Emil skal kastreres.
Fra : Helle

Dato : 01-01-03 16:59

Hejsa.

På fredag skal Emil kastreres og vi skal afleverer ham til indlæggelse kl. 8
om morgenen. Uha, jeg kan ikke lide det. Vi har prøvet det før med en anden
kat som vi desværre mistede 14 dage efter (han blev kørt ned).
Det er jo sådan at han skal faste fra når vi går i seng torsdag aften ( det
er vel ved 22-23 tiden??) Han må ingen vand eller mad få. Men hvad så med
Mikkel? sker der noget ved at han heller ikke får mad eller vand fra 22 om
aftenen til 8 næste morgen? det ville være det nemmeste da det er ret svært,
her hvor vi bor, at holde dem adskildt i hver sit rum.
Jeg er godt klar over der vil være brok fra dem (især madglade Mikkel) men
kan der ske noget ved at vi lader dem begge faste selvom det kun er Emil der
skal kastreres?
Vi kan hente Emil mellem 14 og 16 om eftermiddagen. Men når vi kommer hjem
med ham er han jo ret dårlig og sårbar og jeg ved ikke om Mikkel vil lege
med ham eller om han kan mærke at Emil er dårlig? Emil skal jo helst ikke
lege de første dage efter for så springer stingene måske op? hvordan har I
andre gjort?

Skal vi holde dem adskilt i nogle dage efter? altså i hvert sit rum? eller
hvordan gør vi lige?

Mange Venlige Hilsner fra Helle

Fra : Niels Peter

Dato : 01-01-03 17:12

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> Mikkel? sker der noget ved at han heller ikke får mad eller vand fra

Nej, det sker der ikke noget ved (det er dog ikke sikkert, Mikkel er
enig)

(...)
> [...]
lege
> med ham eller om han kan mærke at Emil er dårlig?

Han kan mærke, der er noget galt, fordi Emil både lugter og opfører sig
anderledes end sædvanligt. Derfor vil han antagelig holde sig på
skeptisk afstand.

> Emil skal jo helst ikke
> lege de første dage efter for så springer stingene måske op?

Hankatte bliver slet ikke syet (snittene er så små, at de kan vokse
sammen uden sting), så I kan lade ham lege, så snart, han selv synes,
han gider.

(...)
> Skal vi holde dem adskilt i nogle dage efter? altså i hvert sit rum?

Det er ekstremt sjældent, at det er nødvendigt.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Sander

Dato : 01-01-03 17:26

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Hankatte bliver slet ikke syet (snittene er så små, at de kan vokse
> sammen uden sting), så I kan lade ham lege, så snart, han selv synes,
> han gider.

Det er også snart Tarzans tur til, at blive kastereret. Jeg skal bestille
tid, hos dyrlægen i morgen.

I skriver, at de ikke bliver syet. Vil det så sige, at der ikke noget vi
skal passe på med omkring, at han vasker såret ? Krave osv. ? Er det kun
hunkatte, som skal gå med krave ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 01-01-03 17:33

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

(...)
> I skriver, at de ikke bliver syet. Vil det så sige, at der ikke noget
vi
> skal passe på med omkring, at han vasker såret ?

Ja, det kan I lade ham gøre, som han vil.
Det er meget små sår...

> Krave osv. ? Er det kun
> hunkatte, som skal gå med krave ?

Det er kun hunkatte og i øvrigt ikke dem alle ...

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Sander

Dato : 01-01-03 17:36

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan I lade ham gøre, som han vil.
> Det er meget små sår...

Ok, tusind tak for svaret. Det gør jo det hele meget nemmere.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-01-03 17:17

Hej Helle

Der sker absolut ingenting ved, at Mikkel må undvære mad/vand til næste
morgen, så jeg synes bare I skal fjerne det hele, og så fodre Mikkel når I
har fået Emil i kassen og er klar til afgang... men I skal selvfølgelig være
forberedte på lidt hylen mv. fra de stakkels forsultede )

Emil vil nok være lidt "rundtosset" og temmelig meget træt, når I henter
ham - og kan være det i op til et døgn (som regel er de dog friske som
havørne næste morgen, hvis ikke før!), og det kan de andre katte godt
mærke - og de fleste vil lade den trætte være i fred og evt. putte sig op ad
den. Der er ingen sting, der springer nogen steder, for hankatte bliver ikke
syet efter kastration! Det er slet ikke nødvendigt, for snittet/snittene er
så små... Han vil nok være lidt øm et par dage - min personlige erfaring er
dog, at det går meget hurtigt væk, for dagen efter kastrationen plejer de at
drøne rundt igen som om ingenting var hændt

Altså, I skal ikke lade dem være hver for sig - I kan dog holde Emil lukket
inde i sin transportkasse nogle timer efter hjemkomst, hvis han stadig er
"helt væk" (og gerne et meget varmt sted - katte i bedøvelse er så kolde),
men ellers skal I bare lade dem være sammen og hygge lidt ekstra om dem
begge Og bare rolig - det skal såmænd nok gå som planlagt

Mvh. Camilla

Fra : Birgitte

Dato : 01-01-03 18:27

> [...]
det
> er vel ved 22-23 tiden??) Han må ingen vand eller mad få.

Forstår ikke rigtig, at Emil ikke må få vand......
Min dyrlæge siger, at det kun er maden jeg skal fjerne fra katten før en
operation.
Jeg har altid kun fjernet maden omkring midnatstid, og ladet vandet stå,
INGEN af vores katte der er blevet neutraliseret, har haft problemer efter
en narkose pga. vand.
Men held og lykke med Emil.
Missehilsner fra Birgitte
DK True Trust
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-01-03 18:54

"Birgitte" <truetrust@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> INGEN af vores katte der er blevet neutraliseret, har haft problemer efter

Må indrømme, at jeg også undrede mig. Jeg har også altid kun fjernet maden

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-01-03 19:02

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Må indrømme, at jeg også undrede mig. Jeg har også altid kun fjernet maden

Hej igen.

Jeg fandt lige dette på netdyredoktor:

<http://www.netdyredoktor.dk/Pleje_af_dyr/Forberedelse_af_operationer/forber
edelse_af_operationer.html>

Der står bla.
"Man faster en hund eller en kat ved at lade være med at fodre den i 12
timer før operationen. Vandet skal man dog aldrig tage fra dyret."

Fra : Helle

Dato : 01-01-03 19:37

> [...]
> "Man faster en hund eller en kat ved at lade være med at fodre den i 12
> timer før operationen. Vandet skal man dog aldrig tage fra dyret."

Hejsa.

Ja jeg undrede mig også da dyrlægen sagde vi skulle fjerne mad og vand. Det
er jo alligevel begrænset hvor meget vand de vil drikke hvis der ikke er
noget mad. Jeg må prøve at ringe til dem i morgen igen og lige høre en gang
mere.

Mvh Helle

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 01-01-03 22:47

> [...]
> INGEN af vores katte der er blevet neutraliseret, har haft problemer efter

Hej Birgitte.
Kender ikke så meget til operation af dyr, men når børn skal opereres, må de
hverken få mad eller drikke, heller ikke vand, faktisk må de knap nok få
børstet tænder.
Og så er det i øvrigt ikke _efter_ narkosen, det kan give problemer, men
derimod under (opkast og kvælning).

Mvh. Else.

Fra : H.O.T

Dato : 02-01-03 00:27

> [...]
> børstet tænder.
> Og så er det i øvrigt ikke _efter_ narkosen, det kan give problemer, men

Dette gælder ikke kun børn, men også voksne....Ligesom man ikke må ryge et
vist antal timer før en opperation....Normal faste er 6 timer...Hvis det er
meget varm, bliver der dog lagt et drop, så man får væske.... En god dyrlæge
vil også tage blodprøver og blodtryk, for at finde det bedste at bedøve med,
så risikoen for at noget skulle gå galt bliver mindre....
Henrik

Fra : Birgitte

Dato : 02-01-03 00:32

> [...]

> børstet tænder.
> Og så er det i øvrigt ikke _efter_ narkosen, det kan give problemer, men

Hej Else
Kan ikke huske forklaringen på, hvorfor dyr/katte godt må få vand, at det
ikke indgår i en faste.
Jeg har ellers fået det fortalt for flere år siden.
Måske har man fundet ud af noget nyt på det område, og jeg så ikke har holdt
mig ajour,
men min dyrlæge siger altid,
"husk at fjerne maden omkring midnat" så katten er fastet inden narkosen.
Med jeg kunne da forstille mig, at det kunne være farligt, at holde katten
fri for vand i så mange timer.
For hvis man bare regner lidt på stykket,- tager vand væk omkring kl 23.00,
og katten skal i narkose kl 8.30,
inden den 1-2 timer efter selv kan drikke går der så immervæk ca 10-12
timer, det er da længe for en kat uden vand.
Det tager jo kun ganske få minuter at neutralisere katte, har selv været med
ved et par stykker af mine,
Jeg var ganske overrasket over, at det ikke tog længere tid, og faktisk er
det ret spændende, at se hvordan det foregår.
Altså det er kun min mening.
DK True Trust
Sten and Birgitte Stenskjær
sten@truetrust.dk
www.truetrust.dk

Fra : Sander

Dato : 02-01-03 13:14

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> børstet tænder.
> Og så er det i øvrigt ikke _efter_ narkosen, det kan give problemer, men

Tarzan skal også kastereres i morgen kl. 8. Det er også kun maden, at vi
skal fjerne.

Vi har vidst også den samme dyrlæge, som Birgitte.

Helle, har du fået spugt din dyrlæge igen, vedr. vandet ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Helle

Dato : 02-01-03 13:55

> [...]
> skal fjerne.
>
> Vi har vidst også den samme dyrlæge, som Birgitte.
>
> Helle, har du fået spugt din dyrlæge igen, vedr. vandet ?

Hejsa.

Ja jeg ringede til dyrlægen i dag og spurgte og de sagde "normalt siger vi
at det hele skal fjernes for en sikkerheds skyld". Jeg sagde så at vi har en
kat mere som så også kommer til at undvære sin mad og vand. Hun sagde at jeg
kunne da godt lade vandet stå for den andens skyld for jeg er ret sikker på
at Emil ikke drikker noget særligt om natten. Det er mest Mikkel.
Som hun sagde var det op til os selv, men de så helst at vi hverken gav mad
eller vand om natten.

Mvh Helle

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 02-01-03 21:59

Da Basil for nylig blev kastreret skulle vi fjerne maden fra kl 20 og vandet
fra midnat.

Jeg tror i øvrigt godt katte kan tåle at være uden vand nogle timer, det er
trods alt oprindelig ørkendyr, ikke? Selvfølgelig skal de NORMALT have
adgang til vand, men fordi de "tørster" et par timer mere eller mindre tror
jeg ikke det gør noget

Vores andre katte var naturligvis MEGET utilfredse med ikke at få morgenmad
den dag Basil skulle afsted *L* Men igen: De fik jo så snart han var ude af
døren.

Basil var jo så i øvrigt et af de tilfælde hvor alting IKKE bare går
smertefrit efter en kastration, fordi han fik infektion i sine - meget små -
sår, der endte med en regulær byld. Så hold øje med at pungen nu også ser
tom ud efter indgrebet. Basil hævede så han faktisk så ud som før han blev
kastreret, det var derfor vi opdagede at der var noget galt. Katte siger jo
sjældent "av".

Men nu er alting fint igen Og som en sjov bi-effekt er han nu ENDELIG
begyndt at miaue! Det VAR altså osse fjollet med en stum siameser. Han
snakker stadig ikke meget men nu hænder det da at han giver et lille knirk

Hilsen
Lisbeth

Fra : Sander

Dato : 02-01-03 22:44

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kastreret, det var derfor vi opdagede at der var noget galt. Katte siger

Av, man bliver jo helt bekymret. Det er første gang, at vi får en kat
kasteret. Vi håber, at det hele går godt. Han bliver også øretatoveret, ved
samme lejlighed.

> Men nu er alting fint igen Og som en sjov bi-effekt er han nu ENDELIG
> begyndt at miaue! Det VAR altså osse fjollet med en stum siameser. Han
> snakker stadig ikke meget men nu hænder det da at han giver et lille knirk

Tarzan har ingen problemer med, at miauve. Tværtimod, han kan endda synge
Sådan lyder det i hvert fald. Det er dog lidt svært, at gengive på
skrift, men vi har haft nogen meget forbavsede gæster, når de har hørt ham.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 02-01-03 23:37

> [...]
> Av, man bliver jo helt bekymret. Det er første gang, at vi får en kat
> kasteret. Vi håber, at det hele går godt. Han bliver også øretatoveret,

Du skal nu ikke blive så bekymret... det går *meget* sjældent galt i
forbindelse med kastrationer!! Det er et frygteligt simpelt indgreb, der
tager ca. 10 minutter eller deromkring, og som vel sagtens i 99,9% af
tilfældene går fuldstændig planmæssigt
Ligesom ved alle andre former for operative indgreb er der naturligvis en
risiko... det kan være, at katten tåler bedøvelse MEGET dårligt, eller at
der går infektion i såret efterfølgende - men altså, det er trods alt kun en
meget, meget lille del af kattene, som får problemer efter et så simpelt
indgreb som en kastration.

Vi har gennem tiden fået kastreret 7 hankatte (4 voksne og 3 killinger) og 4
hunkatte - ingen har haft problemer af nogen art, og vi har ellers haft
vores del af uheld med diverse ting og sager, så hvis betændelse og bylder
var alment forekommende i forbindelse med kastrationer, er jeg _sikker_ på,
at vi også ville have haft et par stykker af dem... )

Mvh. Camilla
http://www.burmese.dk

Fra : Sander

Dato : 03-01-03 00:07

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> meget, meget lille del af kattene, som får problemer efter et så simpelt

Vi håber på det bedste. Vi er da glade for, at det er en hankat. Det gør jo
indgrebet mere simpelt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 03-01-03 00:02

> [...]
>
> Av, man bliver jo helt bekymret. Det er første gang, at vi får en kat
> kasteret. Vi håber, at det hele går godt. Han bliver også øretatoveret,

Ih men det var sandelig ikke for at gøre jer bekymrede Det kom også
vældig bag på mig. Basil er den 4. hankat vi har fået kastreret og der har
aldrig været antydning af problemer med de andre. Bare et råd om at holde
øje med det HVIS Tarzan mod forventning skulle tilhøre samme 0,01% som Basil

Basil blev osse øretatoveret og kom hjem helt grøn i hovedet *G* Det hjalp
Jack (vores anden kastrat) ham dog snart af med ved at vaske og vaske og
vaske og vaske ham i hovedet til han så "præsentabel" ud igen

Hilsen
Lisbeth

Fra : Sander

Dato : 03-01-03 00:18

> [...]
> aldrig været antydning af problemer med de andre. Bare et råd om at holde
> øje med det HVIS Tarzan mod forventning skulle tilhøre samme 0,01% som

Vi vil helt sikkert holde øje. Hvor hurtigt heler det normalt ?

> Basil blev osse øretatoveret og kom hjem helt grøn i hovedet *G* Det hjalp
> Jack (vores anden kastrat) ham dog snart af med ved at vaske og vaske og
> vaske og vaske ham i hovedet til han så "præsentabel" ud igen

Vi har kun Tarzan, så han må forblive grøn i hovedet, eller må vi evt. vaske
ham med en engangsvaskeklud ?

Han mødte en anden hankat forleden. Det var et være hvæsen og sprutten fra
Tarzans side, så han forbliver nok enekat.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 03-01-03 00:51

> "Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Basil
> >

> Vi vil helt sikkert holde øje. Hvor hurtigt heler det normalt ?

Tjaeh, hvor hurtigt? Med Jack tænkte vi faktisk slet ikke over det, under
en uge vil jeg mene. Med Basil gik der vel i alt en 8 dages tid.

> Vi har kun Tarzan, så han må forblive grøn i hovedet, eller må vi evt.
vaske
> ham med en engangsvaskeklud ?

Ja det kan man sikkert godt, hvis katten vil være med til det. Men ellers
går det jo af efterhånden. Og det er jo heller ikke sikkert at Tarzan ligger
og gratter sådan i det som Basil gjorde *G* - efter hvad jeg kunne forstå på
dyrlægen havde han vist kørt hovedet rundt i det da han var ved at vågne

> Han mødte en anden hankat forleden. Det var et være hvæsen og sprutten fra
> Tarzans side, så han forbliver nok enekat.

Det KAN jo være det bedrer sig når han bliver kastreret.

Hilsen
Lisbeth

Fra : Helle

Dato : 03-01-03 07:15

> [...]
>
> Han mødte en anden hankat forleden. Det var et være hvæsen og sprutten fra
> Tarzans side, så han forbliver nok enekat.

Hejsa.
Du må IKKE vaske det grønne af - det fik vi i hvert fald meget strenge
ordrer på! Når du kommer vand på farver det grusomt og det er vigtigt at
farven får lov til at trænge rigtigt ind i huden og lade huden blive mættet
af farven - derfor må du ikke begynde at vaske i det.

Det ligger i kattens natur at forsvare sig selv og sit område så det er
klart at en kat vil hvæse og sprutte når den møder en anden kat/fremmede
kat, men jeg tror ikke det ville vare ved hvis I fik en kat mere - en uges
tid så ville de accepterer hinanden. Nu kender jeg selvfølgelig ikke mere
til din kat så måske der ligger mere bagved end at den bare har mødt en
anden kat.

Nå, vi skal snart afsted med Emil som skal kastreres i dag. Glæder mig til
min lille mis kan komme hjem til sin "moars" trygge favn *s*

Mvh Helle

Fra : Sander

Dato : 03-01-03 08:41

> [...]
mættet
> af farven - derfor må du ikke begynde at vaske i det.

OK, vi lader det bare være. Jeg har ikke snakket med dyrlægen om det endnu.

> [...]
> tid så ville de accepterer hinanden. Nu kender jeg selvfølgelig ikke mere
> til din kat så måske der ligger mere bagved end at den bare har mødt en

Katten som Tarzan mødte var en udekat, som vores og naboens børn, havde
fundet frysende og miauvene udenfor og de havde selvfølgelig fået ondt, af
den og taget den med op. Vi sagde de skulle sætte den ud igen, men naboen
har haft den inde. Næste morgen stod den foran vores dør kl. 6 om morgenen.
Den har vidst fundet hjem igen, vi har ikke set den siden.
Vil da ikke helt udelukke en kat mere, på et tidspunkt. Indtil videre,
virker vores kat dog meget fornøjet, også selvom han er enekat.

> Nå, vi skal snart afsted med Emil som skal kastreres i dag. Glæder mig til
> min lille mis kan komme hjem til sin "moars" trygge favn *s*

Har lige fået bilen ud af snedriven og afleveret Tarzan. Vi henter ham igen
kl. 15.

God bedring til Emil også.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Helle

Dato : 03-01-03 12:23

>klip>
>

> Har lige fået bilen ud af snedriven og afleveret Tarzan. Vi henter ham
igen
> kl. 15.
>

> God bedring til Emil også.

Ja vi afleverede Emil kl. 8 i morges og henter ham kl. 16. Glæder mig meget
til at få ham hjem så jeg kan give ham tryghed og omsorg. Er ret spændt på
om Mikkel kan holde sig fra ham - det håber jeg, da det jo ikke liiiige er
sikkert at Emil vil lege. Vi tænder op i brændeovnen så kan han ligge i
varmen der når han kommer hjem - han eeeeelsker brændeovnen!
Jeg ringede der ned ved 12 tiden til middag for at høre om ikke de ville
klippe hans kløer imens han var i narkose men han var lige blevet kastreret
og var ved at vågne op men de mente at de godt kunne gøre det alligevel da
han ikke var rigtig vågen. Hans kløer er SÅ lange og spidse og det er ikke
nemt at gøre selv så vi må benytte os af chancen når vi kan få det gjort
smertefrit på dyrehospitalet

God bedring til Jer også

Mvh Helle