MS Windows
briani 27239
XP Pro - Sony G420 skærm
Fra : Lotte M

Dato : 30-12-02 15:45

Efter at have opgraderet til XP Pro, har jeg problemer med at få
driveren til min skærm installeret. I egenskaber for skærm står min
skærm som en standardskærm, fremfor en Sony Triniton.

Har hentet en xp-driver hos Sony, der indeholder 3 farveprofiler
(sony_d50.icm, sony_d65.icm og sony_d93.icm), en snymon26.cat
og en snymon26.inf.

Hvad angår farveprofilerne er jeg i tvivl om hvad forskellen på de
3 varianter er og hvad angår de 2 andre filer, hvor de skal placeres.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-12-02 17:21

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> skrev :

>Hvad angår farveprofilerne er jeg i tvivl om hvad forskellen på de
>3 varianter er og hvad angår de 2 andre filer, hvor de skal placeres.

Hvis du ikke får noget tilfredsstillende svar så prøv i

Hvad farveprofiler angår måske bedre chance i news:dk.edb.grafik,
men Madsen huserer jo også her, så det kan være han kan komme med
nogle guldkorn her.

Ikke fordi spørgsmålet er forkert her, men der findes måske bedre
ekspertise de andre steder.

Fra : Madsen

Dato : 30-12-02 21:02

Lotte M skrev:

> Har hentet en xp-driver hos Sony, der indeholder 3 farveprofiler
> (sony_d50.icm, sony_d65.icm og sony_d93.icm), en snymon26.cat
> og en snymon26.inf.

Pak dem ud i en eller anden mappe.
Højreklik derefter på skrivebordet og vælg Properties > Settings >
Advanced. Vælg så fanebladet Monitor og klik på Properties > Driver
og Update Driver. Vælg: 'Install from a list or specific location
(Advanced)' > Next > Flueben i 'Don't search. I will choose the
driver to install' > Next > Klik på 'Have Disk' og peg dig frem
til den mappe hvor du udpakkede *.inf og *.icm-filerne fra Sony.
Klik på snymon26.inf og derefter OK. Nu skulle Sony-skærmen gerne
ryge ind på listen og kan derefter vælges. Klik på OK hele vejen
ud.

Hvad ovenstående hedder på dansk, har jeg ikke lige styr på, men
mon ikke det kan oversættes nogenlunde direkte (?).

> Hvad angår farveprofilerne er jeg i tvivl om hvad forskellen på de
> 3 varianter er og hvad angår de 2 andre filer, hvor de skal placeres.

Farveprofilerne bliver automatisk smidt i den mappe hvor Windows
gemmer farveprofiler lige så snart du får skiftet til *.inf-filen
fra Sony, som beskrevet her ovenfor.
(WinXP gemmer farveprofiler i WINDOWS\system32\spool\drivers\color).

Nummeret efter d'et i *.icm-filerne svarer til farvetemperaturen
i kelvingrader (d50=5000K, d65=6500K og d93=9300K).
5000K giver en ret varm/brunlig farvetemperatur. 6500K ser mere
rigtig ud og 9300 giver en blålig farvetemperatur. 6500K er efter
min mening det bedste valg hvis du roder med billeder og grafik,
så højreklik igen på skrivebordet og vælg Properties > Settings >
Advanced > Color Management og så vil jeg næsten vædde på at den
har valgt sony_d93.icm (?). Hvis den har så klik på Add og peg dig
frem til den mappe hvor Windows gemmer farveprofiler og vælg
sony_d65.icm så den også kommer på listen. Marker derefter sony_d65
på listen og klik på 'Set As Default'. Marker sony_d93.icm og fjern
den med 'Remove'-knappen. (Hvis sony_d65 allerede er valgt når du
går ind i Color Management først gang, så behøver du selvfølgelig
ikke ovenstående).
Genstart PC'en og sørg derefter for at det stadig er sony_d65.icm
som er valgt inde i Color Management.

Hvis du har mulighed for at vælge farvetemperaturen 6500K vha. en
knap på din monitor, så gør det også. Jeg ved ikke om Sony's G-
serie har den mulighed, men skærme i Sony's F-serie har.

Jeg ved at du har Adobe Photoshop installeret og med den medfølger
Adobe Gamma. Den ligger inde i Kontrolpanelet. Åben den og klik på
Load-knappen. Vælg sony_d65.icm og klik på OK. Vælg 'Windows Defaults'
med 2,20 i gamma og '6500K (daylight)', hvis den da ikke automatisk
bliver valgt når du loader sony_d65.icm forstås. Det gør den sikkert.
'Adjusted' stiller du til 'Same as Hardware' og i 'Phosphors' kan du
vælge Trinitron.

Fjern så fluebenet ved 'View single gamma only' og stil på skyderne
for henholdsvis den røde grønne og blå farve indtil firkanten inde i
midten matcher med den omgivende farve.
(Det er ofte nemmere hvis man klemmer øjnene lidt sammen imens man
indstiller det. Altså stiller lidt uskarpt).

Når det ser fornuftigt ud klikker du på OK i Adobe Gamma og svarer
ja til at overskrive sony_d65.icm med ændringerne.
Tjek evt. lige efter en ekstra gang at Windows stadig bruger sony_d65
inde i Color Management.

Som det sidste skal du sørge for at Adobe Gamma Loader ligger nede
i Start > Programs > Startup. Det er den der sørger for at indlæse
sony_d65.icm i grafikkortets LUT (Look Up Table) så den kan bruges
af de programmer som ved hvad de skal bruge en farveprofil til.
Det er der ikke ret mange programmer der ved, men Adobes programmer
gør selvfølgelig.

Ulempen ved Adobe Gamma er at det kun er en visuel kalibrering.
Du kan snildt komme til at stille det så skærmen viser en anelse
mere blåt end rødt f.eks. og det vil resultere i at gråtoner ikke
er 100% neutrale på din skærm. Du kan med Adobe Gamma heller ikke
indstille præcist hvordan lystyrken og kontrasten på skærmen skal
stilles for at ramme 6500K og 2,20 i gamma. Det vil du kunne med
de mere professionelle farvestyringsværktøjer til skærme, men Adobe
Gamma er helt sikkert bedre end ingenting, og kan sagtens dække de
flestes behov.

Madsen.

Fra : ANGELA CHRISTOPHERSE~

Dato : 30-12-02 23:59

> [...]
> de mere professionelle farvestyringsværktøjer til skærme, men Adobe
> Gamma er helt sikkert bedre end ingenting, og kan sagtens dække de

Fedt svar!
(ku´ ikke la´ vær´ - hvor er det dejligt når folk gider give sig tid og
umage med at hjælpe på den måde...)

Hilsen og godt nytår!
Finn

Fra : Madsen

Dato : 31-12-02 00:22

ANGELA CHRISTOPHERSEN skrev:

> Fedt svar!

Tak skal du have.

> Hilsen og godt nytår!

I lige måde. :)

PS. Du havde ikke behøvet at medtage hele min roman i dit svar.
Få udvalgte linier er mere end rigeligt. Du kan læse mere om god
citatteknik her: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Tag det ikke som sur brok fra min side. Jeg nævner det blot til
orientering og til fælles bedste.

Madsen.

Fra : Lotte M

Dato : 31-12-02 00:34

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> Pak dem ud i en eller anden mappe.
> Højreklik derefter på [...]

1000 tak!

> Nummeret efter d'et i *.icm-filerne svarer til farvetemperaturen
> i kelvingrader (d50=5000K, d65=6500K og d93=9300K).

Åh ja, naturligvis......

> Jeg ved at du har Adobe Photoshop installeret og med den medfølger
> Adobe Gamma.

Nemlig

> Ulempen ved Adobe Gamma er at det kun er en visuel kalibrering.

Ja. Jeg har et ret godt farvesyn, men er klar over det ville være bedre
med en kalibreringsdims.

1000 tak for den udførlige vejledning, jeg er sikker på andre end jeg
kan få glæde af den.

Godt nytår!

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Madsen

Dato : 31-12-02 02:50

Lotte M skrev:

> Jeg har et ret godt farvesyn, men er klar over det ville være bedre
> med en kalibreringsdims.

Mere nøjagtig ja, men et godt farvesyn er nu heller ikke den
ringeste kalibreringsdims at have. :)

> Godt nytår!

Tak og i lige måde.

Madsen.