Computer vil ikke starte - ny PSU?
Fra : Anders Petersen

Dato : 01-01-03 21:11

Min computer er begyndt ikke at ville starte, når jeg trykker på knappen.
Til gengæld kan jeg, hvis jeg hiver stikket til strømforsyningen ud og
lader det ligge et par minutter, sagtens få den igang.

Jeg forestiller mig derfor, at det er PSUen den er gal med, men er det en
simpel fejl, der kan løses, eller burde jeg købe en ny? Den der sidder i nu
fulgte med mit Aopen HQ08 kabinet, der snart har 2 år på bagen, så en
udskiftning vil måske være ok?! Kunne så ved samme lejlighed få lidt mere
end 300W...

Hvad får man i øvrigt for de ekstra penge, når man køber dyre (enermax og
lign.) strømforsyninger? Mindre støj, bedre stabilitet, eller hvad? En ny
strømforsyning fra Eneermax koster ca. det samme som mit kabinet inkl. PSU
gjorde, så der må jo være en hel del til forskel...

På forhånd tak,

/Anders

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 01-01-03 22:45

Anders Petersen wrote:
> Min computer er begyndt ikke at ville starte, når jeg trykker på knappen.

Præcis hvor langt kommer den, når du prøver at starte den og det ikke
lykkes?

Fra : Anders Petersen

Dato : 01-01-03 23:09

> Præcis hvor langt kommer den, når du prøver at starte den og det ikke
> lykkes?

Ok, måske lidt uklart. Men altså, den starter slet ikke - der sker intet,
når jeg trykker på knappen, så den får tydeligvis ikke strøm overhovedet.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 01-01-03 23:43

Anders Petersen wrote:

> Ok, måske lidt uklart. Men altså, den starter slet ikke - der sker intet,
> når jeg trykker på knappen, så den får tydeligvis ikke strøm overhovedet.

Det kan lige så vel være et defekt bundkort.
Hvilket bundkort er det?

Fra : Anders Petersen

Dato : 01-01-03 23:58

> Det kan lige så vel være et defekt bundkort.
> Hvilket bundkort er det?

Et gammelt Asus A7V, der selvfølgelig også bliver skiftet på et tidspunkt.
Ville egentlig også mene det var mere sandsynligt, at fejlen lå her, da det
sikkert har fået lidt smæk i tidens løb, men det undrede mig bare, at jeg
lader til at kunne 'fikse det' ved at hive strømkablet ud og ind...

Fra : Jørgen Andreasen

Dato : 02-01-03 05:08

Hej prøv lige følgende
tag stikket ud af psu en
lad det være ude i 5 min
sæt det i igen og prøv så
Jørgen

Fra : Anders Petersen

Dato : 02-01-03 06:38

> Hej prøv lige følgende
> tag stikket ud af psu en
> lad det være ude i 5 min
> sæt det i igen og prøv så
> Jørgen

Jo, tak - det er netop det jeg har konstateret virker. Men hvad vil det så
sige? Defekt PSU ell. defekt bundkort? Og hvad foregår der rent teknisk,
når det at hive stikket ud virker - er der noget, der bliver afladet, eller
noget i den stil?

På forhånd tak,

/Anders

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 02-01-03 06:55

Anders Petersen wrote:
> Defekt PSU ell. defekt bundkort? Og hvad foregår der rent teknisk,
> når det at hive stikket ud virker - er der noget, der bliver afladet, eller
> noget i den stil?

Netop.
Der sidder elektrolytter/kapacitorer i begge dele, så det er ikke nemt
at afgøre.
Buler nogen af 'lytterne på bundkortet opad? - der var en historie for
et stykke tid siden om defekte 'lytter på mange bundkort.

Fra : Leony

Dato : 02-01-03 11:28

> Hvad får man i øvrigt for de ekstra penge, når man køber dyre
> (enermax og lign.) strømforsyninger? Mindre støj, bedre stabilitet,
> eller hvad?

Der bliver brugt bedre komponenter til de dyre strømforsyninger.
Ofte vil de ofte levere en mere stabil og præcis strøm (har læst at især IBM
harddiske er meget følsomme hvis de får mere strøm end de 12 v, de helst vil
have) end de billige.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/