Lov om hestehold...?
Fra : Britta Larsen

Dato : 01-01-03 09:26

Hej NG.

Underligt nok har jeg hørt et eller andet sted at fra den 1-1-03 må man ikke
længer kun have en hest gående, men at man skal have to...nogle der vil be
eller afkræfte det?

:)

Hilsen
__________________________________________________________________ Britta
Larsen ICQ#: 57629618 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Tanja Bromley

Dato : 01-01-03 11:44

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> længer kun have en hest gående, men at man skal have to...nogle der vil be

Det seneste jeg har hørt er, at der nu er nedsat en arbejdsgruppe, der skal
finde ud af noget med det der Forslag til Lov om Hestehold - den
arbejdsgruppe blev nedsat i december, så der er nok næppe gennemført nye
love på området her 1. januar.

Men ... jeg håber så sandelig alene-heste bliver forbudt ved lov !
Jeg har selv 6 heste/ponyer, og de har enormt stor glæde af hinanden i det
daglige. Jeg vil gå så langt som til at bruge ordet *svineri*, når folk har
en hest eller pony gående helt alene !

/Tanja

Fra : PJM

Dato : 01-01-03 14:17

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> daglige. Jeg vil gå så langt som til at bruge ordet *svineri*, når folk

Helt enig. Har en god veninde, der sammen med sin mand har købt en islænder
til deres store datter. Hun vil også selv gerne ride og måske manden med. De
har en gård og tror så, at den hellige grav er vel forvaret. Hesten er sød
og gammel rideskolehest (og altså IKKE vant til at gå alene) og de rider
lidt på skift og var i starten glade for den. Nu forstår de ikke, at den ser
så trist ud og efterhånden dårligt gider kigge efter de andre heste, der af
og til kommer forbi. Jeg spurgte hende, hvad hun ville gøre i dens
sted -altid når man altid bliver mødt af et hegn, når man forsøger at komme
i kontakt med artsfæller. Og nu vil hun gerne gøre det bedre -men hvordan,
når der nu ikke er råd til to? Vil det mon hjælpe med feks en shetlænder som
selskabshest (der er også mindre piger i familien)?

mvh
pjm

Fra : Tanja Bromley

Dato : 01-01-03 14:40

"PJM" <doink@hotmail.com> skrev i en meddelelse
(SNIP)
> [...]
som
> selskabshest (der er også mindre piger i familien)?

Ja da ... en hest er en hest (og pony *S*), og netop Shetlændere går som
selskabsponyer mange steder med stor succes.
Det er jo ofte tilfældet, at folk ikke har råd til at fodre på en stor,
krævende hest, blot for selskabets skyld - og så er en Shetlænder da et
udmærket valg.
Den eneste ulempe, jeg kan hitte på er, at fold-hegnet måske skal påføres en
ekstra tråd nederst .... Shetlændere er ofte udbryderkonger, og der skal som
regel et tre-trådes hegn til at holde dem inde
Men både i indkøb og fodring er de billige - dog er smed og dyrlæge jo
altså samme udgift uanset størrelse (bortset fra evt. sko).

/Tanja

Fra : PJM

Dato : 01-01-03 14:45

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

Tak for hurtigt svar .

mvh
pjm

Fra : Britta Larsen

Dato : 01-01-03 15:15

> [...]
> daglige. Jeg vil gå så langt som til at bruge ordet *svineri*, når folk

Dejlige ord du kommer med men kan du ikke lige vare dine udtryk?
Hvorfor behøves det amsolut være en samme artsfælle, det kan vel også være
en ged eller deslige?
Og dejligt at få smidt sådanne ord i nakken, når min hest's selvskabshest
døde i sommers, var jo bare nysgerig, man invester ikke bare lige i det
først og beste mang finder hvis der heller ikke er plads til mere end en,
men det er vel også lige meget?

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Tanja Bromley

Dato : 01-01-03 16:18

> Dejlige ord du kommer med men kan du ikke lige vare dine udtryk?

Jeg skrev min mening, så nej - jeg vil ikke pakke tingene ind i vat for
ikke at støde nogen - beklager!

> Hvorfor behøves det amsolut være en samme artsfælle, det kan vel også være
> en ged eller deslige?

At bruge andre dyr som selskab er en absolut nødløsning. Heste har et
specielt, socialt liv sammen, som ingen andre dyr kan efterligne.
Ofte tænker man også, at æsler og heste må gå godt i spænd - og det hænder
da også, men som oftest bliver de aldrig perlevenner, fordi de faktisk har
forskelligt sprog.

> [...]
> døde i sommers, var jo bare nysgerig, man invester ikke bare lige i det
> først og beste mang finder hvis der heller ikke er plads til mere end en,

Jeg er da ked af at høre, at du har mistet en hest i sommers
Men det får mig altså ikke til at ændre mening. - Der er jo grunde til, at
sådan et lovforslag er kommet på bordet, ikke ?!

Og pladsmangel ser jeg ikke som en gyldig grund. - Hvis man kun vil ha' én
hest/pony, så må man ha' den stående på en rideskole, stutteri e.l., så den
kan få selskab af artsfæller.
Jeg kan ikke se, hvordan man kan forsvare at lade en hest/pony gå alene -
det kan jeg virkelig ikke. - Så på det punkt bliver vi aldrig enige ....

/Tanja

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-01-03 02:25

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> hest/pony, så må man ha' den stående på en rideskole, stutteri e.l., så

Vi er tre personer, som har hver vores hest, men som - netop pga.
selskabet - her i vinterhalvåret har dem gående sammen i en privat
løsdriftsstald, hvor der også (i en bås for sig selv) står en tyrekalv. Det
er ikke kun meget praktisk mht. fodring og dèn slags, men også ret hyggeligt
når vi så mødes i stalden ind imellem.

Kalven (som vi kalder "Kalle Ko" og "Barbeque" (det er planen at den skal
slagtes til marts)) bliver iøvrigt fuldstændigt ude af den, hvis hestene
forsvinder ud på marken og den ikke længere kan se dem. Så begynder den at
"muhe" i vilden sky. Mon ikke mange "aleneheste" rundt omkring i landet har
det på samme måde?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-01-03 17:24

On Wed, 1 Jan 2003 15:15:00 +0100, "Britta Larsen" <britta@trab.dk>
wrote:

>Dejlige ord du kommer med men kan du ikke lige vare dine udtryk?
>Hvorfor behøves det amsolut være en samme artsfælle, det kan vel også være
>en ged eller deslige?

   Man bør afholde sig fra det med geder og får som selskabsdyr -
efter min erfaring - i hvert fald hvis man gerne vil have at ens hest
har en flot og lang hale..... Geder og får har den her mani med at æde
hestenes haler og jeg vil godt lige sige - det er de færreste heste
der er kønne med haler der er kuperet til midt på låret ;)

> [...]
>døde i sommers, var jo bare nysgerig, man invester ikke bare lige i det
>først og beste mang finder hvis der heller ikke er plads til mere end en,

   Problemet med love af den slags er at de ikke tager hensyn til
fx. den situation. De vil heller ikke tage hensyn til at nogen heste
altså bare er nødt til at gå alene. Enten fordi hingste fx. kommer op
at slås hele tiden eller fordi hesten nu engang har det bedst
alene.....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 01-01-03 18:58

Faktisk når jeg tænker over dine ord Trine så er de ganske kloge. Det er jo
ikke alle heste der har godt af at gå sammen med andre heste for hver en
pris. F.eks en hest der har været behandlet forkert og som ikke vil nærme
sig mennesker og som ved at komme til at gå alene stille og roligt får
tillid til mennesker og som pga den i en periode går alene får et bedre liv?
Forstået på den måde at den vil finde mennesket som en god ven og den tillid
der kommer mellem menneske og hest vil være der fremover i mange år også
selv om den igen kommer til at gå sammen med andre heste.

--
Hilsen
Annette

Fra : Kenneth

Dato : 02-01-03 21:26

Jeg har siddet og grublet lidt her på sidelinien. Jeg var selv i
situationen for nogle år siden. Jeg mødte en hoppe hos en hestehandler,
under meget grimme omstændigheder jeg nok ikke bør skrive her. Jeg endte med
at købe hende, blot for at redde hendes liv.
I lang tid gik hun alene, og jeg havde selvfølgelig forbandet dårlig
samvittighed over det. Men hvad havde været værst; nogle måneder alene eller
at hun døde af sult, som hun var rimeligt tæt på, da jeg fik hende?
Heste er flokdyr, og de bør optimalt have artsfæller at gå sammen med. Men
at gøre det til en lov er at fjerne enhver form for fleksibel tankegang, og
jeg kunne godt frygte, at hestene ender med at betale en langt værre pris
end de gør allerede ...

Kenneth.

Fra : Marlene

Dato : 02-01-03 11:22

Tanja Bromley <tanja@bromley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:auugiq$e6l$1@sunsite.dk...

Snip

> [...]
> daglige. Jeg vil gå så langt som til at bruge ordet *svineri*, når folk

Jeg kan kun give dig ret; at det er synd for heste, som går alene. Jeg har
det p.t. meget dårligt over, at min fjordhest (som jeg har "arvet" af
naboen, fordi hun skulle aflives, hvilket jeg syntes var meget synd, da hun
er helt frisk!) går alene. Vi venter på at få vores hus solgt, og så får hun
straks en ven eller veninde at gå sammen med (det bliver sikkert til flere).
Heldigvis går jeg hjemme i øjeblikket, hvorfor jeg så også er ovre ved hende
mange gange om dagen. Men denne problemstilling har været oppe at vende
før, og jeg håber også, at det bliver vedtaget ved lov, men desværre tror
jeg, at der bliver heste, som ikke bliver passet ordentligt, fordi
konfirmanden lige pludselig har to heste, hun skal passe (og betale til).
Men man kan jo så håbe, at forældrene overvejer endnu engang, om datteren
skal have hest eller ej.

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-01-03 11:32

Marlene wrote:
[SNIP]

> Men man kan jo så håbe, at forældrene overvejer endnu engang, om datteren
> skal have hest eller ej.

Eller, at de finder et 'kollektiv' hesten kan bo i.

-dennis

Fra : PJM

Dato : 02-01-03 11:42

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Eller, at de finder et 'kollektiv' hesten kan bo i.

Men når nu man har en gård og en mark og nogle stier omkring, man kan ride
på, så er det jo langt lettere, end hvis man skal til at køre for at få en
ridetur. For alt for mange af de, der køber nedlagte landbrug, tæller den
slags bekvemmeligheder jo mere end hestens velfærd. Det skaber triste
heste -og det er frygteligt at tænke på, hvad folks egoisme og
bekvemmelighed/ubetænksomhed kan medføre. Oplevede det selv med min
veninde -og er glad for at hun hører til de, der vil forbedre forholdene.
Måtte der snart komme en lovændring, så de forkælede tøser kan lære lidt
mere om ansvar for andre levende væsener.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 02-01-03 13:26

Hov nu er vi kommet på vildspor om forkælede tøser der ikke tænker på deres
hest. Lav en ny tråd om det emne for det kan blive stort tror jeg.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 02-01-03 13:33

"Anet" <anet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hov nu er vi kommet på vildspor om forkælede tøser der ikke tænker på
deres
> hest. Lav en ny tråd om det emne for det kan blive stort tror jeg.

Jeg er helt enig -men jeg tænkte nu stadigvæk mest på alenehestene, der står
og synker sammen, fordi et forældrepar har fået råd og plads til at en
enkelt datter skal forkæles.

mvh
pjm

Fra : Britta Larsen

Dato : 02-01-03 20:03

Hej igen.

Kom til at tænke på at de høje folk vel egentlig ikke kan bestemme hvor
mange dyr man vil have... det vil da være det samme at sige at man SKAL have
to katte/hunde osv.
Hvad med de dyr der trives best alene? hvad skal der ske med dem?
Min hest han trives fint alene, og ja burde efterhånden kende ham han er 9
år, og har prøvet lidt af hvert, har aldrig haft en hest der har været så
viligt til at tage en ridetur i naturen efter han er blevet alene, han var
så anden heste syg når jeg sku ud at ride at jeg aldrig har kunne andet end
at få ham et par 100 meter fra gården af..
Det var meningen jeg ville have undersøgt muglighederne for at få ham op
staldet hos os selv, da jeg vil have tid og råd til at have ham selv. Men
der er kommet andet i vejen som skal ud af verden først...før jeg vil have
dyr på min gund :-/