sollys
Fra : fudge

Dato : 31-12-02 11:29

Hej alle jeg har lige fået stillet mit 180 l akv op. Så jeg har lige opdaget
at det kommer sollys ind på den i ca en time eller to om dagen gør det
noget?

hilsen sebastian

Fra : Sinan Tamer

Dato : 31-12-02 11:47

Hey Sebastian

Hvor mange timer lys tror du der kommer ind, når det bliver sommer ??

Hilsen Sinan

Fra : ole

Dato : 31-12-02 14:22

fudge wrote:
> [...]
> at det kommer sollys ind på den i ca en time eller to om dagen gør det

Og det er jo så igen en af disse overleveringer, der går igen og igen -
at sollys skulle være skadeligt for akvariedriften. Og det undrer mig
usigeligt at ingen tager til genmæle for denne overlevering.
I naturen fungere sollys fint indil mennesket blander sig og eks.
overgøder. Faktisk er sollys grundlag for alt liv på kloden. Proff.
opdrættere, gartnere klager sig over at de ikke kan konkurrere med
sydeuropa/fjernøsten, bl.a p gr.a. prisen på strøm til lys, som alle
producenter af kunstlys"pærer" påstår at have løsningen på ( vore
rør/pærer er så tæt på dagslys at man næsten tror at det er løgn. )
Hvorfor ikke vende den på hovedet og betragte sollys som en kærkommen og
gratis gave, der gør at man i en periode kan slukke for det elendige
kunstlys - en timer koster under 100 kr.
Og endelig er der jo planter, der næsten ikke kan få lys nok. Tænker vi
på saltvand, bliver det endnu mere grotesk - det er meget dyrt at få lys
nok til et Reef akvarium.
Og kommer der lidt grønalger på en rude, er en skraber eller en magnet
jo let at betjene.

Har selv haft 3 yngle/opdrætsakvarier stående i en sydvendt ( 1.sal,
ingen skygger fra træer eller nabohuse ) vindueskarm, adskilt fra ruden
af en papplade med alufolie.
Temp steg 3-4 grader i løbet af dagen og yngelen ( Boraras og
Nannostomus) stortrivedes med de få alger/aufwuchs der kom.

Ole

Fra : thomas schreiber

Dato : 31-12-02 14:55

Jeg er til dels enig med dig. Problemet med sollys er bare, at det er så
ukonstant. Den ene dag er det overskyet, og den anden dag fuld solskin. Det
er stort set umuligt at udnytte solen til noget inden for alm. akvariebrug.
Dog kunne et lille planteakvarie der står i vinduet måske fungere meget
godt. Det kunne man jo teste.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : KL

Dato : 31-12-02 16:27

I mine akvarier har jeg monteret et rele der automatisk slukker for lyset
når der er nok sollys det fungerer helt fint.
Dog er det nogle få dage om året hvor lyset tænder og slukker nogle gange i
løbet af dagen men det er få dage at det er sådan.

Varmen kan man også spare noget på da varmen jo er termostatstyret i alle de
akvarier jeg har set så når solen skinder på akvariet vil der blive brugt
mindre strøm.

Mvh
Kasper

Fra : thomas schreiber

Dato : 31-12-02 16:28

Det er de færreste der kan have sådanne tilslutninger i et alm.
"stueakvarie".

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : KL

Dato : 31-12-02 16:40

Det er virkelig simpelt det jeg har på.
Releet fylder det sammen som et tænd/sluk ur og skal anbringes så lysmængden
er den samme ved releet som i akvariet.

Her er min opstilling.

Tænd/sluk ur-------------lysfølsomt rele----------------lamper

Første gang releet tilsluttes justerer man hvornår ( ved hvilken mængde
lys ) lyset skal tænde/slukke

Mvh
og godt nytår

Fra : Unlimited

Dato : 31-12-02 16:54

> Det er de færreste der kan have sådanne tilslutninger i et alm.
> "stueakvarie".
Det er et ganske almindeligt skumringsrelæ der skal til for at styre lyset
på den måde. Og jeg kan ikke tro sådan et koster ret meget over 200 kr...Og
er lige så simpelt at montere som et kontaktur...

Og så må i allesammen have et RIGTIG GODT NYTÅR....

/Flemming

Fra : ole

Dato : 01-01-03 13:16

KL wrote:
> [...]
> akvarier jeg har set så når solen skinder på akvariet vil der blive brugt

Bravo - og så enkelt og selvfølgeligt at jeg ærgrer mig over ikke selv
at have udtænkt det.

Ole

Fra : thomas schreiber

Dato : 31-12-02 15:22

Hvad har du i dit akvaire?

/thomas

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 31-12-02 16:31

"fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
opdaget
> at det kommer sollys ind på den i ca en time eller to om dagen gør det

Hej Sebastian
Har du tænkt på at solen står meget lavt lige nu.
Hvis solen også kan nå dit akvarie om sommeren - ja så skal du nok tænke på
en anden placering.
Skarp sol på akvariet gør det simpelthen umuligt at styre i praksis.
Hilsen
Jørgen

Fra : thomas schreiber

Dato : 31-12-02 16:32

> Skarp sol på akvariet gør det simpelthen umuligt at styre i praksis.
> Hilsen
> Jørgen

Kommer helt an på hvad man vil.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 31-12-02 18:11

> Kommer helt an på hvad man vil.
>
> Venligst / Regards
> Thomas Schreiber - stall.dk

Hej Thomas
Ja-men du har da fuldstændig ret - denne tråd drejer sig om akvarie - hvis
du vil dyrke alger, så er du vel nærmest gartner - og så er det ikke den
rigtige nyhedsgruppe.

Hilsen og godt nytår
Jørgen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 01-01-03 13:05

Jørgen Jørgensen wrote:
> [...]
> du vil dyrke alger, så er du vel nærmest gartner - og så er det ikke den

Det kan altså godt virke stødende på os plantefolk, det du siger dér

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : thomas schreiber

Dato : 01-01-03 16:31

> [...]
> rigtige nyhedsgruppe.

> Det kan altså godt virke stødende på os plantefolk, det du siger dér

Så er det godt man ikke har et planteakvarie. Måske udsagnet om alger
siger om personen, end om hvilken gruppe planteakvarister tilhører.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 01-01-03 19:06

> [...]
opdaget
> at det kommer sollys ind på den i ca en time eller to om dagen gør det

Jeg har i mit akvarie af og til sollys stående lige ind på og det største
problem jeg oplever er, at det kan give nogle skyggevirkninger der skræmmer
fiskene når man bevæger sig rundt omkring foran akvariet. Om det gælder ved
alle typer fisk ved jeg ikke, men mine discus kan reagere voldsomt på det,
så de få tilfælde i måneden hvor det sker, går jeg varsomt rundt.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk