECT AVG(birthdate) FROM members where
stat_member='checked'");

Ud fra gennemsnits fødselsdagen kan du så beregne gennemsnitsalderen ved at
trække gennemsnits fødselsdagen fra det nuværende dato.
Den nuværende dato kan du få via en anden funktion der er indbygget i MySQL
som hedder NOW().
NOW() returnerer en MySQL timestamp og den kan konverteres til en unix
timestamp med den indbyggede funktion UNIX_TIMESTAMP()
Eller du kan nøjes med at hente alderen og så lave en unix timestamp i PHP
som du sammenligner med.

Her er eksemplet i MySQL:

$result = mysql_query ("SELECT (UNIX_TIMESTAMP(NOW()) - AVG(birthdate) )
/ (3600*24*365) FROM members where stat_member='checked'");
$avg_age = mysql_reault($result, 0);
//Det er 3600*24*365 sekunder på et år.

Det giver en lille usikkerhed da der ikke præcist er 365 dage på et år.

Mvh Mikkel
--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Brian Sørensen

Dato : 02-01-03 12:04

Tak for hjælpen Mikkel, det spiller bare.
Lavede lige en afrundt af resultatet med "round ($avg_age, 0)"

Venlig hilsen
Brian Sørensen

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 02-01-03 15:13

Hvorfor bruger du ikke datetime?
Fordele ved at bruge timestamp til fødselsdato fremfor datetime
Ingen
Ulemper ved overstående
1) Hvis man opdaterer recorden uden at sætte birthdate=birthdate
manuelt, bliver birthdate rettet til dags dato
2) timestamp kan kun indeholde fødselsdatoer efter 1970

The DATETIME, DATE, and TIMESTAMP Types
http://www.mysql.com/doc/en/DATETIME.html

Hvis du ændre birthdate til at være datetime i stedet for timestamp, skal du
bare ændre lidt i din sql:

$result = mysql_query ("SELECT ROUND((UNIX_TIMESTAMP(NOW()) -
AVG(UNIX_TIMESTAMP(birthdate)))
/ (3600*24*364.75)) as result FROM members where stat_member='checked'");
$avg_age = $result[0][0];
//Det er 3600*24*364.75 sekunder på et år.

Da det er skudår ca. hvert 4. år bruger jeg 364.75 i stedet for 365.

mysql_reault() står ikke i manualen. Google kan ikke finde noget om den.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-01-03 16:54

"Asbjørn Sloth Tønnesen" <ONGLDSFPKWPX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> "Brian Sørensen" <usenet@s800.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor bruger du ikke datetime?
> Fordele ved at bruge timestamp til fødselsdato fremfor datetime
> Ingen

Tja det er vel et spørgsmål om vane, personligt foretrækker jeg timestampen.

> Ulemper ved overstående
> 1) Hvis man opdaterer recorden uden at sætte birthdate=birthdate
> manuelt, bliver birthdate rettet til dags dato

ahva?

> 2) timestamp kan kun indeholde fødselsdatoer efter 1970

Det passer ikke, den kan godt have negative værdier.

> [...]
>
> Da det er skudår ca. hvert 4. år bruger jeg 364.75 i stedet for 365.
>
> mysql_reault() står ikke i manualen. Google kan ikke finde noget om den.

Det er fordi den hedder mysql_result()
http://php.net/mysql_result

Kan folk i denne kategori ikke lade være med at topposte? (altså kommenterer
i toppen af de andre indlæg i stedet for under så man kan følge citaterne)
Det er ret skidt citat teknik og uoverskueligt for den næste der læser.

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 02-01-03 17:52

> [...]

> 1970 to sometime in the year 2037, with a resolution
> of one second. Values are displayed as numbers.

smart funktion, men jeg foretrækker nu bare $result[0][0] i stedet for
mysql_result($result, 0)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-01-03 19:45

birthdate=birthdate

> http://www.mysql.com/doc/en/DATETIME.html

Kan du ikke kopiere det citat du hentyder til her ind i så jeg skal læse
hele dokumentationen?
Du ved jo sikkert hvor det står:)

> http://www.mysql.com/doc/en/DATETIME.html

Det er muligt mysql's timestamp fungerer sådan.
Men det er en unix timestamp genereret af PHP og den kan sagtens antage
negative værdier.
Jeg har lige testet det for at være sikker.(PHP v.4.2.3)

Hvordan skal dette forstås?:

$result[0][0]

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 02-01-03 21:00

> [...]
meddelelse
> birthdate=birthdate

> Kan du ikke kopiere det citat du hentyder til her ind i så jeg skal læse

Du bad selv om det
The TIMESTAMP column type provides a type that you can use to automatically
mark INSERT or UPDATE operations with the current date and time. If you have
multiple TIMESTAMP columns, only the first one is updated automatically.

Automatic updating of the first TIMESTAMP column occurs under any of the
following conditions:

a.. The column is not specified explicitly in an INSERT or LOAD DATA
INFILE statement.
b.. The column is not specified explicitly in an UPDATE statement and some
other column changes value. (Note that an UPDATE that sets a column to the
value it already has will not cause the TIMESTAMP column to be updated,
because if you set a column to its current value, MySQL ignores the update
for efficiency.)
c.. You explicitly set the TIMESTAMP column to NULL.
TIMESTAMP columns other than the first may also be set to the current date
and time. Just set the column to NULL or to NOW().

You can set any TIMESTAMP column to a value different from the current date
and time by setting it explicitly to the desired value. This is true even
for the first TIMESTAMP column. You can use this property if, for example,
you want a TIMESTAMP to be set to the current date and time when you create
a row, but not to be changed whenever the row is updated later:

a.. Let MySQL set the column when the row is created. This will initialise
it to the current date and time.
b.. When you perform subsequent updates to other columns in the row, set
the TIMESTAMP column explicitly to its current value.
On the other hand, you may find it just as easy to use a DATETIME column
that you initialise to NOW() when the row is created and leave alone for
subsequent updates

> Det er muligt mysql's timestamp fungerer sådan.
> Men det er en unix timestamp genereret af PHP og den kan sagtens antage
> negative værdier.
> Jeg har lige testet det for at være sikker.(PHP v.4.2.3)

$a=mktime (0,0,0,1,1,50);
echo date ("M-d-Y", $a);
= Warning: unexpected error in date() in c:\htdocs\local\test\timestamp.php
on line 3

Mysql's timestamp er et unix timestamp. Jeg vil anbefale dig at køre
datoerne 100% i mysql's date som kan indeholde 1000-01-01 til 9999-12-31

http://mbn.dk/MySQL/dato/

> den.

> Hvordan skal dette forstås?:
>
> $result[0][0]
læs noget om arrays

http://www.php.net/manual/sl/language.types.array.php#AEN4181

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-01-03 21:24

> "Mikkel Christensen" <barefoot@jaha.dk> skrev i en meddelelse
> meddelelse

> Du bad selv om det

Eh ja selvfølgelig gjorde jeg det.
Det er da noget lettere end at jeg skal sidde og finde det selv.
Du ved jo hvór det står.

> [...]
> On the other hand, you may find it just as easy to use a DATETIME column
> that you initialise to NOW() when the row is created and leave alone for

Okay, så misforstår vi hinanden.
Det jeg mener med unix timestamp er hvor du genererer en timestamp med
f.eks. PHP og gemmer den i et integer felt.
Der har man mere kontrol over hvordan den opfører sig.

Og du snakker tydeligvis om en kolonne type i mysql.

> $a=mktime (0,0,0,1,1,50);
> echo date ("M-d-Y", $a);
> = Warning: unexpected error in date() in
c:\htdocs\local\test\timestamp.php
> on line 3

Mit eksempel ser sådan ud:
--> <?php
--> $d = mktime(0, 0, 0, 1, 1, 1930);
--> echo $d."\n";
--> echo date("d-m-Y", $d);
--> ?>

Det giver følgende output i PHP 4.2.3:

--> -1262307600
--> 01-01-1930

> Mysql's timestamp er et unix timestamp. Jeg vil anbefale dig at køre
> datoerne 100% i mysql's date som kan indeholde 1000-01-01 til 9999-12-31
>
> http://mbn.dk/MySQL/dato/

Det er meget fint med al den modvisende dokumentation, men faktum er at det
virker når jeg tester det:)
Det er meget muligt det er fordi de links du henviser til bruger php af
ældre dato.
Eller også er det ikke en dokumenteret effekt jeg får ud af det.

> læs noget om arrays
>
> http://www.php.net/manual/sl/language.types.array.php#AEN4181

Jeg kender udemærket til brugen af arrays.
Men mysql_query() returnerer en mysql-ressource-id som mig bekendt ikke kan
behandles som et multidimentionalt array, sådan som du gør i eksemplet.

Du danner din variabel $result på følgende måde:
$result = mysql_query('SELECT COUNT(*) FROM tabel LIMIT 1');

Derefter vælger jeg at hente resultatet ud med mysql_result():
$count = mysql_result($result, 0);

Og du skriver efterfølgende at du foretrækker bare at skrive:
$count = $result[0][0];

Hvis du kan gøre således kræver det at $result er et multidimentionalt array
som indeholder de data forespørgslen returnerede, såfremt den returnerede
noget.
Mig bekendt kan det ikke lade sig gøre da mysql_query() ikke returnerer et
multidementionalt array, men et ressource id.
Ihvertfald ikke i den mysql 3.23 jeg har adgang til.

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 02-01-03 23:26

> [...]
> Der har man mere kontrol over hvordan den opfører sig.
>
> Og du snakker tydeligvis om en kolonne type i mysql.

Korrekt

> c:\htdocs\local\test\timestamp.php
>
> Mit eksempel ser sådan ud:
> --> <?php
> --> $d = mktime(0, 0, 0, 1, 1, 1930);
> --> echo $d."\n";
> --> echo date("d-m-Y", $d);
> --> ?>
>
> Det giver følgende output i PHP 4.2.3:
>
> --> -1262307600
> --> 01-01-1930

<?
$a=mktime (0,0,0,1,1,68);
echo date ("M-d-Y", $a);

$d = mktime(0, 0, 0, 1, 1, 1930);
echo $d."\n";
echo date("d-m-Y", $d);
?>

gir

Warning: unexpected error in date() in c:\htdocs\local\test\timestamp.php on
line 3
-1
Warning: unexpected error in date() in c:\htdocs\local\test\timestamp.php on
line 7

med php version 4.2.2

Kan ikke lige finde det i change logen (fra 4.2.2 til 4.2.3)
http://www.php.net/ChangeLog-4.php#4.2.3

> [...]
> multidementionalt array, men et ressource id.
> Ihvertfald ikke i den mysql 3.23 jeg har adgang til.

Ok, du har ret grunden til at jeg bruger $result[0][0] er at jeg bruger en
DBklasse som returnere et multidimentionalt array, sorry.