flere brugere på stofanet?
Fra : Lars Stobberup

Dato : 30-12-02 17:41

Er der nogen der ved hvordan man sætter stofanet op, så der kan være flere
PC og Mac på samme tid. Jeg har i øjeblikket en Mac, en bærbar Mac og en PC
koplet sammen via en HUB. Stofanet går ind i Hub, men det er kun muligt for
mig at få en maskine på internet (nemlig den det er sat op til fra starten),
hvordan får jeg flere på samtidig.
mvh
lars

Fra : Robert Jensen

Dato : 30-12-02 17:58

"Lars Stobberup" <lars@has.dk> wrote in message
> [...]
for
> mig at få en maskine på internet (nemlig den det er sat op til fra

mener at det er noget med t man skal have en familiepakke eller lign.

stofanet logger så vit jeg ved på mac adressen.....derfor kan man kun få en
pc på nettet ad gangen.

man kan dog godt få routere der har en mac adresse, eller som kopierer
macadrssen fra en af maskinerne på lan. hvis du anskaffer dig sådan en
fætter, kan du komme udne om deres beskyttelse.

--

Med Venlig Hilsen

Robert Jensen
www.robert-jensen.dk

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 18:01

> [...]
for
> mig at få en maskine på internet (nemlig den det er sat op til fra

Du skal bruge en lille bredbåndsrouter som f.eks D-Link DI-604 eller
tilsvarende.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 19:19

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> wrote in message

> Du skal bruge en lille bredbåndsrouter som f.eks D-Link DI-604 eller
> tilsvarende.

Kan den holde forbindelsen igang, så Telia ikke logger automatisk af??

På min Linksys står der:

Keep Alive: Redial Period 30 Sec.

Jeg er dog ikke helt sikker på hvad den gør.

Jeg påtænker nemlig at skaffe Stofanet, når jeg snart flytter til noget
nyt... Og jeg vil meget gerne undgå at logge på.. Derfor tænkte jeg på måske
om routeren kunne holde liv i forbindelsen, ved fx at pinge en server e.l.
Men hvad gør den Keep alive funktion mon?

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 20:12

> Kan den holde forbindelsen igang, så Telia ikke logger automatisk af??

Ja kan den

> [...]
> om routeren kunne holde liv i forbindelsen, ved fx at pinge en server e.l.
> Men hvad gør den Keep alive funktion mon?

Den holder forbindelsen oppe hele tiden

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 20:31

> Den holder forbindelsen oppe hele tiden

har du prøvet det på en stofa forbindelse?

Men mit spørgsmål lød på hvordan den holder liv i forbindelsen? Hvis den
ikke kommunikere med noget, vil telia lukke forbindelsen efter 5 minutter.

Fra : M.N.

Dato : 30-12-02 20:35

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
> ikke kommunikere med noget, vil telia lukke forbindelsen efter 5 minutter.

Det er kun som standart. Det kan ændres til 2 timer.

Mogens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 20:41

"M.N." <mogens"fjernmig"@dbs.dk> wrote in message

> Det er kun som standart. Det kan ændres til 2 timer.

Okay, det var da lidt bedre. Kunne man dog ikke bare deaktiver?

Men vil det virke med routernes keep alive funktion?

Fra : Ivan Bartholin Niels~

Dato : 30-12-02 22:00

"Lars Stobberup" <lars@has.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> mig at få en maskine på internet (nemlig den det er sat op til fra

Man må ikke for Stofanet, men jeg har hørt....

Du sætter 2 netkort i pcén, som skal køre win2000 eller XP. Kablet fra
kabelmodemmet eller hvad det nu hedder, det der fra Stofa går til det ene
netkort. Netværksforbindelsen på dette netkort skal blot deles. Det andet
netkort tilsluttes din hub/switch. Nu ved jeg ikke hvordan de der Mac´er
virker. Men hvis det er Pc´ere angiver du blot i browseren at du har
forbindelse til Internet via LAN. Du skal ikke angive Proxy eller DNS - det
kører bare.

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 30-12-02 22:05

On Mon, 30 Dec 2002 22:00:27 +0100, "Ivan Bartholin Nielsen" <ivan@kloge.dk> wrote:

> [...]
>virker. Men hvis det er Pc´ere angiver du blot i browseren at du har
>forbindelse til Internet via LAN. Du skal ikke angive Proxy eller DNS - det

Behøver da ikke være windows 2000 eller XP. Linix kan da også fint klarer det. Jeg bruger fx
Smoothwall til jobbet som router.
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Fra : Ivan Bartholin Niels~

Dato : 30-12-02 22:16

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:n6d11vsa5ah78ebajukdonre85jjimkstn@4ax.com...

> Behøver da ikke være windows 2000 eller XP. Linix kan da også fint klarer
det. Jeg bruger fx
> Smoothwall til jobbet som router.

Det der Linix kender jeg ikke. Kan du fortælle mere om det. Hvad koster det.
Er det mere stabilt end Windows

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk
....som var i USA sidste år - det var fedt.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 30-12-02 23:46

>Det der Linix kender jeg ikke. Kan du fortælle mere om det. Hvad koster det.
>Er det mere stabilt end Windows

Smoothwall koster ingenting andet end en cd til at brænde det ud på og en gammel computer. Om det er
mere stabilt tja, det siger folk i hvertfald.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 23:52

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:74j11vce2t4u5tmt8do3vhf0q5j0i2gvbe@4ax.com...

> Smoothwall koster ingenting andet end en cd til at brænde det ud på og en
gammel computer. Om det er
> mere stabilt tja, det siger folk i hvertfald.

Det er altså et styresystem, lavet til internetdeling, firewall osv?

Er det til at betjene, som windows bruger.. Eller skal man kunne scripte en
helt masse og kende en masse til linux?

Kan du sende et par screenshot mv til dk.binaer fx.?

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 31-12-02 00:12

On Mon, 30 Dec 2002 23:52:24 +0100, "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>
>Det er altså et styresystem, lavet til internetdeling, firewall osv?
>
>Er det til at betjene, som windows bruger.. Eller skal man kunne scripte en

Det kan konfigureres via din interbrowser.

>Kan du sende et par screenshot mv til dk.binaer fx.?

har ikke lige min server sat til endnu, men på www.smoothwall.org kan du se screenshots og få mere
info.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 22:20

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:n6d11vsa5ah78ebajukdonre85jjimkstn@4ax.com...

> Behøver da ikke være windows 2000 eller XP. Linix kan da også fint klarer
det. Jeg bruger fx
> Smoothwall til jobbet som router.

Er Smoothwall et OS, eller et program til Linux?

hvad kan det Smoothwall ? Kan det load balancere flere forbindelse og lave
trafikovervågning, og retfærdigt deling af båndbredden til brugerne?

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 30-12-02 23:47

On Mon, 30 Dec 2002 22:20:24 +0100, "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>
>hvad kan det Smoothwall ? Kan det load balancere flere forbindelse og lave
>trafikovervågning, og retfærdigt deling af båndbredden til brugerne?

Trafikovervågning ja, load balancere ved jeg ikke om det kan, men burde kunne kører med flere
internetforbindelser.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 31-12-02 10:27

Bjarke Hansen skrev i meddelelsen
<3e10b887$0$47416$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Er Smoothwall et OS, eller et program til Linux?

SmoothWall og IPCop er bygget over Linux kerne
da jeg byggede min IPCop, havde jeg intet kendskab til Linux
(og det har jeg sådan set stadig ikke)

det er så absolut et _stand alone OS_
da det starter med at slette den HD, som det skal instaleres på
(hvorfor man ofre en udrangeret HD, på nogle få MB)

det er meget simpelt at instalerer hvis du henter IPCop, følger der en PDF
instalations vejledning med, når det er instaleret, sidder man nærmest med
sådan en
Dooh.. AHA oplevelse.. når man tænker sig lidt om er det nemt..
der skal konfigureres 2-3 netkort
et "grønt" som sluttes til dit LAN
et "rødt" som sluttes til modemet - WAN
et "orange" hvis du har DMZ maskiner..

ud over at kunne betjene programmet direkte på maskinen, kan du
betjene den fra en af dine PCer på LANet.

jeg fik al den support, jeg skulle bruge til opsætningen her i gruppen

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Petersen_Michael

Dato : 31-12-02 10:19

>Behøver da ikke være windows 2000 eller XP. Linix kan da også fint klarer
>det. Jeg bruger fx Smoothwall til jobbet som router.

win 95, win 98 kan også det trick, sammen med fx. Avirt Soho, eller andet
freware net delings prog.

pt benytter jeg IPCop http://ipcop.org/cgi-bin/twiki/view/IPCop/WebHome
det virker ca. lige som SmoothWall

pris ?

tjoe.. DL af ~24 MB, brænde en boot CD
monteres i en lille gammel PC
fx. pentium 75MHz 32 MB RAM 200 MB HD (find den på genbrugs stationen) 2 net
kort

stabilitet ? IPCop, eler SmoothWall dør sqtte før noget HW brænder af.