Sonofon FWA
Fra : Martin S.

Dato : 01-01-03 23:09

Hej, jeg overvejer kraftigt Sonofon FWA bredbånd... 1Mbit/512 Kbit...
Men hvordan er hastigheden/forbindelsen i hårdt vejr (regnvejr/snevejr
især)...? Er den stabil ?

mvh. Martin S

Fra : Henning Petersen

Dato : 02-01-03 17:31

On Wed, 1 Jan 2003 23:08:58 +0100, "Martin S."
<real_warhawk@[removedette]hotmail.com> wrote:

> Hej, jeg overvejer kraftigt Sonofon FWA bredbånd... 1Mbit/512 Kbit...
> Men hvordan er hastigheden/forbindelsen i hårdt vejr (regnvejr/snevejr
> især)...? Er den stabil ?

Jeg har intet mærket på min 1Mbit linie.
- og det skal lige siges at jeg har en forbindelse på omkring 8,5 km,
og har egentligt et træ stående i vejen, men det virker alligevel

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Martin S.

Dato : 02-01-03 18:55

Henning Petersen" <henning.petersen.030102@hpc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har intet mærket på min 1Mbit linie.
> - og det skal lige siges at jeg har en forbindelse på omkring 8,5 km,
> og har egentligt et træ stående i vejen, men det virker alligevel

Det lyder jo godt.. Er der ikke noget med at den reelle hastighed både
up/down faktisk er hurtigere ?
Hvad med service og tid fra bestilling til opstilling ?
på forhånd tak
Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-01-03 20:47

"Martin S." <real_warhawk@[removedette]hotmail.com> wrote in message

> Det lyder jo godt.. Er der ikke noget med at den reelle hastighed både
> up/down faktisk er hurtigere ?

Jo, det har jeg også hørt.. ved det dog ikke med sikkerhed da jeg ikke selv
har det.

> Hvad med service og tid fra bestilling til opstilling ?
> på forhånd tak

Der er vist rimeligt travt fortiden... Da jeg hørte nogel af teknikerne lidt
før jul, havde de aftalte jobs midt ind i januar... Det tager vistnok
omkring 5 uger fra bestilling

Service ved jeg ikke.. Hvis sonofon mener der skal en tekniker ud til
adressen, vil der nok gå omkring en uge eller 2

Fra : Pelle Gøeg

Dato : 03-01-03 22:34

Hej...

"Martin S." <real_warhawk@[removedette]hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej, jeg overvejer kraftigt Sonofon FWA bredbånd... 1Mbit/512 Kbit...
> Men hvordan er hastigheden/forbindelsen i hårdt vejr (regnvejr/snevejr
> især)...? Er den stabil ?

Undskyld, ikke lige et svar til dig, men eftersom du er ved at købe denne
forbindelse. Hvor på sonofons hjemmeside kan man finde noget om denne
forbindelse?? Gerne et direkte link, jeg kan nemlig ikke finde noget, heller
ikke via deres søge tingest...

//Pelle Gøeg

Fra : Martin S.

Dato : 03-01-03 23:00

"Pelle Gøeg" <news.inet.tele.dk@ghostofkathrine.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbindelse. Hvor på sonofons hjemmeside kan man finde noget om denne
> forbindelse?? Gerne et direkte link, jeg kan nemlig ikke finde noget,

jamen... du skal ind på www.sonofon.dk (det vidste du sikkert godt)
og ind under erhverv, produkter, data, sonofon bredbånd

Så skulle den være der... kunne ikke lige give noget dir. link, da de kører
et eller andet javasjov på deres side.

Martin

Fra : Flemming Joensson

Dato : 04-01-03 20:41

> jamen... du skal ind på www.sonofon.dk (det vidste du sikkert
> godt) og ind under erhverv, produkter, data, sonofon bredbånd

Jeps, og selvom det er under erhverv sælges tjenesten også til private.

Mvh.
Flemming
--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : danni plougmann

Dato : 05-01-03 13:55

hvordan er pingtiderne i f.eks CS på en sonofon fwa linie
i forhold til en jordbaseret adsl linie.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-03 14:33

"danni plougmann" <danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote in message
> hvordan er pingtiderne i f.eks CS på en sonofon fwa linie
> i forhold til en jordbaseret adsl linie.

Jeg har pinget fra en nyoprettet 1024/512 FWA linie til TDC´s navneserver
ns2.tele.dk

Der pingede den med 10ms

Altså lidt bedre end ADSl...

Men det kommer selvfølgelig an på hvordan Sonofons forbindelse fra FWA
centralen til CS serveren er...

Fra : Martin S.

Dato : 05-01-03 14:56

> [...]
>
> Der pingede den med 10ms
>
> Altså lidt bedre end ADSl...
>
> Men det kommer selvfølgelig an på hvordan Sonofons forbindelse fra FWA

NICE :)

Tror jeg skifter til FWA.. Hvordan er det med den reelle
overførselshastighed ? Har hørt/læst at den skulle være lidt højere end det
man egentlig betaler for ...

Og hvis man vil have flere maskiner på - med fast ip - hvilken router kan så
anbefales (til under 1000,-) og hvad koster den faste ip.. det oplyses
nemlig ingen steder på sonofons hjemmeside...?
Der følger jo 2 dyn. ip-er med. hvad koster 1-2 ekstra.. ? jeg skal have 3
maskiner på - har i forvejen TDC Adsl med router og switch, men vil helst
have en fast ip..

På forhånd tak.

Martin S.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-03 15:48

> NICE :)

Men du skal da nok regne med at det genneralt er på højde med ADSL

> Tror jeg skifter til FWA.. Hvordan er det med den reelle
> overførselshastighed ? Har hørt/læst at den skulle være lidt højere end
det
> man egentlig betaler for ...

Ved jeg ikke, men det har jeg også hørt

> Og hvis man vil have flere maskiner på - med fast ip - hvilken router kan

> anbefales (til under 1000,-) og hvad koster den faste ip.. det oplyses
> nemlig ingen steder på sonofons hjemmeside...?

Mener det var 20-30 kroner

> Der følger jo 2 dyn. ip-er med. hvad koster 1-2 ekstra.. ? jeg skal have 3
> maskiner på - har i forvejen TDC Adsl med router og switch, men vil helst
> have en fast ip..

Man kunne vist vælge at købe 3 faste IP´ere til 20-30 kroner stykket.. Ved
ikke med de dynamiske...

Men hvis du skal have router, kan du jo bare vælge standart løsningen...
Lade routeren holde liv i forbindelsen, så skifter den jo aldrig IP
alligevel...

Af router, skal man bare vælge en som kan kalde op med PPPoE... Det kan de
fleste routere for under 500.... Hvis de skal bruge Multi-PPPoE, altså flere
IP adresser som skal nat´s så findes der vist også flere der kan tage 5
PPPoE connections ved ikke lige hvilke der findes billige.

Fra : Nicolaj Mejnert

Dato : 05-01-03 18:41

"danni plougmann" <danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote in message
> hvordan er pingtiderne i f.eks CS på en sonofon fwa linie
> i forhold til en jordbaseret adsl linie.

Jeg har en ping på 30-35 på Jubii serverne, og det er i dag med snestorm, så
det har ikke så meget at sige.

Se ovennævnte svar

Ja, sådan da, min har været nede 3 gange af 14 dages varighed, det synes jeg
er for meget, men det er ikke så meget SONOFONs skyld, det er de CPE boks
der har været noget l*rt.

I det daglig brug er der ingen ustabilitet, det køre bare

i TFCs hastighedstest får jeg 1250/580 så den køre lidt hurtigere end den
bør. Bemærk SONOFON har lavet forbindelsen om fra 1024/256 til 1024/512, men
alle os der havde 1024/256 før kørte også med 1250/580 så de har noget ikke
kunne styre det

mvh
Nicolaj

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-03 19:19

"Nicolaj Mejnert" <sniperkingdkFJERNES@nordliefood.dk> wrote in message

> Jeg har en ping på 30-35 på Jubii serverne, og det er i dag med snestorm,

> det har ikke så meget at sige.

Har du den gamle løsning, med den store strømforbrugende SPike CPE box?

Men det kommer åbenbart an på hvor det er i Landet, og hvordan Sonofons
backbone er fra masten til nettet

> [...]
jeg
> er for meget, men det er ikke så meget SONOFONs skyld, det er de CPE boks

Okay, så har jeg jo svaret med CPE boksen

Det er noget med at der omkring er 50% fejlprocent ved boksene.. Derfor er
det vel også derfor Spike er gået konkurs, og overtaget af et firma jeg ikke
kan huske hvad heder.. Men deres løsning er i hvertfald rimelig smart og
fix.. Som altså Sonofon installere nu omdags.. Jeg har en ide´om at det
blandt andet påvirker pingtiden med det bedre udstyr...

Antenne er mindre, vejer mindre.. Men CPE udstyret sidder i antennen... ved
computeren er der så istedet for den store CPE bok.. En strømforsygning, og
en lille ethernet adapter.. Som forbinder netværket med 100Mbit full duplex
lan.. Og giver strøm til antennen og netværksforbindelsen fra antennen, hvor
det hele foregår via et Udendørs Cat5e kabel, istedet for coax kablet...

Fra : Martin S.

Dato : 05-01-03 19:25

> [...]
hvor
> det hele foregår via et Udendørs Cat5e kabel, istedet for coax kablet...

Så jeg forstår af dit svar at det Sonofon installerer nu ikke er så
fejlfyldt ? Så jeg behøver ikke at frygte de store problemer.... Selvfølelig
kan der sikkert opstå lidt småproblemer, men det går nok..Det går jo altid
det hele alligevel.
Mvh. Martin

Fra : Martin Estad

Dato : 10-01-03 10:49

Har haft problemer med frosten da den var på -10 grader gik linien ned og
jeg skulle ud og tø parabolen op.
Har den gamle spike box, ved ikke om der er samme problemmer med de nye
Ellers kører sonofon ok

Fra : Jens

Dato : 10-01-03 19:38

"Martin Estad" <martin@euroflora.dk> skrev i en meddelelse
> Har haft problemer med frosten da den var på -10 grader gik linien ned og
> jeg skulle ud og tø parabolen op.
> Har den gamle spike box, ved ikke om der er samme problemmer med de nye
> Ellers kører sonofon ok

Jeg har arrownet som bruger samme udstyr (det ligner igvertfald sonofons
billede)
Det har kørt upåklageligt uanset vejret.
Faktisk lidt bedre/hurtigere når det er meget oldt udenfor

mvh Jens

Fra : Dogmann

Dato : 12-01-03 11:40

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in

> [...]
> sonofons billede)
> Det har kørt upåklageligt uanset vejret.
> Faktisk lidt bedre/hurtigere når det er meget oldt udenfor

Det er dejligt at der er lidt konkurrence til tdc, men hvad med news
grupperne, er der lige så meget at vælge imellem som hos tdc f.eks., og
køre de med fuld speed hele døgnet ?.

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 02:45

"Dogmann" <Dogmann_dog@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns930176B589C01Dogmanndoghotmailcom@> >

> Det er dejligt at der er lidt konkurrence til tdc, men hvad med news
> grupperne, er der lige så meget at vælge imellem som hos tdc f.eks., og
> køre de med fuld speed hele døgnet ?.

Nu kender jeg ikke tdc, har aldrig været i nærhedden af en tdc news server.
Men jeg ved der er 24487 gupper på news arrownet, og det er rigeligt til
mig, der er dog ingen interne
(ellerjeg har ikke fundet dem)
jeg har en 512/256 linie og den bliver fodret så hårdt at den påstår der er
et flow omkring 80-100 kbps, hvilket resulterer i at både msn og icq vælger
at gå offline indimellem.
der er en del fejlbehætede post`s hist og her, men om det har noget med
arrow at gøre er jeg ikke sikker på.
Det mærkes dog i weekenderne at der er flere "kunder i butikken" end en
tirsdag formiddag

mvh Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-01-03 03:10

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev :

>Nu kender jeg ikke tdc, har aldrig været i nærhedden af en tdc news server.
>Men jeg ved der er 24487 gupper på news arrownet, og det er rigeligt til
>mig, der er dog ingen interne

Det er ikke alle Arrownetbrugere, der har adgang til den fulde
newsserver, så vidt som jeg forstået på tidl. indlæg.

Det afhænger af, hvad den lokale forening etc. har aftalt (og
betaler ?) for.

Den i Ishøj skulle f.eks ikke have muligheden.

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 15:29

> [...]
>
> Det afhænger af, hvad den lokale forening etc. har aftalt (og
> betaler ?) for.
>
> Den i Ishøj skulle f.eks ikke have muligheden.

Hmmm......
Det forstår jeg ikke, mig bekendt er der kun en news.arrownet.dk, og den har
et offentligt ip nr
Men jeg ser der er forskel på hvad der står et abonnement indeholder, så du
har nok ret, det ser også ud som om der er problener med nettets kapacitet i
ishøj, det kan jo også være en forklaring, så det skal man nok undersøge
inden det er for sent.
(Priserne i ishøj er så også noget mindre end her i jelling.)

mvh Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-01-03 16:01

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> Det forstår jeg ikke, mig bekendt er der kun en news.arrownet.dk, og
den har
> et offentligt ip nr

Man kan lave berænsning på mange niveauer

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jens

Dato : 17-01-03 00:38

> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> den har
>
> Man kan lave berænsning på mange niveauer

Jeps, og de gør det.

mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 20-01-03 23:17

> Det er dejligt at der er lidt konkurrence til tdc, men hvad med news
> grupperne, er der lige så meget at vælge imellem som hos tdc f.eks., og
> køre de med fuld speed hele døgnet ?.

Arrownet køber News af Uni-C......

C:\>tracert news.arrownet.dk

Sporer rute til news.net.uni-c.dk [130.226.1.34]
over et maksimum af 30 hop:

6 20 ms * 20 ms fnetgw.denet.dk [192.38.7.1]
7 40 ms 30 ms 20 ms news.net.uni-c.dk [130.226.1.34]

Sporing fuldført.

Jens