PC133 ram på gammelt bundkort???
Fra : Tommy Trout

Dato : 30-12-02 20:50

Hej Alle
Jeg har lige købt 256 mb sd ram pc133, men den tæller kun 128 mb hvordan kan
det være???
Jeg har i forvejen 2 X 128 mb ram hvor den ene er pc133, og den anden
sikkert er pc 100, uden at være helt sikker (det lød da mærkeligt at skrive

Mit mobo er et biostar M6TBA med PIII 600
Er der nogen der kan hjælpe, helst i et let forståeligt sprog, da jeg ikke
er så hård i alle de fine udtryk
Hilsen
Kim

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-02 21:03

Tommy Trout skrev i meddelelsen
<3e10a379$0$1752$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>...
> [...]

>Mit mobo er et biostar M6TBA med PIII 600
>Er der nogen der kan hjælpe, helst i et let forståeligt sprog, da jeg ikke

Hej Tommy

det er fordi dit bundkort max supporterer 3 stænger 128 MB
10:1 på at det står i manualen
http://www.samintl.com/mem/n9799.htm

i dit tilfælde, er jeg 99% sikker på at det er ligegyldigt om du benytter
PC 133 eller PC 100 RAM

skrevet i et forhåbentligt forståeligt sprog
ellers spørg igen..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Tommy Trout

Dato : 30-12-02 21:20

> i dit tilfælde, er jeg 99% sikker på at det er ligegyldigt om du benytter
> PC 133 eller PC 100 RAM
>
> skrevet i et forhåbentligt forståeligt sprog
> ellers spørg igen..
Det er meget let forståeligt, tak.
Det er egntligt sjovt for Sisoft sandra (ved ikke om du kender det) skriver
at det supporterer 768 mb med 256 som det højeste, men hva det går jo nok
alligevel.
Godt nytår
Hilsen
Kim

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-12-02 21:04

"Tommy Trout" <tommy-trout@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skrive

> Mit mobo er et biostar M6TBA med PIII 600

Brædtet understøtter kun op til 128MB moduler, det forklarer vist hvorfor
den kun tæller de 128MB op. Det giver desuden et max på 384MB fordelt på
3*128...

Skynd dig at bytte 256mb modulet til et 128 og et par store raketter, eller
behold det og betragt det som en mindre fordelagtig investering :)

/Sune

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-12-02 21:06

> [...]
>
> Mit mobo er et biostar M6TBA med PIII 600
> Er der nogen der kan hjælpe, helst i et let forståeligt sprog, da jeg ikke

Mon ikke din nye ram klods er dobbelt sidet ? Tjek i din manual om dit
bundkort understøtter dobbeltsidet ram ?

Når du køber vidt forskellige ramklodser kan du godt komme ud for at de ikke
vil arbejde sammen, så prøv at tage de gamle ud og se om din nye klods
bliver fundet som 128 MB eller 256 MB.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Tommy Trout

Dato : 30-12-02 21:16

> Når du køber vidt forskellige ramklodser kan du godt komme ud for at de
ikke
> vil arbejde sammen, så prøv at tage de gamle ud og se om din nye klods
> bliver fundet som 128 MB eller 256 MB.

Har prøvet kun at sætte 256'eren i og den viser kun 128
Tak for hjælpen, Der er ikke andet for end at opgradere PC'en Den har
efterhånden også gjort det godt.
Endnu en gang tak og et godt og lykkebringende nytår
Hilsen
Kim

Fra : -= bgn =-

Dato : 31-12-02 12:53

> Mon ikke din nye ram klods er dobbelt sidet ? Tjek i din manual om dit
> bundkort understøtter dobbeltsidet ram ?

Michael er inde på noget af det rigtige. Ikke alle "ældre" MB understøtter
dobbeltsidet ram.

Bo

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 31-12-02 08:32

Tommy Trout wrote:
> Jeg har lige købt 256 mb sd ram pc133, men den tæller kun 128 mb hvordan kan
> det være???
> Mit mobo er et biostar M6TBA med PIII 600

Det er et bundkort med BX chipset.
Det er langt fra alle 256 MB stænger som virker med BX chipset.

Der er en længere forklaring her;

http://n.ethz.ch/student/sroland/ram_bx_faq.html

Kort fortalt: der skal være 16 chips på stangen, men selv det er ingen
garanti for at den virker.
Den eneste måde at være sikker på at få en stang 256 der virker, er at
købe direkte fra en producent.
Jeg prøvede at checke dit bundkort hos

http://www.crucial.com/uk/

men de viser også kun 128 MB-stænger som det største det board kan tage.