Øl i bærbar
Fra : Brian Lund

Dato : 30-12-02 00:56

Jeg har en Compaq Armada 1750 bærbar PC. Her i julen var jeg så uheldig
at spilde en smule øl i den. computeren var tændt da dette skete. Den
har herefter ikke villet starte op. Jeg har vasket den overalt indeni
med demineraliseret vand, men resultatet er stadig det samme. Når den
tændes starter hardisken med at arbejde og stopper herefter
fuldstændigt. Skærmen når aldrig at blive tændt.

Kan jeg opgive at få den til at køre igen?

Vil det være muligt at få den repareret og hvad vil det evt. koste?

Alle gode råd er velkomne.

På forhånd tak for alle svar.

Mvh

Brian

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-12-02 01:51

Brian Lund wrote:
> Jeg har en Compaq Armada 1750 bærbar PC. Her i julen var jeg så uheldig
> at spilde en smule øl i den.

Kulsyren gør desværre at det kan trænge ud i alle hjørner af den.

> [...]
> tændes starter hardisken med at arbejde og stopper herefter
> fuldstændigt. Skærmen når aldrig at blive tændt.

Efter min mening skal den splittes fuldstændigt ad, renses/vaskes med
demineraliseret vand hvor det ser nødvendigt ud, og lægges til tørre i
et døgn, gerne i et rum med god ventilation.
Stadigvæk kan der sidde ølrester på utilgængelige steder som laver små
"kortslutninger" så det ikke er ikke nogen sikker metode til at få den
til at køre igen.

Fra : Jesper Berth

Dato : 30-12-02 20:42

Tja

Plejer at bruge Ajax vinduspuds med salmiak, i tastaturet men kan også gøres
i en lommeregner altså elektronik. Spray det på og brug en vat pind til at
tørre det af plejer at kunne lade sig gøre når det er Cola der er "kommet"
i....

Held og lykke

Jesper Berth

Fra : Peter T.

Dato : 30-12-02 14:27

Brian Lund wrote:

> [...]
> tændes starter hardisken med at arbejde og stopper herefter
> fuldstændigt. Skærmen når aldrig at blive tændt.

Jeg havde samme uheld sidste vinter (harddisken nægtede konsekvent at
starte, hvorefter laptoppen slukkede) og her er mine umiddelbare erfaringer
at hvis der ikke er god kontakt mellem bundkort og harddisk, så virker det
ikke. Jeg tørrede harddiskens idestik med en antistatisk klud og en time
efter uheldet virkede den igen. Så har du prøvet med en anden harddisk?

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Torben

Dato : 30-12-02 16:23

>Vil det være muligt at få den repareret og hvad vil det >evt. koste?

>Alle gode råd er velkomne.

hejsa Brian
frem med dine forsikrings policer, og se om du har en el-skadedækning. hvis
du har det, må det betegnes som en hændeligt uheld,(hvis du da ikke var
fuld, der gælder jo andre regler) hvoraf den bør dække en kortslutning.
TR

Fra : Calle.

Dato : 31-12-02 17:12

Brian Lund wrote:
> [...]
>
> Kan jeg opgive at få den til at køre igen?
>
> Vil det være muligt at få den repareret og hvad vil det evt. koste?

Spild af Øl / bærbar >
Nej spøj til side, prøv at rense med kontaktspray, der er garanteret kommet
modstand i et af dine stik.
Men du ka´n også være uheldig, at der e sket en kortslutning, og så er det
over and out

--
Automatik Mekaniker
Calle