Blæserstyring i bærbare
Fra : Jannik E.

Dato : 30-12-02 15:38

Jeg ved at i de fleste bærbare med mobil cpu, der starter og stopper
blæseren afhængig af temperaturen. Men kan man normalt også vælge, at
blæseren skal køre hele tiden med eks. 2/3 styrke i stedet. Eller kan man
evt. downloade et program der kan?

--
Jannik

(Slet "removethis123", for direkte mail)

Fra : Henrik Dissing

Dato : 31-12-02 17:34

On Mon, 30 Dec 2002 15:37:47 +0100, Jannik E. wrote:

>Jeg ved at i de fleste bærbare med mobil cpu, der starter og stopper
>blæseren afhængig af temperaturen. Men kan man normalt også vælge, at
>blæseren skal køre hele tiden med eks. 2/3 styrke i stedet.

Det ved jeg ikke, men nu er det jo ikke sådan at man kan "opspare"
køleeffekt ved at lade blæseren køre når der ikke er brug for den.

Hvis vi antager at din blæser i øjeblikket kører med præcis den hastighed
som er nødvendig for at levere tilstrækkelig køling under spidsbelastning,
ville din CPU blive for varm hvis du reducerede blæserhastigheden, uanset om
denne har kørt med samme hastighed under en evt. forudgående dvaleperiode.

Venlig hilsen
Henrik Dissing