Garvning af skind
Fra : Carsten Wede

Dato : 31-12-02 15:33

Hej

Er der nogle som kan fortælle mig hvordan man garver et rådyrskin, det skal
være en nem måde og det er lige meget om det bliver stift i skinnet.
Det jeg skal bruge skindet til er at binde fluer til at fiske med.
Jeg har engang læst i et jagt blad at man kunne lave en slags grød som man
smurte på skindet og skulle så lade det tørre og derefter kunne skrabe det
af og gentag processen efter behov.
Men hvad grøden var lavet af kan jeg ikke huske.

M v h

Carsten

Fra : Finn

Dato : 31-12-02 15:44

"Carsten Wede" <cwede@c.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad grøden var lavet af kan jeg ikke huske.
Du kan blot gnide det med groft salt og tørre det udspændt.
Lidt mere "advanceret" måde kan du finde en beskrivelse af på Karup Å
Sammenslutningens hjemmeside : http://www.karupaa.dk/dk/default.asp?id=87

Tanker sender Finn

Fra : Per Jensen

Dato : 31-12-02 15:52

"Grøden" kan laves af natron og petroleum (eller lampeolie). Denne grød
smøres på hele skindet, som ligges til tørre
på et ikke for koldt sted. Efter 14dage til 1 måned renses med en
stålbørste. Skindet kan evt gøres bøjeligt med lidt
madolie, det er nemlig helt stift. Denne metode har jeg fået fra en god ven
og det virker fint, hårene sidder stadig på
og der er nu gået flere år.

Store Per.

Finn <finnsnyhedskonto@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e11ad46$0$161$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 01-01-03 11:35

Hej Carsten
Som gammel fluefisker kan jeg anbefale den opskrift der står under
www.karupaa.dk
Jeg har også brugt hår fra rådyr, men synes nok at rådyrhår er lige
voldsomme nok.
Der er absolut ingen grund til at garve skinnet for at bruge håret til
"fluer"
Klip blot lidt af de længste og blødeste hår af, fem seks totter og du har
hår til mange mange fluer. Selve kropshårene er ikke særlig velegnet til
fluebinding de er for stive og grove. Selv bruger jeg aldrig hår fra rådyr
mere, men har altid lidt hår og uld totter i min fluebinde æske fra
efterårets hare og rævejagt.Rævehalen behøver du heller ikke gøre noget ved,
hæng den op under cykelskur taget og lad den tørre lidt ind, børst den godt
og der er til mange fluer i sådan en hale.
med nytårs hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Finn

Dato : 04-01-03 15:13

"Flemming Aagaard" <flemmingaa@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Selve kropshårene er ikke særlig velegnet til
> fluebinding de er for stive og grove.

Kan nævne diverse muddler fluer,caddis fluer og humpy varianter hvor i det
indgår kropshår fra rådyr eller de mere stivere elg dyr. Hårene er hule og
giver en god flyde evne til bl.a. natfluer og tørfluer.

Knæk & Bræk
Finn

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 05-01-03 11:01

Hej Finn
Ja det har du helt ret i. Men jeg har aldrig været rigtig glad for rådyr
hår.
Jeg har lavet nogle gode muddler af elghår.
Måske har mine rådyr været for små eller pelsen ikke helt god på det
tidspunkt jeg har forsøgt at anvende dem, men det er nu min erfaring. Det er
selvfølgelig altid bedst at drage sine egne erfaringer. Det er derfor også
godt med forskellige oplevelser , da der jo aldrig er en facitliste for
erfaringer.
venligt
Flemming Aagaard

Fra : Søren GP

Dato : 05-01-03 16:43

Hej Carsten

Da jeg for snart 10 år siden skød min første buk ville jeg også gemme
skindet.
Efter flåningen vaskede jeg skindet i lunkent sæbevand (sæbespåner
oprørt i vand) for at få det værste snavs væk.
Herefter lagde jeg skindet i en spand vand med en 7-8% salt i to døgn.
Så blev skindet spændt ud på et plankeværk med kødsiden udad og fik
lov til at tørre.
Under tørringen blev sømmene flyttet lidt, da skindet undervejs trak
sig sammen, og hinder og små kødstykker blev fjernet løbende.
Skindet hænger stadig på vægen med alle hårene på, og er monteret med
opsatserne fra mine første seks bukke samt de afskudte patronhylstre.
Senere er det samme gjort med en efterårsrå og en ræv, og det har også
fungeret udmærket. Skindene er stive som brædder, men det betyder jo
ikke noget, når de skal hænge på væggen eller bruges til
fluebindingsmateriale.

Mvh..........Søren GP
http://www.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=94120&side=&webside=1154007