Tandbørstning
Fra : TVN

Dato : 31-12-02 01:00

Hej NG

Vi søger nogle gode råd ang. tandbørstning, da vores datter på 14 mdr. ikke
vil have børstet tænder, det er med skrig og skrål hver aften.

Mvh
Joan og Thomas

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 31-12-02 09:51

Hej

TVN wrote:
> Hej NG
>
> Vi søger nogle gode råd ang. tandbørstning, da vores datter på 14 mdr. ikke
> vil have børstet tænder, det er med skrig og skrål hver aften.

I kan prøve at lege det ind, men jeg har aldrig syntes at det har virket
særligt godt. Find eventuelt en tandpasta der ikke smager af ret meget.

Her hos os har det altid været een af de ting der ikke bliver
diskuteret. Det vil sige at de får børstet tænder to gange om dagen hvad
enten de vil eller ej. Sådan har de været siden de var helt små. I dag
kommer de selv og fortæller at nu er det tid til at børste tænder. I
starten var det også med skrig og skrål og sprællen. Vi var enige om at
det var en ting vi ikke ville lade barnet bestemme. At lade være med at
børste ville være at gøre dem en bjørnetjeneste i det lange løb.

Vi har talt med børnetandplejen om det og de var meget glade for at vi
havde passet godt på deres tænder.

Min svigerinde er klinikassistent i en børnetandpleje, her ser hun
jævnligt eksempler på tandhygiejne der er så ringe, at selv helt små
børn må have trukket tænder ud. Forældrenes undskyldning er ofte
:"Jamen han/hun kan ikke lide at få børstet tænder".

Jeg synes at det er synd for små børn at skulle have dårlige tænder
eller have tandpine.

Mit råd til jer er kort og godt: Hold godt fast, børst tænderne og udnyt
at hun hyler, for så er det da til at komme til tænderne.

Marianne Feddersen

Fra : Svend Pedersen

Dato : 03-01-03 14:20

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Her hos os har det altid været een af de ting der ikke bliver
> diskuteret. Det vil sige at de får børstet tænder to gange om dagen hvad

To gode råd. Det ér forældrenes ansvar, at børnene får børstet tænder, også
selv om det er en sur pligt for børnene. I længden finder de jo også ud af,
at den ressourcekrævende kamp med skrig og skrål ikke bærer frugt, og så
resignerer de som regel. Også fordi det bliver en del af aftenritualet, og
jo i virkeligheden kan være ganske hyggeligt.

Også voksne er kede af forandringer, men det er nu engang en del af
tilværelsen.

> [...]
> :"Jamen han/hun kan ikke lide at få børstet tænder".
>
> Jeg synes at det er synd for små børn at skulle have dårlige tænder

Den slags forældre er uansvarlige og tænker kortsigtet. Om få år og resten
af livet skal de møde deres nu lidt større børns evige bebrejdelser:
"hvorfor tvang du mig ikke bare, jeg var jo kun 14 måneder og vidste ikke
bedre."

Fra : Britta Larsen

Dato : 31-12-02 11:33

Hej Joan og Thomas.

som Marianne skriver, skal i nok bare blive ved med at børste tænderne.

Jeg kan forstå på det hele at jeg må have det nemt med min søn på 18 mdr.
Hvis ikke jeg lægger både tandpastaen og hans tandbørste og vores forden sag
skyld uden for han rækkevide så kommer han gående med dem i munden eller
bare i hånden for at få dem børstet.

Ved ikke om det er fordi han altid har haft en baby tandbørste i hans
legesager, og han selv har fået lov til at hjælpe med tandbørstningen og set
mor børste tænder samtidig?

Hilsen¨

Britta Larsen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-12-02 11:52

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse >

> Ved ikke om det er fordi han altid har haft en baby tandbørste i hans
> legesager, og han selv har fået lov til at hjælpe med tandbørstningen og
set
> mor børste tænder samtidig?

Det lyder som en rigtig god ide!
Det er altid bedst med samarbejde.

Men hvis det af den ene eller anden grund ER gået skævtl, er der jo ikke
andet at gøre, at man som forældre bestemmer sig: Vil man have, at ens barn
skal have børstet tænder? Eller er det lige meget (med de konsekvenser DET
så får)?
Altså: hvis man ikke ønsker forsømte tænder, skal tænderne børstes, uanset
hvad ungen mener om det.
Hvis man ikke ønsker at børste tænder pga ønsket om "fred", er konsekvensen
dårlige tænder, uanset hvad ungen mener om DET.

Hilsen Inger

Fra : Tine Andersen

Dato : 31-12-02 12:15

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote in message
> [...]

> Ved ikke om det er fordi han altid har haft en baby tandbørste i hans
> legesager, og han selv har fået lov til at hjælpe med tandbørstningen og
Nogle gange hjælper det, hvis barnet får lov til at børste tænder på den
voksne.

Tine

Fra : Soren Pedersen

Dato : 01-01-03 15:50

> Ved ikke om det er fordi han altid har haft en baby tandbørste i hans
> legesager, og han selv har fået lov til at hjælpe med tandbørstningen og
set
> mor børste tænder samtidig?

Som med rigtigt mange andre ting er det vigtigt at ungen "kender" ex.
tandbørsten. Vi har aldrig haft problemer med vores den store (på 4½), og vi
er begyndt at børste gummer på den lille i ny og næ (6md)

Mvh
/Søren

Fra : KNM

Dato : 31-12-02 14:34

Hej

Her hos os var det også et problem. Vi forsøgte så at købe en batteridrevet
tandbørste, og det virkede. Hos tandlægen sagde de at det var ligemeget om
man brugte det ene eller det andet, bare barnet fik børstet sine tænder...
Idag er det ikke noget prøblem at børste tænder på ham..

Held og lykke og stå fast som de andre skriver, jeres børn vil takke jeg for
det, den dag de forstår det..

Godt nytår fra
Karina

Fra : Kitti Egevang

Dato : 01-01-03 02:38

Hej og godt Nytår.
Min datter på 12 mdr. er glad for at få børstet tænder.
Vi gør det at først børster vi tænderne på hende, og derefter får hun selv
tandbørsten, og sidder og bider lidt i den.
Det er hun meget glad for. Jeg tror at hun føler at hun selv er med til
tandbørstningen.
Hilsen fra Kitti.

Fra : John Witt

Dato : 04-01-03 19:45

On Wed, 1 Jan 2003 02:38:09 +0100, "Kitti Egevang"
<kittislet@dettemail4us.dk> wrote:

> [...]
>tandbørsten, og sidder og bider lidt i den.
>Det er hun meget glad for. Jeg tror at hun føler at hun selv er med til

Vi gør det samme med held.
Og så laver lyde. I ved sådan lyyyyyde.
D.v.s. jeg åbner munden helt og siger Aaaaaaahhh. Så gør den lille
knægt det også, og så børster vi kindtænderne. Og så siger jeg
iiiiiiihh med lukket tænder og på den måde bliver tænderne børstet
foran.
Husk at grin under det hele og bitte små pauser og lad den lille
børste efter så han/hun er sikker på at det er gjort ordentligt...

John

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 07-01-03 21:02

johnwitt@REMOVEimage.dk (John Witt) wrote in

> [...]
> Husk at grin under det hele og bitte små pauser og lad den lille
> børste efter så han/hun er sikker på at det er gjort ordentligt...

Hvornår starter man så med tandbørstning?
--ingermarie

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-01-03 21:13

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår starter man så med tandbørstning?
> --ingermarie

Når barnet rækker ud efter en tandbørste
Jeg har haft held med at lade en tandbørste være en del af legetøjet helt
fra start, og de fleste børn synes, den er god at gnubbe med, når det klør
ved tandfrembrud.

Hilsen Inger

Fra : John Witt

Dato : 08-01-03 09:41

>Hvornår starter man så med tandbørstning?
>--ingermarie

Jeg vil sige så snart der er tænder fremme, så kan der jo allerede
sidde noget på der bør børstes af.
Dog først når gummerne ikke er ømme mere af tandfrembruddet.

Venligst,
John

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 02-01-03 21:41

On Tue, 31 Dec 2002 01:00:15 +0100, "TVN"
<tvn@vandsted-fjern_dette.com> wrote:

>Vi søger nogle gode råd ang. tandbørstning, da vores datter på 14 mdr. ikke
>vil have børstet tænder, det er med skrig og skrål hver aften.

Vi gør det, at hun styrer min tandbørste og så styrer jeg hendes. Se
evt. her hvordan vi gør:

http://www.patricia-brinch.dk/gfx/foto/immb02.jpg

Det er faktisk en meget god metode for os, eller kan vores datter godt
være lidt træls at børste tænder på.

Mvh. Brian

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-01-03 03:28

> Vi gør det, at hun styrer min tandbørste og så styrer jeg hendes. Se
> evt. her hvordan vi gør:
>
> http://www.patricia-brinch.dk/gfx/foto/immb02.jpg

der er jeg helt enig - fint billede... vi voksne kan godt tåle en børste ind
i kæften og videre ned i halsen (taler her af erfaring!)... men det afleder
barnets opmærksomhed fra sig selv... desuden så sørg for at jeres barn får
tid til lige at "ånde" og synke så hun ikke bliver sån panisk over at have
børsten i munden og inden i ved af det kommer der ikke et pip fra hende...
min den yngste ville heller ikke, men nu er der ingen problemer, men stadig:
tid til at synke og lige få vejret - tålmodighed så en dag er der ro på.

--
vh
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Svend Pedersen

Dato : 03-01-03 14:27

> [...]
ikke
> vil have børstet tænder, det er med skrig og skrål hver aften.

Hvad kan jeres datter godt lide? At blive kildet, at få sunget en sang, at
blive dikket under hagen? Prøv at kombinere med en rar ting. Gøre en sur
pligt til noget hyggeligt og rart. Gøre det til en del af det aftenritual,
der også er med til at gøre det lettere at få børnene til at falde til ro.

Det har I måske prøvet, det er ikke til at sige, men det er bare et råd. I
sidste ende skal hun have børstet tænder, og hvis I løber tør for idéer, så
må I jo bare tage skrigene og skrålene. De ophører såmænd også en dag, og så
har hun i det mindste lært, at hun ikke får noget ud af at tyrannisere sine
forældre. Selv det negative kan således have en positiv betydning.

God kamp!

Svend P

P.S. Jeg brokker mig over min ekshustru andre steder her i gruppen, og det
skal jeg nok forskåne jer for. Men vi /var/ vitterligt meget forskellige.
Jeg kunne godt børste vores datters tænder, hun kunne ikke, uden det
medførte skrig og skrål. Jeg skal ikke sige, hvad hun gjorde "forkert", men
det blev min opgave, og jeg gjorde som ovenfor beskrevet, og det hyggede vi
os fint med, uden problemer. Om det samme sker for jer ved kun I selv.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 09-01-03 22:28

"TVN" <tvn@vandsted-fjern_dette.com> wrote in message
> Hej NG
>
> Vi søger nogle gode råd ang. tandbørstning, da vores datter på 14 mdr.
ikke
> vil have børstet tænder, det er med skrig og skrål hver aften.

Bare bliv ved og ved og ved... :)

Andet er der ikke at gøre - vi har købt en elektrisk tandbørste med timer -
og når timeren fortæller at nu er der gået 2 minutter - så er det slut -
ingen dikkedarer - der fåes en model der spiller Disney når det er slut, men
den undlod vi at købe da jeg tror det meget hurtigt vil blive kedeligt
alligevel.

Hvis de ikke vil åbne munden eller brokker sig plejer jeg at sige; "der er 2
måder at gøre det på: der er den gode måde og den dårlige - tænderne skal
børstes". Børn kan mærke hvis man er til at rokke - og den mindste smule
tøven gør at de bliver ved i en uendelighed - så for børnenes skyld - tvivl
ikke.

Mvh Kim