sønærings bevis
Fra : Nikolaj Larsen

Dato : 31-12-02 03:26

Hej NG
da jeg i '96 tog mit yachtskipper af 3. grad eksame, fik jeg aldrig tage den
syns- og høre test, for at få det endligt sønæringsbevis, og jeg kan ikke i
mine papir finde noget om at det skal ske inden for en vis perioden, kun at
selve syns- og høre testen ikke må være ælder end 36 månder.

så har jeg forstået det rigtig at jeg kan få lavet syns testen og få mit
bevis, men den eksame som jeg har. eller skal jeg tage den om igen????????

På forhånd tak.

Nikolaj

ps. hav et godt nytår allesammen.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 31-12-02 20:17

"Nikolaj Larsen" <nl@a-d.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bevis, men den eksame som jeg har. eller skal jeg tage den om igen????????

Tak i lige måde.

Reglerne er vist lavet lidt om pr. 01-01-2003, så man nu skal have bestået
duelighedsprøve i motorpasning for at kunne få bevis som yachtskipper af 3.
grad. Om der er andre ændringer ved jeg ikke, men i 2002 gjaldt 36 måneders
reglen for lægeerklæringer stadig. Ring til dem, de er vældig flinke
derinde.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : JK

Dato : 02-01-03 15:56

Så vidt jeg ved er der ingen af yachtskipper eksamenerne der giver ret til
at tage lønnet hyre på båd/skib ikke engang Y1
Hvis du med næringsbevis mener at du vil have job som officer,styrmand,
skipper eller ligene er der kun en vej og det er gennem søfartsskolen.
Sådan som jeg har fået forklaret det så er Y3 og Y1 kun for fritidssejlere
som enten ønsker at lære noget mere, som skal sejle et fritidsfartøj over 20
meter dog max 50 meter (max er jeg ikke sikker på) eller fordi man ønsker
ret til at føre sit skib over dammen (længere vest end den 7. længtegrad)

Koriger mig hvis jeg tager fejl for tanken om, at tage Y3 og derefter Y1 med
henblik en sideløbende semi-kariere som lønnet skipper på f.eks. et af de
mange gamle skibe der er i fonts-eje, har strejfet mig.
Men jeg blev stopet i det videre forløb da jeg fik at vide at det kun var
mulig via den 4 + årige uddannelse på søfartsskolen.

Sejler hilsen
Jesper

Fra : Ole

Dato : 02-01-03 17:38

Et sønæringsbevis som Y3 eller Y1 giver ikke ret til at tage lønnet hyre.
Det giver kun ret til at bruge sit eksamensbevis. For at sejle et lystfartøj
over 20BT (eller de nye grænser) skal man både have et eksamensbevis, være
myndig og bestå en syns- og høreprøve.
Ved indsendelse kontrollerer Søfartsstyrelsen at disse ting er iorden og
udsteder så et sønæringsbevis, som giver ret til at føre de skibe du har
eksamen til, altså lystfartøjer i begrænset fart (Y3) eller ubegrænset fart
(Y1).
Man kan godt tage eksamen og så vente flere år med syns- og høreprøven, men
når man har sønæringsbeviset skal syns- og høreprøven fornyes efter 36mdr.
ellers bortfalder tilladelsen.
Hilsen Ole L

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-01-03 20:04

Er der nogle der har en liste over læger der udsteder bevis på den påkrævede
syns og høre prøve ?? Hvad koster det ?

Bjarke

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 02-01-03 20:17

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der har en liste over læger der udsteder bevis på den
påkrævede
> syns og høre prøve ?? Hvad koster det ?
>
> Bjarke

Hej Bjarke og andre kikkere.

Gå ind på Søfartsstyrelsens hjemmeside, der kan du finde lægerne og udprinte
ansøgningsskema. Der er vist kommet ny regel her fra Nytår, men jeg har set
det i en avis, så man skal ikke være hel sikker på oplysningen. Y3 er
ændret, så man ikke skal til prøve i motorpasning mere, men hvis man vil
have sønæringsbevis som yachtskipper af 3.grad, skal man have bestået
duelighedsprøve i motorpasning. Om det også gælder for eksamen bestået før
2003 ved jeg ikke. Hvis ikke det står på hjemmesiden så ring derind, de er
vældig flinke.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Jens Brandt

Dato : 11-01-03 23:15

Jeg mener ikke, at det er rigtigt, at et sønæringsbevis ikke giver ret til
at tage hyre. Tværtimod er det netop det et sønæringsbevis er beregnet til,
vel at mærke om bord på et FRITIDSFARTØJ. Der er sådan set ikke nogen grund
til at få udstedt sønæringsbevis for at sejle eget skib. Hvis du ser en
eller anden "rigmand" søge en skipper til at sejle sit fritidsfartøj, kan du
med sønæringsbeviset søge hyren. Desværre er der ikke så mange rigmænd i
Danmark. Det er nok mere udbredt i andre lande, at man har en besætning til
at sejlle sit fritidsfartøj fartøj. Med hensyn til fondsejede skibe, vil jeg
tro det samme gælder der. De må da også være registreret som
fritidsfartøjer.

Med venlig sejlerhilsen

Jens Brandt

Fra : Ole

Dato : 12-01-03 00:03

"Jens Brandt" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> tro det samme gælder der. De må da også være registreret som

Jeg ville ønske det var så vel, men følgende er taget fra Søfartsstyrelsens
hjemmeside (Søloven kapitel 4)

Citat:
Bemanding af fritidsfartøjer
Alle skibe, som ikke anvendes til *erhvervsmæssige formål*, betegnes som
fritidsskibe. I tvivlstilfælde afgør Søfartsstyrelsen, om et skib kan anses
for at være et fritidsfartøj.

Fritidsfartøjer med en bruttotonnage på eller over 20, men under 100:
I fritidsfartøjer med en bruttotonnage på eller over 20 ton, men under 100
ton, *skal* der være en skibsfører og en styrmand med *sønæringsbevis* i
overensstemmelse med nedenstående skema:

(Skemaet kan findes på : http://www.sofartsstyrelsen.dk , Bemanding af
fritidsfartøjer)

For fritidsfartøjer med en bruttotonnage på 100 og derover fastsætter
Søfartsstyrelsen besætningen.

Citat slut.

Når man tager hyre (betaling for udført arbejde) er der tale om et
"erhvervsmæssigt formål", man må altså gerne tage arbejde på et
fritidsfartøj, men ikke få penge for det.
Hilsen Ole L.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 12-01-03 19:48

> Når man tager hyre (betaling for udført arbejde) er der tale om et
> "erhvervsmæssigt formål", man må altså gerne tage arbejde på et
> fritidsfartøj, men ikke få penge for det.
> Hilsen Ole L.

Havhav.

Man kan aldrig være helt sikker på, hvordan regler, som kommer fra højere
instanser, skal fortolkes, men jeg tror ovenstående fortolkning er forkert.
Man må gerne få penge/løn/hyre for at arbejde på et fritidsskib, men et
fritidsskib må ikke anvendes til erhvervsmæssige formål. Det skal altså
(have ret til at) sejle med splitflag.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-01-03 21:08

Jeg er enig med Henning. (og min Y3 eksamen er ikke ret gammel ...)

/Bjarke

Fra : Ole

Dato : 12-01-03 22:09

> Jeg er enig med Henning. (og min Y3 eksamen er ikke ret gammel ...)
>
> /Bjarke

--Jamen så er der jo slet ingen tvivl !

Men det ændrer ikke på, at man skal have et sønæringsbevis for at sejle med
et skib på over 20 BT, hvilket var mit egentlige formål med indlægget.
Afsnittet om hyre, kommer af en telefonsamtale jeg havde med
søfartsstyrelsen for nogle år siden. Jeg havde mulighed for at tage hyre som
skibsfører på en Italiensk "rigmandsyacht" på togt i Østersøen og mente at
Y1 var nok. Deres svar var at jeg som minimum skulle have et
"Duelighedsbevis til sejlads i handelsskibe" (et 14 dages kursus for en
skibsassistent + sejltid).
Jeg måtte desværre sige nej til tilbudet, fordi jeg ikke kunne nå at tage
det nævnte duelighedsbevis. Så nu ærgrer jeg mig både gul og blå over at det
åbenbart kun var et fortolkningsspørgsmål, og fortolkninger har det med at
ændre sig med tid og personer.
Det ville være rart hvis nogen kunne finde noget på skrift om emnet.

Hilsen Ole L.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 13-01-03 22:16

> Det ville være rart hvis nogen kunne finde noget på skrift om emnet.
>
> Hilsen Ole L.

Sømandsloven, den skelner ikke mellem fritidsfartøjer og erhvervsfartøjer.
Jeg kan referere et eksamensspørgsmål Y3 i 2001, men det bliver et langt
indlæg: Du er ejer af et fritidsfartøj på 21 tons, der har et
fremdrivningsmaskineri på 300 kW. Maskineriet kan ......Du har selv
sønæringsbevis.........Sammen med din bror og svigerinde har I planlagt en
tur til Sognefjorden i Norge...........Du ændrer nu planer, og beslutter i
stedet, at turen skal gå til Ålandsøerne i Østersøen. Du ansætter din
svigerinde som styrmand og din bror som gast. For begges vedkommende
aftales, at de fratræder ved hjemkomsten til København. På turen til
Ålandsøerne drikker din bror sig fuld flere gange. Du lægger derfor ind til
Visby på Gotland og meddeler din bror, at han er afskediget. Din bror tager
dette meget unådigt op og kræver, hvis han afskediges, 2 måneders hyre og
fri hjemrejse til København med underhold.
Spørgsmål C: Kan du afskedige din bror, og har han i givet fald krav på hyre
og fri hjemrejse?
Svar: Ja. Broderen kan afskediges i henhold til sømandslovens §17, stk.1,
pkt.3 på grund af gentagen beruselse. I h.t §17, stk.3 har han kun ret til
hyre for den tid han har gjort tjeneste. I h.t. §18, stk.2 har han krav på
fri rejse med underhold til København.
Situationen er nok ikke relevant, men siger dog noget om, hvor du skal lede.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-01-03 23:27

Der ligger et par scannede og ocr'et opgaver på www.maximalt.dk under
"færdigheder". Der kan I finde mere af den slags ,.....

Fra : Niklas

Dato : 14-01-03 13:19

Heraf fremgår præcist hvad reglerne er for fartøjer mellem 20 og 100 BRT.

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1129.asp

Venligst

Niklas

Fra : Ole

Dato : 14-01-03 17:37

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Heraf fremgår præcist hvad reglerne er for fartøjer mellem 20 og 100 BRT.
>
> http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1129.asp
>
> Venligst
>
> Niklas

Det var sådan set den jeg henviste til

fritidsfartøjer).

-Sidste gang jeg henviste på den måde, du gør det på, var det kun
Søfartsstyrelsens forside der kom frem.
Hilsen Ole L.

Fra : Niklas

Dato : 23-01-03 01:14

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:3e240017$0$83840$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Heraf fremgår præcist hvad reglerne er for fartøjer mellem 20 og 100 BRT.
>
> http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1129.asp
>
> Venligst
>
> Niklas

Jeg må rette mig selv, da reglerne står for forandring p.t.

Følgende link beskriver ændringerne i et *.PDF dokument.

http://www.sejlsport.dk/tursejlads/tonnagegraense.pdf

Venligst

Niklas

Fra : Ole

Dato : 14-01-03 17:31

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fri rejse med underhold til København.
> Situationen er nok ikke relevant, men siger dog noget om, hvor du skal

Tværtimod, jeg synes det er temmeligt relevant, der står jo både i opgaven
og besvarelsen at man kan ansættes på et lystfartøj og få hyre for det.
Skipper har Y3 og sønæringsbevis, der er dog intet om at Skipper lønner sig
selv (-nok af mindre betydning). Der er ikke noget krav til besætningens
uddannelse pga. fartsområdet, men det er opgivet at de får hyre.
Jeg mener derfor, at jeg har fået forkert oplysning fra søfartsstyrelsen -af
en eller anden grund. De har måske ment, da der var tale om et udenlandsk
fartøj, at jeg skulle have den ekstra søsikkerheds uddannelse, der er
indeholdt i Erhvervsduelighedsbeviset og i skibsassistentuddannelsen.
Samtidig slår opgaven fast at Skipper skal have både Y3 og sønæringsbevis,
for at sejle med fartøjet.

Hilsen Ole L.

Fra : Jens Brandt

Dato : 14-01-03 22:22

Jeg beklager, at jeg fik skrevet noget værre sludder, om at man ikke behøver
sønæringsbevis for at føre eget skib. Det skal man naturligvis have, hvis
båden er i en størrelse der kræver det.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 15-01-03 20:51

Der er ikke noget krav til besætningens
> uddannelse pga. fartsområdet,

Havhav.

Jo der er. Jeg havde udeladt så meget som muligt for at indlægget ikke skulle blive længere end højst nødvendigt.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Ole L.

Dato : 15-01-03 21:43

> [...]
>
> Jo der er. Jeg havde udeladt så meget som muligt for at indlægget ikke
skulle blive længere end højst nødvendigt.

Jeg forsøgte bare at give dig ret, æres den som æres bør, med dybe buk og
hattesving.
Men når du absolut vil diskutere bare for diskutionens skyld, mener jeg at
kunne læse følgende:
Ålandsøerne i Østersøen.<<, -da dette ikke er udeladt.

Sammenholder man dette med skemaet på:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1129.asp står der:
Fartsområde: Fart i Østersøen, i Nordsøen øst for 7 grader Ø. længde samt
fart langs Grønlands kyster i en afstand af ikke over 30 sømil fra kysten
(basislinjen)
Skibsfører: Yachtskipper af 3. grad
Styrmand: intet angivet

Udfra dette mener jeg at kunne læse at der er et krav til skibsføreren på
min. Y3 og intet krav til resten af besætningen, når det gælder
fartsområdet. Men dette kan måske også fortolkes ?

Hilsen Ole L.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 16-01-03 21:17

> [...]
> min. Y3 og intet krav til resten af besætningen, når det gælder
> fartsområdet. Men dette kan måske også fortolkes ?

Undskyld så mange gange, det er rent sjuskeri. Jeg skulle selvfølgelig have kontrolleret det, for det er næsten et år siden jeg
var til eksamen. Og jeg har altså allerede glemt en del af det lovstof. Undskyld igen.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Ole L.

Dato : 16-01-03 21:49

> [...]
have kontrolleret det, for det er næsten et år siden jeg
> var til eksamen. Og jeg har altså allerede glemt en del af det lovstof.

Hej Henning
Du er tilgivet
-og tak for en meget oplysende diskussion.
Hilsen Ole L.

Fra : Nikolaj Larsen

Dato : 12-01-03 02:17

jeg ved godt at det var mig selv der staret sprøgsmålet, og jeg vil bare
sige at det måske er lidt misvisninge med et navn som sønæringsbevis, men
det heder det alså, man skal jo have det for at have ret til at sejle med
skibe over 20 BT,
Med venlig hilsen

Fra : Niels Wiberg

Dato : 02-01-03 17:22

"Nikolaj Larsen" <nl@a-d.dk> wrote in message news:<3e10ff74$0$120$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> bevis, men den eksame som jeg har. eller skal jeg tage den om igen????????

Jeg fik i 2002 min temmelig gamle yachtskipper 3 eksamen lavet om til
sønæringsbrev uden problemer (med ny syns-høreprøve). Jeg har ikke
kunnet finde noget om at kravene er ændret fra dette år.
Med hilsen
Niels W.