Det er lovligt at dræbe katte (fra Dyrenes
Fra : Camilla Baird

Dato : 30-12-02 12:40

Skive Folkeblad gennemgik for nylig kattenes rettigheder i anledning
af en større debat i avisens spalter om, hvordan katte rent
lovgivningsmæssigt er stillet.

Benyt dette link for at læse hele nyheden
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/0/E6A438F4783AE2E2C1256C9F0
02A471F

Uhyggelig læsning! Bestemt alle mulige gode grunde til at holde sine
katte inde eller i løbegård...

Camilla
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : maz

Dato : 30-12-02 21:19

Camilla Baird" wrote in message
> [...]
> lovgivningsmæssigt er stillet.
>*snip*
> Uhyggelig læsning! Bestemt alle mulige gode grunde til at holde sine

Ahh...så simpelt kan det nu ikke stilles op - og det er faktisk ift
lovgivningen ikke lovligt at dræbe katte på må og få.
Loven er den berømte omkr. Mark- og Vejfred (har været diskuteret herinde
før), og den understreger, at (i dette tilfælde) katte IKKE må
aflives/påføres forsætlig skade uden forinden at have kontaktet ejeren og
påbudt denne at holde katten på egen grund.
Aflivning af katte (herreløse eller ej) må desuden kun udføres af dyrlæger,
folk med jagttegn og lign.
Både Dyreværnslovens § 1 og Bekendtgørelse om indfangning og aflivning af
herreløse katte § 1 stk 3 gør det klart, at indfangning og aflivning af
katte/dyr kun kan ske på ordre fra kommúnerne eller aut. dyrlæger og at
dyrene skal behandles forsvarligt.
Så der er altså ikke lovligt bare at dræbe/aflive katte på må og få.
At der ikke er en egentlig kattelov (som Hundeloven) er naturligvis
utilstedeligt, og jeg kan kun støtte en sådan lov og mega-stramning af
straframmen for overtrædelser af de pågældende love.
:0)) maria

Fra : Howard

Dato : 09-01-03 09:56

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> Uhyggelig læsning! Bestemt alle mulige gode grunde til at holde sine
> katte inde eller i løbegård...

Ja tak, så undgår vi andre at jeres katte bruger børnenes sandkasse som
kattebakke, eller vadere rundt på vores ny pusset biler med snavset poter,
som laver lak skader.

Katte der kommer ind på min grund får en spand vand, det er mere fordi jeg
ikke har jagt tegn

Carsten