øjenbetændelse
Fra : Pia J

Dato : 30-12-02 11:06

Muddi har jo haft øjenbetændelse som dyrlægen mente ville gå væk med
penicillin alene, men da det var en af tingene jeg havde skrevet på gemalens
liste da han hentede hende, fik han alligevel en tube salve med. Et par dage
efter det klarede op, begyndte det så igen, denne gang dog mere brunfarvet
end det første.

Men mit spørgsmål går på smitsomhed. Her på 3. dagen med salve er hendes
øjne fine igen, jeg fortsætter ugen ud for ikke at risikere resistens, men
hvad med sammenføring? Kan hun smitte dem når øjnene er rene, eller er det
kun når de har "snask" siddende, som så ved berøring kan komme på de andre?

Jeg er jo meget spændt på, hvordan det går, og lidt træt af kattegrus på min
bademåtte

:Pia

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 30-12-02 19:18

> [...]
> kun når de har 'snask' siddende, som så ved berøring kan komme på de andre?

Hejsa Pia
Det kommer helt an på om det er en alm. øjnbetændelse så skulle det i
følge min dyrlæge kun smitte når snasket er der.

Men skulle det være Clamydia kan de smitte alligevel via spyt, bid m.m.
da en kat unden snask i øjet kan være en rask smittebærer, og derfor
smitte alligevel

Med venlig hilsen
Sanne Schmidt
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia J

Dato : 30-12-02 19:14

> Men skulle det være Clamydia kan de smitte alligevel via spyt, bid m.m.
> da en kat unden snask i øjet kan være en rask smittebærer, og derfor
> smitte alligevel

Hvordan er det lige man tester for det, prøver fra slimhinden?

:Pia

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 30-12-02 22:39

> Hvordan er det lige man tester for det, prøver fra slimhinden?

Ja et skrab fra slimhinden i øjet kan også test ved blodprøve men så
skal katten helst ikke være vaccineret mod clamydia da vaccinen også
giver antistoffer og så er den ikke så sikker