Dma Problemer.
Fra : Mikkel U.

Dato : 30-12-02 23:02

Hej.
Jeg har et system der blandt andet indeholder en Maxtor
IDE disk ; (DiamondMax Plus 9 60GB Fluid 2MB / 9ms / 7200RPM / IDE133)
samt et Asus P4b533 bundkort.
Systemet kører Debian med kerne 2.4.19.

Har nogen af jer tilsvarende hardware, og har fået DMA
på harddisken til at spille ?

Stortset ligemeget hvad jeg forsøger via "hdparm", ender det med :
"Operation not permitted".

Gode råd eller ideer ?

/Mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 30-12-02 23:08

"Mikkel U." <mu@604.dk> writes:

> [...]
> på harddisken til at spille ?
>
> Stortset ligemeget hvad jeg forsøger via "hdparm", ender det med :

Det sædvanlige dumme spørgsmål: Du er logget ind som root når du gør
det, ik'?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Mikkel U.

Dato : 31-12-02 00:11

Peter Dalgaard BSA wrote:
> "Mikkel U." <mu@604.dk> writes:
>

> Det sædvanlige dumme spørgsmål: Du er logget ind som root når du gør
> det, ik'?

Korrekt; Jeg er root.

/Mikkel

Fra : Mikkel U.

Dato : 30-12-02 23:14

Mikkel U. wrote:

> Korrekt; Jeg er root.
>
> /Mikkel

Beklager mit ur var en time foran. Skulle være rettet.

Fra : Carsten Holck

Dato : 31-12-02 02:01

Peter Dalgaard BSA wrote:

> Det sædvanlige dumme spørgsmål: Du er logget ind som root når du gør
> det, ik'?

Jammen så er det vel slået fra i kernen? er den hjemmekompileret?

hvis det er en std debian kerne - kan jeg ikke hjælpe - kører bl.a. RH
men der er mulighed for parametre til kernen der kan styre om DMA
tilades eller ej

/@rsten

Fra : Mikkel U.

Dato : 31-12-02 07:32

Carsten Holck wrote:

> Jammen så er det vel slået fra i kernen? er den hjemmekompileret?

Det skulle være aktiveret. Hvilke punkter i kernen skal tænker du
lidt nærmere på ?. Ja, kernen er hjemmekompileret.

> hvis det er en std debian kerne - kan jeg ikke hjælpe - kører bl.a. RH
> men der er mulighed for parametre til kernen der kan styre om DMA
> tilades eller ej
>

> /@rsten

/mikkel

Fra : Allan Kristensen

Dato : 06-01-03 00:48

Mikkel U. wrote:

> Det skulle være aktiveret. Hvilke punkter i kernen skal tænker du
> lidt nærmere på ?. Ja, kernen er hjemmekompileret.

> /mikkel

Får du ala det her når du booter: (eller bash# dmsg)

VP_IDE: VIA vt8235 (rev 00) IDE UDMA133 controller on pci00:11.1
ide0: BM-DMA at 0xa000-0xa007, BIOS settings: hda:DMA, hdb:pio
ide1: BM-DMA at 0xa008-0xa00f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:pio
hda: WDC WD800JB-00CRA1, ATA DISK drive
hdc: Pioneer DVD-ROM ATAPIModel DVD-106S 010, ATAPI CD/DVD-ROM drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
hda: 156301488 sectors (80026 MB) w/8192KiB Cache, CHS=9729/255/63,
UDMA(100)
hdc: ATAPI 40X DVD-ROM drive, 256kB Cache, UDMA(66)

Jeg havde nemlig ligende problem med mit nye KT400 bundkort, som endnu
ikke er supporteret.

Hvis ikke kernelen finder dit southbridge chipsæt, kan du ikke få DMA
support, grunden til hdparm ikke virker.

Der er to løsninger på dit problem, enten må du vente til en nyere
kernel kommer med support til dit chipsæt, eller må du gå den hårde vej
og selv lave det. Jeg tog selv valg nummer to.

Ved at ændre i filen /usr/src/linux/include/linux/pci_ids.h og
/usr/src/linux/drivers/ide/via82cxxx.c

pci_ids.h difinere hvilken hardware adresse din ide-kontroller har (Prøv
at søge lidt i google :) ) I mit tilfælde:

#define PCI_DEVICE_ID_VIA_8235 0x3177

via82cxxx.c bruges til at identificerer hvilken type via chipsæt der er
på bundkortet. Hvor der skulle indsættes denne linie:

{ "vt8235", PCI_DEVICE_ID_VIA_8235, 0x00, 0x2f, VIA_UDMA_133 },

mvh

Allan

Gentoo.org