Et væddemål
Fra : Kenneth

Dato : 31-12-02 20:38

Jeg tænkte på, om der er nogen herude der kan svare på et nytårs-væddemål.

Findes der en form for prævention til heste? Udover kastration og at holde
hopper og hingste adskilt, selvfølgelig.

Jeg ville umiddelbart sige, at der også må findes p-piller til hopper, men
jeg har aldrig hørt om dem, og derfor står jeg lidt svagt i væddemålet. Er
der nogen der ligger inde med oplysninger, der måske kan hjælpe?

På forhånd tak, og godt nytår alle sammen,
Kenneth.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-12-02 22:20

In article <3e11f195$0$71644$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Kenneth wrote:
> [...]
> jeg har aldrig hørt om dem, og derfor står jeg lidt svagt i væddemålet. Er
> der nogen der ligger inde med oplysninger, der måske kan hjælpe?

Jeg kommer da i tanke om de der lange lange plastik hansker
som dyrlægerne bruger når de skal mærke om der er føl...
Mon ikke at sådan en kan bruges som kondom ?

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 01-01-03 02:03

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Jeg kommer da i tanke om de der lange lange plastik hansker
> som dyrlægerne bruger når de skal mærke om der er føl...
> Mon ikke at sådan en kan bruges som kondom ?

- eller hvad med en badehætte som pessar? *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 01-01-03 09:28

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Mon ikke at sådan en kan bruges som kondom ?

Sikkert, men kan du få hingsten til at huske at bruge det ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Kenneth

Dato : 01-01-03 22:02

Okay, yderst ... kreative forslag. Er der nogen, tja, seriøse forslag her på
den anden side af nytårs-branderten?

Godt nytår til jer alle; håber ikke der var nogen med skudræde heste.

MVH,
Kenneth.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-01-03 02:14

"Kenneth" <computernerd@pc.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Godt nytår til jer alle; håber ikke der var nogen med skudræde heste.

Sidste år så vi til hestene omkring kl. 1 nytårsaften - da stod de
fuldstændig gennemblødte (af sved) på marken og turde ikke komme ind i
stalden.

I år blev de så lukket inde i stalden (med lukket dør) med en masse halm,
hvori der var gemt rugbrødsstykker (som de så kunne koncentrere sig om at
finde frem til) med en radio samt lyset tændt.
Tilsyneladende har der ingen ståhej været i år. Jeg kunne i hvert fald ikke
hverken se eller mærke noget på hestene da jeg kiggede til dem i morges.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene

Dato : 02-01-03 11:14

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e139157$0$47397$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Sidste år så vi til hestene omkring kl. 1 nytårsaften - da stod de
> fuldstændig gennemblødte (af sved) på marken og turde ikke komme ind i
> stalden.

Vi blev hjemme i år for at være ved vores fjordhest, som for første gang var
alene en nytårsaften. Der havde været fyrværkeri hele dagen, og hun var
noget stresset. Hun ville ikke ind i stalden. Vi stod ude ved hende i
halvanden time (i skidragt!!!) fra kl. 23.30, og det beroligede hende; hun
svedte godt nok, men hun stod tæt op ad os og nussede os indimellem. Men hun
var på vagt hele tiden. Det var bestemt ikke sjovt for hende. Godt, at det
er ovre nu.

Rigtigt godt nytår til jer alle!

Mvh. Marlene.

Fra : pivnu

Dato : 04-01-03 19:39

> [...]
> men jeg har aldrig hørt om dem, og derfor står jeg lidt svagt i
> væddemålet. Er der nogen der ligger inde med oplysninger, der måske

Jeg mener også, at der findes p-piller til heste.
Og ellers kan man vidst ligge en kugle i hoppens livmoder, så den tror, at
den er i fol og derfor ikke vil bedækkes.
Men er dog ikke helt sikker i sagen.

--
M.v.h.
Lene

Fra : Lene

Dato : 06-01-03 12:07

Hej Kenneth,
man kan få sat en sølvkugle op i livmoderen på sin hoppe. Den fremkalder en form for kunstig / falsk graviditetstilstand, så hesten ikke bliver hestegal og dermed heller ikke kan bedækkes / blive i fol.
Denne metode bruges især til væddeløbsheste af mange forskellige årsager, fx hvis hoppen er meget generet af sin cyklus, eller for at træneren bedre kan tilrettelægge løbsdage uden at skulle tage hensyn til hoppens cyklus. Jeg har også hørt at nogen har fået sat den op, for at mængden af hæmoglobin i blodet skal øges. Jeg har aldrig hørt om nogen der har brugt det som prævention, men i princippet er det vel det, det er.

Mig bekendt, er det meget sjældent metoden bliver brugt i DK. Jeg har aldrig selv fået dette kunstgreb udført på en af vores heste, og kan derfor ikke bidrage med praktiske erfaringer.

Mvh. Lene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 06-01-03 12:59

On Mon, 6 Jan 2003 12:07:23 +0100, "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Mig bekendt, er det meget sjældent metoden bliver brugt i DK. Jeg har aldrig selv fået dette kunstgreb udført på en af vores heste, og kan derfor ikke bidrage med praktiske erfaringer.

   Så vidt jeg har kunnet læse mig til er der risiko for at
hoppen taber den her kugle - og så er man lige vidt ... Men jeg kan
ikke huske hvor stor risikoen egentlig var...

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Lene

Dato : 06-01-03 13:48

Hej Trine,
risikoen skulle være den samme som for en spontan afstødningsabort, som er et forholdsvis sjældent fænomen, og som oftest sker efter 90 dages drægtighed - ikke at forveksle med en spontan absorberingsabort, som man anslår til at være langt mere hyppig, og som oftest sker inden 90 dages drægtighed.

Jeg ville personlig aldrig bruge en sølvkugle som prævention. Jeg er meget modstander af alle former for indgreb i hestenes liv, som ene tjener til menneskernes bekvemmelighed. Men jeg kan da godt se fornuften i at gøre det, når hesten er så påvirket af sin cyklus, at den mistrives eller er til fare for sig selv og andre.

Mvh. Lene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 06-01-03 16:38

On Mon, 6 Jan 2003 13:47:33 +0100, "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>Hej Trine,
>risikoen skulle være den samme som for en spontan afstødningsabort, som er et forholdsvis sjældent fænomen,

   Det jeg læste mig til var at kuglen risikerede at trille ud -
simpelthen fordi den ikke sidder fast i et eller andet og fordi børens
udformning gør at ting vil være tilbøjlige til at trille ud :)

Fra : Lene

Dato : 07-01-03 12:09

Hej Trine,
hvor læst du det?
Når kuglen er korrekt sat op, burde det ikke kunne ske ( men alt er jo for så vidt muligt og jeg vil da gerne læse mere om emnet ). Væddeløbsheste løber ved hastigheder omkring 50 til 60 km i timen, og de taber ikke sådan bare lige en kugle eller et føl for den sags skyld. En drægtig hoppe må således starte til den er 4 mdr henne. En afstødningsabort er et fysisk forløb. I daglig tale siger man godt nok >> hoppen har tabt føllet <<, men det er altså ikke sådan at føllet bare hovsa blev tabt.... Der sker en fysisk proces som gerne starter med ophør af produktionen af det graviditetsbevarende hormon ( derfor kan man i dag også behandle sig ud af afstødningsabort, hvis hoppen har en historik omkring dette problem ).

Mvh. Lene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 07-01-03 20:00

On Tue, 7 Jan 2003 12:09:27 +0100, "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>hvor læst du det?

   I "Spørg dyrlægen om hesten" - men nu kan jeg fandme ikke
finde det således at jeg kan citere det :(

> [...]

kan man i dag også behandle sig ud af afstødningsabort, hvis hoppen
har en historik omkring dette problem ).

   Jamen nu læser du jo ikke hvad jeg skriver =) Jeg skriver jo
netop at kuglen vil være tilbøjelig til at falde ud fordi den ikke
sidder fast - det gør føllet jo =)
   I øvrigt ville det altså være rart hvis du ville kigge lidt på
din linielængde. Den er godt 4 gange længere end den såkaldt
anbefalede længde på 72 - 80 tegn. Det betyder blandt andet for mit
vedkommende at jeg skal sidescrolle en masse for at læse hele
indlægget =)

Fra : Lene

Dato : 08-01-03 14:09

Hej Trine,
jo jeg læser skam, hvad du skriver - - Men jeg skulle vist have forklaret lidt nærmere om, hvad jeg rent faktisk mente med >> sat rigtigt op <<. Når kuglen lægges ind skal hesten sprøjtes med hormorner, så kuglen sætter sig i moderkagen som et føl - derfor -
Er det den bog som er skrevet af Niels Tellerup du mener?

Mvh. Lene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 08-01-03 14:21

On Wed, 8 Jan 2003 14:08:53 +0100, "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>Er det den bog som er skrevet af Niels Tellerup du mener?

   Ja.

Fra : Lene

Dato : 08-01-03 14:39

Hej Trine,
jeg kan kun finde en ganske kort bemærkning ang. vrinskhed - citat : >> En sølvkugle kan indlæggges i livmoderen, så hun " tror ", hun er drægtig. Ofte er virkningen dog kortvarig; sandsynligvis fordi de triller ud igen <<.
Han giver ingen nærmere forklaring - ærgerligt, for det ville jeg virkelig gerne have læst mere om...... Øv.

Formatet er sat til 76, så jeg forstår ikke helt dine problemer med at læse mine indlæg??

Mvh. Lene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 08-01-03 14:52

On Wed, 8 Jan 2003 14:38:38 +0100, "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>Han giver ingen nærmere forklaring - ærgerligt, for det ville jeg virkelig gerne have læst mere om...... Øv.

   Der var det - men jeg ku ikke finde det igen :/

>Formatet er sat til 76, så jeg forstår ikke helt dine problemer med at læse mine indlæg??

   Af en eller anden grund bliver dine linier flere hundrede tegn
lange i min klient :(

Fra : Anet

Dato : 08-01-03 23:42

Er det ikke netop den dyrlæge der svarer på spørgsmål her på internettet
under det er vist www.netdyredoktor.dk eller sådan noget+ Så kan I jo spørge
der og melde tilbage til gruppen.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 08-01-03 14:58

Hej Kenneth,
var det ikke lige på sin plads, om du gav en tilbagemelding på om du vandt dit væddemål - og hvad du så fik ( ud over ret )??

Mvh. Lene

Fra : Kenneth

Dato : 08-01-03 17:07

Umiddelbart er væddemålet sat en anelse i stå. Nu kan vi nemlig ikke blive
enige om, hvorvidt der skal være tale om et reelt brugbart middel, eller
blot at det fungerer i en kort periode