Hjælp: Mine planter har kun blade i toppen~
Fra : [5471] Michael

Dato : 30-12-02 11:18

Jeg har et 250 liters hvor jeg har købt et par store moderplanter.
Temperaturen ligger på 28 grader. Planterne vokser som sådan godt nok - men
kun i toppen..... de har mistet alle deres blade fra ca. 15 cm under
overfladen.
Mit lys er tændt i 10 timer.
Får de for lidt lys eller hvad?

--
Venlig hilsen
Michael, Fyn

Fra : Plesner

Dato : 30-12-02 13:33

> [...]
> Temperaturen ligger på 28 grader. Planterne vokser som sådan godt nok
> - men kun i toppen..... de har mistet alle deres blade fra ca. 15 cm

Umiddelbart vil jeg mene, at det skyldes for lidt lys - i hvert fald har
jeg selv set lignende symptomer i mine akvarier, når jeg har været lidt for
optimistisk med hensyn til, hvor lyskrævende planter, jeg har kunnet holde
i mine akvarier.

Plesner

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 30-12-02 14:32

[5471] Michael wrote:
> [...]
> Temperaturen ligger på 28 grader. Planterne vokser som sådan godt nok - men
> kun i toppen..... de har mistet alle deres blade fra ca. 15 cm under

Som Plesner er inde på andetsteds i tråden, ligner det symptomer på for
lidt lys.

Hvilke planter drejer det sig om?
Hvilken type belysning har du på akvariet? Hvilken lysfarve? Hvor mange
watt? Er rørene evt. slidte?

Det næste jeg lige kommer på er temperaturen. Der er for det første ikke
mange planter, der fungerer godt ved 28grd. i vand. Dernæst stiller en
høj temperatur krav til lyseffekten og til næring. Med næring menes der
både CO2 og gødning/næringsstoffer.

Man kan sige at tingene skal hænge sammen; man kan ikke bare belyse
meget kraftigt uden at næring og også temperatur passer til.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>