Højttalere der summer
Fra : Brian Svendsen

Dato : 01-01-03 15:15

Hej med jer...

Jeg har netop købt en ny PC som jeg er ganske tilfreds med. Dog summer
højttalerne noget så irriterende. I kender det sikkert - en elektrisk
buzz'en der synes at blive højere hvis man sætter sin hånd hen til
højttaleren.

Højttalerne står ikke op ad eksempelvis power-ledningen, halogen-lamper og
andre ting der måske kunne forklare det.

Derfor håber jeg meget I har nogen ide til hvordan jeg kan slippe af med det
forbandede summen!

Med venlig nytårs-hilsen
Brian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-03 16:40

"Brian Svendsen" <omalley@IGNOREsol.dk> wrote in message

> Derfor håber jeg meget I har nogen ide til hvordan jeg kan slippe af med
det
> forbandede summen!

Som altid, en computer skal altid være korrekt forbundet til en jordet
stikkontakt...

Forstærkeren i højttaleren bliver sikkert godt og grundigt forstyrret af den
spænding der ligger til stel, på omkring 115V iforhold til nul.... Når du så
rører højttaleren, vil noget af den stræm som altid er tilstede ved
spænding, løbe igennem audiokablet og igennem dig... Når du rører
trækabinettet er det jo ikke nogen ordenlig forbindelse.. Men teorien er
der.

Ellers skal man lave noget galvanisk adskillelse imellem computer og
højttalerne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-03 16:42

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Som altid, en computer skal altid være korrekt forbundet til en jordet
> stikkontakt...

Ud over det, kan det være af den simple årsag at audiokablet er defekt....

Fra : Brian Svendsen

Dato : 01-01-03 19:08

Jeg har lige opdaget at summen forsvinder HELT hvis jeg slukker for
skærmen - tænder jeg for skærmen er summen der igen med det samme. Og det er
vist ikke fordi at højttalere og skærm står op og ned af hinanden. Hvad
pokker kan det være?!

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 02-01-03 21:23

> Hvad pokker kan det være?!

Hejsa

Hvis dit lydkort sidder tæt på dit grafikkort kan det måske også have en
indflydelse. Måske hjælper det hvis du flytter det længere væk.

MVH
Lasse Kjærsgaard

---

Fra : Anders Faber

Dato : 03-01-03 12:54

"Lasse Kjærsgaard" wrote

> Hvis dit lydkort sidder tæt på dit grafikkort kan det måske også have en
> indflydelse. Måske hjælper det hvis du flytter det længere væk.

Det er et onboard lydkort han har - så det er ikke lige sådan at flytte :)

MEN - vi har fundet frem til hvad forårsager problemet: Skærmen, en Philips
109P. Hvis alene højtalerne og monitoren er tændt (computeren er altså
slukket!) kommer den summende lyd.

Første tanke, fejl i afskærmingen på monitoren. Det mente Philips support i
England også, så skærmen blev byttet i EL-Giganten... men problemet er
intakt.

Har desuden prøvet med to forskellige mærker af højtalere - samme problem.

Yderligere forslag er meget velkomne.

VH
Anders

Fra : Henrichsen

Dato : 03-01-03 20:17

Hvilket lydkort har du?
Prøv at mute CD-line ...
Hjalp det?

Martin.

Fra : Brian Svendsen

Dato : 04-01-03 11:02

Lydkortet er et onboard AC97. Efter at have snakket med nogen folk tror jeg
nu faktisk at det er Philips-skærmen der har et problem med en slags
"overskuds" strøm... Men roder videre med det!