SVAR HURTIGT: Arbejds PC - Ram eller proce~
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 30-12-02 21:12

Min storebror står og skal købe en ny computer til sit firma, og vi kom til
at tænke på om det var bedst at købe meget ram, og mindre processor,
omvendt, eller meget af begge dele?´

på forhånd tak!
--
Mvh. Anders Jacobsen
www.ichtys.dk

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 30-12-02 21:15

"Anders Jacobsen" <news@NOSPAM-ichtys.dk> wrote in message
> Min storebror står og skal købe en ny computer til sit firma, og vi
> kom til at tænke på om det var bedst at købe meget ram, og mindre
> processor, omvendt, eller meget af begge dele?´

Kommer an på hvad den skal lave...!

--
/H3nrik V!

Special thanks goes to Intel for giving me that 1G OverClock
PIV 1.6A, now @ 2.6

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 30-12-02 21:18

> Kommer an på hvad den skal lave...!

Sorry... Administration! Han er bossen i firmaet, så det bliver mest til
håndtering af mail's, internet, og generel kontor-arbejde!

Den kører stort set døgnet rundt!

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 21:23

> Sorry... Administration! Han er bossen i firmaet, så det bliver mest til
> håndtering af mail's, internet, og generel kontor-arbejde!

Jeg ville sige at ram er det vigtigste.... Men det kommer også an på hvilket
OS han vil kører... Er det Windows 98, ville jeg ikke have over 128 MB. Da
98, se og ME hvis ikke rigtigt kan admistrere mere.. Er det windows XP,
ville jeg købe 1 GB ram

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 30-12-02 21:28

> [...]
> 98, se og ME hvis ikke rigtigt kan admistrere mere.. Er det windows XP,

Er en 2,4 Ghz P4 og 1GB ram ved siden af? Skal man have mere processor?

Fra : Cronos

Dato : 30-12-02 21:35

> hvilket
Da

> Er en 2,4 Ghz P4 og 1GB ram ved siden af? Skal man have mere processor?

Personligt synes jeg at 1 gb ram til kontorbrug er skudt mindst 512 mb ved
siden af. Office og mail har ikke brug for så meget. Køb endelig DDR ram og
ikke SD ram.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 22:12

"Cronos" <CK@ofir.dk> wrote in message

> [...]

Det synes jeg.. Hvis du vil have mere, kan du jo bare clokke den til 3Ghz,
hvis du køber en god køler.

> [...]
> siden af. Office og mail har ikke brug for så meget. Køb endelig DDR ram

Jeg sidder genneralt og laver "kontorarbejde" jeg har selv 896 MB ram.. Det
er dog SD.ram så det er ikke verdens hurtigste ram hukommelse... Med 59 åbne
processes, som XP kalder det... har jeg omkring 200MB ledig ram
hukommelse... Rasten ligger dejligt klar til brug når man skal bruge et ar
vinduerne/programmerne... Jeg swapper næsten aldrig på harddisken.. Kun med
store billedere i billedbehandlingen

Fra : Cronos

Dato : 30-12-02 23:15

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
> vinduerne/programmerne... Jeg swapper næsten aldrig på harddisken.. Kun

Min swapper nu også sjældent med 256 mb ram.

Fra : Martin K

Dato : 30-12-02 21:37

Anders Jacobsen wrote:
> Er en 2,4 Ghz P4 og 1GB ram ved siden af? Skal man have mere
> processor?

Det vil jeg bestemt ikke sige - og med 1 GB ram, kan du stort set alt hvad
du kunne tænke dig unden at swappe på HD'en...

--
Martin K

Fra : jakob

Dato : 30-12-02 23:23

> Er en 2,4 Ghz P4 og 1GB ram ved siden af? Skal man have mere processor?

Det lyder da som seriøst overkill hvad skal han med 1 GB ram i en
kontormaskine. Det er da heller ikke nødvendigt med en så kraftig en
maskine, og 512 mb ram må da være alt rigeligt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henning

Dato : 31-12-02 12:26

On Mon, 30 Dec 2002 23:23:27 +0100, jakob <ingen@spam.dk> wrote:

>Det lyder da som seriøst overkill hvad skal han med 1 GB ram i en
>kontormaskine. Det er da heller ikke nødvendigt med en så kraftig en
>maskine, og 512 mb ram må da være alt rigeligt.

Brugr chefer ikke altid store maskiner som potensforlængere

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Cronos

Dato : 30-12-02 21:32

> [...]
til
> at tænke på om det var bedst at købe meget ram, og mindre processor,

Til kontorbrug kan jeg ikke se hvad man skal med mere end 512 mb ram. Hvis
din storebror godt kan li at køre med mange programmer åbne på samme tid så
kan den nye 3 Ghz P4 anbefales da den har Hyper Threadig som simulerer en
dual CPU konfiguration og det gør computeren mere responsiv hvis der er
flere programmer åbne på samme tid.

Derfor vil jeg anbefale en 3.06 GHz P4 med 512 mb ram. Men en mindre CPU kan
også godt gøre det, så må man bare undvære hyper threading.

Jeg klarer mig godt med en P4 2.4 GHz, 256 mb ram og Win XP Pro.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 22:06

> [...]

> kan den nye 3 Ghz P4 anbefales da den har Hyper Threadig som simulerer en
> dual CPU konfiguration og det gør computeren mere responsiv hvis der er

Så modsiger du jo dig selv... For så går det jo ikke hurtigere.. Da den så
skal hente hukommelsen fra harddisken...(SWAPfilen) hvis man har mange
programmer åbne, er det jo ram´en der er den vigtigste faktor.. Du kan jo
ikke sidde og arbejde på alle programmer samtidigt.. Joe hvis det er
automatioserende.. Men ram er da sikkert man skal bruge

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 30-12-02 22:58

"Cronos" <CK@ofir.dk> wrote in message
> Derfor vil jeg anbefale en 3.06 GHz P4 med 512 mb ram. Men en mindre CPU
kan
> også godt gøre det, så må man bare undvære hyper threading.

Jeg synes det virker lidt overkill med en P4 3.06 GHz til kontorbrug. Alt
over 2GHz er ren blær. Hvis det bare er til email program og småting såsom
browsere er det mere end rigeligt. Faktisk er en under 1GHz nok til de ting
jeg nævner.

512 MB RAM er okay, måske en anelse for meget igen...

--
Jacob Michaelsen

Fra : Cronos

Dato : 30-12-02 23:11

"Jacob Michaelsen" <lokeFJERNMIG@lokes.dk> wrote in message
> "Cronos" <CK@ofir.dk> wrote in message
> kan
>
> Jeg synes det virker lidt overkill med en P4 3.06 GHz til kontorbrug.

Enig, 3.06 er _meget_ overkill, men Hyper Threading lyder så lækkert.

> Alt
> over 2GHz er ren blær.

Enig, til kontorbrug skal der ikke bruges ret meget CPU kraft.

> Hvis det bare er til email program og småting såsom
> browsere er det mere end rigeligt. Faktisk er en under 1GHz nok til de
ting
> jeg nævner.

Enig.

> 512 MB RAM er okay, måske en anelse for meget igen...

Ja men på den anden side så er det også en anelse nærrigt med 256 mb ram,
selvom jeg valgte at spare de sidste 256 mb væk.

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 30-12-02 23:26

> Enig, 3.06 er _meget_ overkill, men Hyper Threading lyder så lækkert.

Jep - jeg skal helt klart selv have en med HT når de kommer ned i pris. Der
skulle vist også komme HT på dem under 3.06 GHz engang mener jeg at have
læst.

--
Jacob Michaelsen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 31-12-02 07:29

Cronos wrote:

> Enig, 3.06 er _meget_ overkill, men Hyper Threading lyder så lækkert.

Ja, men det er jo ikke sikkert at bossen synes det.
Det er stadigvæk vildt overkill med HT til de opgaver.

Fra : jakob

Dato : 30-12-02 23:25

> Derfor vil jeg anbefale en 3.06 GHz P4 med 512 mb ram. Men en mindre CPU kan
> også godt gøre det, så må man bare undvære hyper threading.

Og hvad vil du så anbefale til en spilmaskine ? Det er da helt vildt
overkill til en kontormaskine. 1,8 GHz p4 eller athlon og 512 mb ram er
da alt rigeligt

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 30-12-02 23:54

Nu siger I næsten allesammen at det er overkill, men computeren bliver brugt
meget! Min storebror bruger sin computer til nsæten al arbejde, da hans
firma, eller rettere firmaER allesammen er internet butikker. Han har vist
efterhånden en 4-5 stykker. Det betyder jo at der er en vis relevans i at
have en god computer til formålet, og det betyder ikke så meget med
prisen... bare det virker, og jo hurtigere jo bedre.

Håber det forklarer lidt :)

Mvh. Anders Jacobsen
Former creator of this thread...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 23:58

> [...]
> have en god computer til formålet, og det betyder ikke så meget med
> prisen... bare det virker, og jo hurtigere jo bedre.

Jeg ville stadig holde mig til 2,4 Ghz og 1 GB ram.... Så kan man måske gøre
lidt ved støjen, så den ikke larmer.. Altså købe støjdæmpende hardware

Og så prikken over I´et.... Køb nogle 19" fladskærme, der kan køre i
1600*1200 så må det være den ultimative kontormaskine

Fra : Cronos

Dato : 31-12-02 00:06

"Anders Jacobsen" <news@NOSPAM-ichtys.dk> wrote in message
> Nu siger I næsten allesammen at det er overkill, men computeren bliver
brugt
> meget!

Det kan enhver PC til 10,000 klare. gå ind på dell.dk og vælg den model der
hedder Dimension 4550 - (455126DA)
Husk at få de tre års 3 års On-Site-service, næste arbejdsdag. Det kan
betale sig nu når det er en vital PC.

Det er en P4 2.53 Ghz, med 256 mb ram (I kan altid sætte mere i, Dell tager
overpris for ram), 17" LCD, 120 GB harddisk, DVD og CD-RW. 13.864,- inc.
moms

Siden det er en så vital PC så synes jeg en Dell lyder bedst da de har den
tre årige garanti hvor de kommer og reparer PCen hos jer.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-02 00:27

>Min storebror står og skal købe en ny computer til sit firma, og vi kom til
>at tænke på om det var bedst at købe meget ram, og mindre processor,
>omvendt, eller meget af begge dele?´

Mit råd er en P4 2.0 er rigeligt, mindre kan fint gøre det.
512 mb ram, og måske noget raid hvor det køres som (backup), eller
istedet en båndbackup. da det er en kontormaskine med vigtige info.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 31-12-02 00:36

"Anders Jacobsen" <news@NOSPAM-ichtys.dk> skrev i en meddelelse
> Min storebror står og skal købe en ny computer til sit firma, og vi kom
til
> at tænke på om det var bedst at købe meget ram, og mindre processor,
> omvendt, eller meget af begge dele?´

I kan faktisk bedst svare på det selv!

Skal maskinen bruges til at knuse tal, lave tunge beregninger i så som
grafik og lign. eller encode film, har I behov for en kraftig processor og
meget ram.
Skal maskinen multitaske meget, dvs kører med mange programmer åbne på samme
tid vil det tilmed være en fordel med Intels Hypertreading eller endnu
bedre en dual CPU maskine.
Skal den alene køre kontorprogrammer et af gangen, kan en 500 MHz maskine
med 256 Mb ram klare jobbet!

Er det knusende vigtigt, at maskinen altid er kørende, og har I ikke evnen
til selv at genoprette en fejlende maskine, vil jeg foreslå en færdigbygget
maskine hos en af de store leverandører som f.eks Compaq, Dell eller IBM med
en effektiv support.

Er backup af data det vigtigste, så vælg en maskine, der kan køre Raid1, så
alle data dubleres på to harddiske.

som sagt kan I selv bedst svare på, hvilken maskine, der er behov for, eller
nok mere, hvad I har lyst til at eje

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger