Hvorfor genstarter den pokkers computer ?
Fra : Mikael

Dato : 01-01-03 16:05

Min lillebrors computer har fået en underlig ide med lige
pludselig at genstarte gang på gang.
Vi mener selv vi har prøvet næsten alt, så er der nogle
der har en ide til hvad der kan være galt, så lad os endelig høre.

250 W ATX PSU
ASUS P5A
AMD K6-2 400 MHz
128 MB PC100 SD-Ram
32 mb Nvidia TNT 2 AGP
40 GB IBM Harddisk
10/100 Mbit Netkort
Soundblaster lydkort (den gamle ISA model)
Windows XP

Mikael

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 01-01-03 16:24

On Wed, 01 Jan 2003 16:04:45 +0100, Mikael wrote:

> [...]
> Vi mener selv vi har prøvet næsten alt, så er der nogle der har en ide
> til hvad der kan være galt, så lad os endelig høre.
Lige nogle spørgsmål
Hvor varm bliver computeren ??
Sidder køleren rigtig oven på processoren ?
Hvor lang tid går der før computeren genstarter ?
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-03 16:34

"Mikael" <mj@city.dk> wrote in message
> Min lillebrors computer har fået en underlig ide med lige
> pludselig at genstarte gang på gang.
> Vi mener selv vi har prøvet næsten alt, så er der nogle
> der har en ide til hvad der kan være galt, så lad os endelig høre.

Genstarter computeren uden nogen form for fejlmeddelse til bruger?

Når Xp så starter op igen, står der ikke noget omkring hvorfor den
genstartede?

> 250 W ATX PSU
> ASUS P5A
> AMD K6-2 400 MHz
> 128 MB PC100 SD-Ram
> 32 mb Nvidia TNT 2 AGP
> 40 GB IBM Harddisk
> 10/100 Mbit Netkort
> Soundblaster lydkort (den gamle ISA model)
> Windows XP

Ud over det som Mikkel nævner. Så kunne du jo prøve at tage netkort og
lydkortet ud, og prøve med nogle andre RAM... Det kan være en hardware
fejl...

Hvis den så ikke genstarter, må der være en af delene der er defekt.. Derfor
prøv at sæt en af tingene ind igen for at finde problembarnet

Fra : Villy Jensen

Dato : 01-01-03 16:37

> Min lillebrors computer har fået en underlig ide med lige
> pludselig at genstarte gang på gang.
> Vi mener selv vi har prøvet næsten alt, så er der nogle
> der har en ide til hvad der kan være galt, så lad os endelig høre.

Sker genstarten f. eks.:
typisk ½ time efter at der blev tændt?
når i har spillet CS (el. lgn.) i et kvarter?
kan det måske være et varmefænomen - det afhjælpes med
optimering af luftgennemstrønming i kabinettet
check af om alle ventillatorer kører
støvsugning af køleribber, PSU og -luftveje'
check om CPU- og GPU-køleprofiler har god termisk kontakt

(og så vidt jeg husker er både
Nvidia TNT 2 og
K6-2 400
kritiske med tilstrækkelig køling)

I kan prøve at lade CPU arbejde lidt langsommere:
FSB kan nok reduceres fra 100 til 95 MHz
Multiplyer kan nok sættes på 'x3,5' i stedet for 'x4

(jeg har selv et MicroStar mobo med en K6-2 350.
Det er kun er stabilt med FSB på op til 95 MHz, så
PC'en kører nu 333 MHz uden probs.)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Sp@cey

Dato : 01-01-03 18:14

Uden at have kigget nærmere på det vil jeg sige Soundblaster kortet, jeg
mener at have hørt at XP har problemer med ISA slots og Soundblaster har
givet en del problemer for xp ejere! (heldigvis da ikke mig selv!)

MVH
Sp@cey

PS. der udover kunne det også være varme på ram'ene!

Fra : Dion D Pedersen

Dato : 01-01-03 18:48

Det er XP der genstarter!

Normalt vil man se en BLUESCREEN med info om hvorfor den er gået "kold"

slå automatisk genstart fra og så den viser en BLUESCREEN rapport.

ved at gå i system>avanceret>Start og genoprettelse fanen nederst, klik på
indstillinger

slå Genstart automatisk fra

Så kan du se hvad problemet er !

Fra : Jørgen vorre

Dato : 02-01-03 17:29

Jeg ville prøve at sætte en voodoo 3 i for jeg har haft sådan en asus p5a og
det er en ali tipset og det køre bare ikke godt med en nvidia grafikkort
eller en anden nyer type grafikkort.
jørgen

Fra : eli

Dato : 03-01-03 00:13

Har du en scanner med usb tilsluttet???

--
M.v.h
Dan

Fra : Mikael

Dato : 03-01-03 01:09

Her er lidt mere info.

Cpu temperatur = ca. 50°
Køleren sidder, og kører som den skal
Ingen ekstern udstyr pånær mus, tastatur og højttalere
Den genstarter uden varsel og uden nogen speciel "tidsplan"
Ingen virus

Lige for tiden har den dog åbentbart taget sig en slapper, uden
genstart i nogle dage.

Mikael
mj@city.dk

Fra : torben

Dato : 03-01-03 14:39

"Mikael" <mj@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ingen virus
>
> Lige for tiden har den dog åbentbart taget sig en slapper, uden

Jeg har også oplevet at XP pludselig genstartede på tilfældige tider, men
fandt ud af det var ved kørsel af de samme programmer.
Så prøv at kigge efter noget software. Evt. noget der er recursekrævende.

Torben

Fra : Erling Jensen

Dato : 04-01-03 12:58

Det er sikkert ramen det ser man mange gange når man opgradrer til xp eller
win2k.

Erling Jensen