Problem med postfix
Fra : Torben Frøberg

Dato : 30-12-02 20:33

Jeg har et problem med postfix, når jeg sender post igennem den.
Jeg får følgende fejl i loggen /var/log/maillog:

Dec 30 21:18:24 opa postfix/smtp[1925]: 697DFF337:
to=<torben.froeberg@mail.dk>, relay=none, delay=63686, status=deferred
(Name service error for mail.dk: Host not found, try again)

Jeg har installeret postfix på en redhat 7.3, og jeg har forhåbentlig
sta den sådan, så den tilader, at jeg kan relay igennem den via mit
lokale netværk.

Ud fra loggen ser det ud som om, den ikke kan ip-adressen for mail.dk.
Det undrer mig meget, da jeg nemt kan finde den med "host mail.dk" ?

Er der nogen, der har en ide om, hvad der kan være galt ?

Med venllg hilsen
Torben Frøberg

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-12-02 21:04

On Mon, 30 Dec 2002 20:33:15 +0100, Torben Frøberg wrote:
> [...]
> Det undrer mig meget, da jeg nemt kan finde den med "host mail.dk" ?
>
> Er der nogen, der har en ide om, hvad der kan være galt ?

Kører postfix chroot'et ? Hvis ja, så skal du sikre at
/etc/resolv.conf osv findes inde i det chroot'ede env.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Torben Frøberg

Dato : 30-12-02 21:37

Jesper Skriver wrote:

> Kører postfix chroot'et ? Hvis ja, så skal du sikre at
> /etc/resolv.conf osv findes inde i det chroot'ede env.

Ja, det gør den. Hvad mener du helt præcist med med chroot'ede env. Der
er givet læserettigheder til alle for filen /etc/resolv.conf.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-12-02 21:38

On Mon, 30 Dec 2002 21:36:52 +0100, Torben Frøberg wrote:

> Ja, det gør den. Hvad mener du helt præcist med med chroot'ede env. Der
> er givet læserettigheder til alle for filen /etc/resolv.conf.

Hvis postfix er konfigureret til at chroot'e, så betyder at den
ser et andet directory som root directory, og det er relativt til
det at /etc/resolv.conf skal findes.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Torben Frøberg

Dato : 30-12-02 21:49

Jesper Skriver wrote:

> Hvis postfix er konfigureret til at chroot'e, så betyder at den
> ser et andet directory som root directory, og det er relativt til
> det at /etc/resolv.conf skal findes.

Tak for hjælpen. Jeg har fundet fejlen. Af en eller anden årsag var
resolv.conf tom i det chrootede directori.

Torben