BIOS opgradering
Fra : Christopher Tracy

Dato : 31-12-02 14:34

Hej

Sidder her og vil opgradere min BIOS, og er inde på Awards hjemmeside, men
det irreterer mig noget alt det registrering for at få lov at hente den, -
findes der ikke en nemmere måde ?

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : Leony

Dato : 31-12-02 15:37

"Christopher Tracy" <goldartist@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Sidder her og vil opgradere min BIOS, og er inde på Awards
> hjemmeside, men det irreterer mig noget alt det registrering for at
> få lov at hente den, - findes der ikke en nemmere måde ?

Du kan uden problemer hente den fra bundkortproducentens hjemmeside. Det er
faktisk den bedste løsning.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Christopher Tracy

Dato : 31-12-02 15:43

Hej

> Du kan uden problemer hente den fra bundkortproducentens hjemmeside. Det
er
> faktisk den bedste løsning.

Det synes jeg bare ikke er muligt på Awrds side, uden at man skal registrere
sig ?

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : o&u

Dato : 31-12-02 15:57

On Tue, 31 Dec 2002 15:42:46 +0100, "Christopher Tracy"
<goldartist@yahoo.com> wrote:

>Hej

>er
>
>Det synes jeg bare ikke er muligt på Awrds side, uden at man skal registrere
>sig ?

Det har du helt misforstået. Award er ikke din bundkort leverandør. De
laver ikke bundkort, men kun bios programmel.

mvh

John

Fra : Christopher Tracy

Dato : 31-12-02 16:02

Hej

> Det har du helt misforstået. Award er ikke din bundkort leverandør. De
> laver ikke bundkort, men kun bios programmel.

Nå oki, jeg fandt jo ud af hvad BIOS version det er jeg har nu, og tænkte så
at det var den vej, jeg skulle finde ud af hvor jeg skulle hente en ny, for
hvis man går på Awards side ender man her
http://www.unicore.com/biosupgrades/upgradenow.cfm og der står nemlig noget
med at man bliver kontaktet pr. tlf. eller mail, for at man så kan købe...

Men så skal jeg jo "bare" lige finde ud af hvad bundkort jeg har, er der
ikke et program man kan bruge til det, så jeg er fri for at skulle til at
skille maskinen ad ?

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 31-12-02 16:11

On Tue, 31 Dec 2002 16:01:54 +0100, "Christopher Tracy"
<goldartist@yahoo.com> wrote:

>Nå oki, jeg fandt jo ud af hvad BIOS version det er jeg har nu, og tænkte så
>at det var den vej, jeg skulle finde ud af hvor jeg skulle hente en ny,

Award har ganske vist lavet det meste af BIOSen, og dette har de så
solgt til rigtig mange bundkortfabrikanter. Problemet er bare, at de
fleste fabrikanter så lige retter diverse småting til, så BIOSen
passer til lige præcis de muligheder der er på det enkelte bundkort.
Derfor skal du have fat i producentens hjemmeside.

>Men så skal jeg jo "bare" lige finde ud af hvad bundkort jeg har, er der
>ikke et program man kan bruge til det, så jeg er fri for at skulle til at
>skille maskinen ad ?

Om ikke andet, så burde det stå på opstartsskærmen når du booter
maskinen. Hvis du går ind i BIOS opsætningen kan du være heldig at det
også står dér.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Christopher Tracy

Dato : 31-12-02 16:25

Hej

> Om ikke andet, så burde det stå på opstartsskærmen når du booter
> maskinen. Hvis du går ind i BIOS opsætningen kan du være heldig at det
> også står dér.

Ok det vil jeg lige prøve...

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : Christopher Tracy

Dato : 31-12-02 16:41

Hej

> Om ikke andet, så burde det stå på opstartsskærmen når du booter
> maskinen. Hvis du går ind i BIOS opsætningen kan du være heldig at det
> også står dér.

Ja nu har jeg fundet ud af at det er et "Energy Star" bundkort, men på
www.energystar.gov synes jeg ikke der er noget, det skulle være den rigtige
side...

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : Christopher Tracy

Dato : 31-12-02 16:53

Hej

> Ja nu har jeg fundet ud af at det er et "Energy Star" bundkort, men på
> www.energystar.gov synes jeg ikke der er noget, det skulle være den
rigtige
> side...

Tjae der var var jeg vist for hurtig, fandt ud af fra et nummer der står på
mobo (6ALX2) - og så en søgning på google at mobo må komme fra Lucky Star,
lyder det ikke mere sandsynligt ?

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : o&u

Dato : 31-12-02 17:51

On Tue, 31 Dec 2002 16:53:18 +0100, "Christopher Tracy"
<goldartist@yahoo.com> wrote:

> [...]
>mobo (6ALX2) - og så en søgning på google at mobo må komme fra Lucky Star,

Jo, ser det sådan ud:
http://www.eksi.kz/eksi_comp/6alx2.htm

http://www.lucky-star.com.tw/pub/Bios/mainboard/slot_1/6alx2/

du skal bare bruge awdflash.exe til at flashe med.

http://public.planetmirror.com/pub/abit/download/utilities/si-2p/awdflash/

mvh

John

Fra : Christopher Tracy

Dato : 01-01-03 14:16

Hej

> Jo, ser det sådan ud:
> http://www.eksi.kz/eksi_comp/6alx2.htm

Ja det ser så'en ud..

> http://www.lucky-star.com.tw/pub/Bios/mainboard/slot_1/6alx2/

Hvad skal jeg med det ? Det er jo en bin fil ?

> du skal bare bruge awdflash.exe til at flashe med.
>
> http://public.planetmirror.com/pub/abit/download/utilities/si-2p/awdflash/

Klasse ... er der noget jeg skal være extra opmærksom på når jeg skal
flashe ?

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 01-01-03 17:07

On Wed, 1 Jan 2003 14:15:48 +0100, "Christopher Tracy"
<goldartist@yahoo.com> wrote:

>Klasse ... er der noget jeg skal være extra opmærksom på når jeg skal
>flashe ?

Ja, hvis det ellers stadig er som dengang jeg gjorde det:
Gør det fra en ægte DOS. Ikke noget med at bruge et dosvindue under
Windows, for så går det sandsynligvis galt.
Desuden, sørg for ikke at slukke maskinen under flashning, og bed til
at der ikke kommer en strømafbrydelse.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Christopher Tracy

Dato : 01-01-03 17:29

Hej

> Ja, hvis det ellers stadig er som dengang jeg gjorde det:
> Gør det fra en ægte DOS. Ikke noget med at bruge et dosvindue under
> Windows, for så går det sandsynligvis galt.

Ja nu kan man jo ikke køre "rigtig" DOS under Win2K, da det jo er NTFS, men
man kan da starte maskinen op i "Kun Kommando-promt", men det skulle være
ligeså godt, ikk' ?

> Desuden, sørg for ikke at slukke maskinen under flashning, og bed til
> at der ikke kommer en strømafbrydelse.

Ja det har jeg godt nok hørt før, så man tør jo næsten ikke :-/ .... men
maskinen er jo trodsalt ca 4½ år, så det er ikke den kæmpe katastrofe, hvis
det skulle gå galt, selv om jeg helst vil undgå det - da jeg så ikke har min
egen maskine for mig selv mere så :)

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 01-01-03 18:14

On Wed, 1 Jan 2003 17:28:43 +0100, "Christopher Tracy"
<goldartist@yahoo.com> wrote:

>Ja nu kan man jo ikke køre "rigtig" DOS under Win2K, da det jo er NTFS, men
>man kan da starte maskinen op i "Kun Kommando-promt", men det skulle være
>ligeså godt, ikk' ?

Tjoo. Det skulle jeg mene. Men nu kender jeg ikke rigtig noget til
Win2K. Alternativt burde man kunne boote op på en gammel DOS diskette,
og ordne tingene den vej.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Christopher Tracy

Dato : 01-01-03 18:52

Hej

> Tjoo. Det skulle jeg mene. Men nu kender jeg ikke rigtig noget til
> Win2K. Alternativt burde man kunne boote op på en gammel DOS diskette,
> og ordne tingene den vej.

Ja sikkert...

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : Leony

Dato : 02-01-03 11:03

> Klasse ... er der noget jeg skal være extra opmærksom på når jeg
> skal flashe ?

At du har den rigtige BIOS til dit bundkort.

Læs opgarderingsvejledningen her:
http://www.lucky-star.com.tw/english/technical/bios/user-guide.htm

Du kan downloade en "BIOS-opgraderingsdiskette" her:
http://www.bootdisk.com/donate.htm#lunch
(DrDflash)

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 31-12-02 15:59

<goldartist@yahoo.com> wrote:

>Det synes jeg bare ikke er muligt på Awrds side, uden at man skal registrere
>sig ?

Men nu er det vel heller ikke Award der har produceret dit bundkort,
vel? Find hellere ud af hvem der har havet dit bundkort, og find
derefter deres hjemmeside.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-01-03 09:28

"Christopher Tracy" <goldartist@yahoo.com> crashed Echelon writing

> [...]
> men det irreterer mig noget alt det registrering for at få lov at
> hente den, - findes der ikke en nemmere måde ?

Award laver ikke BIOS'er!!!!!!! Det er den klassiske n00b fejl. Award laver
chippen man gemmer en computers BIOS på.

Selve BIOS programmet laves af dit bundkorts producent.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 02-01-03 09:38

Bjarke Andersen wrote:

> Award laver ikke BIOS'er!!!!!!! Det er den klassiske n00b fejl. Award laver
> chippen man gemmer en computers BIOS på.
> Selve BIOS programmet laves af dit bundkorts producent.

Også forkert.
Award laver en "generel" bios, som hver bundkortproducent tilpasser til
hvert enkelt bundkort.
Selve flash-ram chippen har intet med Award at gøre.

Fra : Thore

Dato : 02-01-03 09:55

On Tue, 31 Dec 2002 14:34:02 +0100, "Christopher Tracy"
<goldartist@yahoo.com> wrote:

> [...]
>det irreterer mig noget alt det registrering for at få lov at hente den, -

Mange råd....men ingen ? om:

Hvorfor ønsker du at opgradere? Kører maskinen ikke godt nok?
If it ain't broke...don't fix it...

_Skal_ du derimod opdatere af en eller anden grund, så brug dog
CTBIOS.EXE fra http://www.wimsbios.com til at bestemme fabrikatet af dit
mainboard og hent nyere bios derfra...husk at download'e flashprogrammet
oxo....

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : Christopher Tracy

Dato : 02-01-03 13:49

Hej

> Hvorfor ønsker du at opgradere? Kører maskinen ikke godt nok?
> If it ain't broke...don't fix it...

Grunden til at jeg vil opgradere BIOS er, at efter at jeg har lagt win2k på
maskinen, kan den ikke finde USB, og blev jeg tilrådet at opgradere BIOS.

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : Christopher Tracy

Dato : 02-01-03 12:54

Hej

> Hvorfor ønsker du at opgradere? Kører maskinen ikke godt nok?
> If it ain't broke...don't fix it...

Grunden til at jeg vil opgradere er at jeg efter at jeg har lagt win2k på
maskinen virker USB ikke mere, og så blev jeg tilrådet at opgradere BIOS.

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==