DVD-brænder - Køb eller ej !?
Fra : Brian R

Dato : 01-01-03 19:13

Jeg har ik set mig ordenligt ind i hvad der er hvad, når det angår
DVD-brændere, men jeg tror jeg er nået så langt at det er bedst med en "+
type" !?

Om ik andet, så vil jeg vide om det kan betale sig at invistere i en
dvd-brænder på nuværende tidspunkt eller om i har en ide om at priserne
måske snart falder på dvd-brændere !?

..... og hvis i mener at jeg roligt kan invistere i en dvd-brænder, hvilken
vil i så forslå ???....måske en der ik er så dyr igen !?

Med venlig hilsen
Brian Rosenkrantz

Fra : Keld

Dato : 02-01-03 01:02

"Brian R" <lalleglade@hotmail.com> wrote in message news:<3e132ffd$0$165$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Jeg har ik set mig ordenligt ind i hvad der er hvad, når det angår
> DVD-brændere, men jeg tror jeg er nået så langt at det er bedst med en "+
> type" !?

Det er ellers en god ide - at sætte sig ind i, hvad man skal købe. Mon
ikke det bedste lige i øjeblikket er at købe en, som kan skrive i alle
formater.

> Om ik andet, så vil jeg vide om det kan betale sig at invistere i en
> dvd-brænder på nuværende tidspunkt eller om i har en ide om at priserne
> måske snart falder på dvd-brændere !?

Priserne falder med garanti! For eksempel sendte TDK sin Cyclone
CD-brænder 24/10/40 på markedet i juni 2001 - angiveligt verdens
hurtigste på daværende tidspunkt - til en pris af 3.395 kr. Nu koster
den endnu hurtigere Cyclone (32/10/40) 795 kr.
Og jeg læste på et tidspunkt, at den første CD-brænder (1/0/8) kostede
72.000 kroner, da den kom frem. Nu kan du få en, der er 32 gange
hurtigere til en halv procent af den pris.

Men det er ikke ensbetydende med, at den kan betale sig at vente - for
du har jo ingen CD-brænder mens du venter....

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 02-01-03 01:04

> .... og hvis i mener at jeg roligt kan invistere i en dvd-brænder, hvilken
> vil i så forslå ???....måske en der ik er så dyr igen !?

Ifølge en række artikler i nogle medier, så skulle det være sandsynligt at
dvd-brændere skulle falde en del i pris indenfor de næste par måneder, dette
er jo selvfølgelig svært at spå om, men da de så småt er ved at komme i en
større masseproduktion tror jeg personligt på den spådom.

Du skal dog være opmærksom på at det sjældent er muligt at foretage en
direkte dvd-kopi, hvis det er en spillefilm du har((hvis det er det du har
interesse i). De dvd'er(spillefilm) er ofte(næsten altid) større end de dvd'
medier du har mulighed for at brænde, og du kan derfor være tvunget til at
gå igennem en omstændig(forfærdelig) forminskelsesproces.

Der er også ved at komme en række brændere som understøtter alle gængse
formater, således man ikke skal være bange for at gå glip af et bestemt
format. Bla. Sony har her en brænder til dette formål, DRU500A.

Hvis du ønsker flere informationer, vil jeg opfordre dig til at spørge i
dk.edb.hardware.drev.dvd da der sidder en række mennesker med stor viden
omkring dvd-brændere, ellers er du selvfølgelig velkommen til at spørge her
igen.

mvh
Lasse

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 02-01-03 08:49

On Wed, 1 Jan 2003 19:13:15 +0100, "Brian R" <lalleglade@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>.... og hvis i mener at jeg roligt kan invistere i en dvd-brænder, hvilken
>vil i så forslå ???....måske en der ik er så dyr igen !?

LiteON forventes at introducere en DVD brænder i andet kvartal af 2003
der understøtter både -R og +R. Den forventes at koste under 200$,

Fra : Thore

Dato : 02-01-03 10:28

wrote:

>Om ik andet, så vil jeg vide om det kan betale sig at invistere i en
>dvd-brænder på nuværende tidspunkt eller om i har en ide om at priserne
>måske snart falder på dvd-brændere !?

Der er tre ting her at tage højde for:

1. "investering" er et dårligt udtryk med hensyn til PC-udstyr.
En investering er noget man gør for at tjene penge på eller med
produktet....fx klassike biler, malerier, aktier mm.

Du kan med garanti ikke få mere end du giiver for en DVD-brænder ved at
købe den nu og sælge den på et senere tidspunkt....:)

2. Priserne falder med garanti...kun et spørgsmål om tid...intet i
PC-verden er steget, andet end ved udefra kommende påvirkninger, der
rent politisk har ændret det. Det har som regel rettet sig efter nogen
tid. Der var en siliconefabrik, der brændte i sommerferien for nogle år
siden...Ram steg til det 3-dobbelte overnight, men som vi jo ved, er det
faldet med en faktor 200 siden...

3. Har du et behov nu, skal du selvfølgelig købe nu, men er det et
"luxusbehov" kan du lige så godt vente ca 6. mdr...til sommer er der nok
sket en del...jf. andre skribenters analogier med CD-brændere...:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : Brian R

Dato : 03-01-03 19:44

Jeg takker for alle jeres besvarelser og jeg er kommet frem til at jeg
venter lidt... for som Thore siger, så er det et "Luxuskøb" :)

Om ik andet, så kan jeg jo bruge tiden på at sætte mig mere ind i det, for
det lyder som om der er en masse jeg "burde" have vidst :)

Igen, mange tak for jeres venlighed her i gruppen !

Med venlig hilsen
Brian Rosenkrantz