Opsætning af et (måske) lidt specielt LAN
Fra : Flare

Dato : 30-12-02 00:21

Jeg skal (af flere grunde, bla, placeringsmæssige ) have en løsning noget
ligende den på nedenstående Figur.
Kan det lade sig gøre og er der noget jeg (ved den) opsætning skal tænke på?

A - Tiscalis Router som giver én fast IP
B - En "anden" ikke endnu bestemt router, (men med DHCP ikke?)
C - En Switch
D - En en flere computere som skal kobles på switchen

-------->[A]------>[B]----->[C]----->[D]

Løsninge kan godt se lidt tåbelig ud, men den er nødvendig i vores tilfælde.
Mit egentlige spørgsmål er om "B" skal/bør have DHCP for at denne løsning
kan virke? Dvs. De klienter der skal koble sig på internetet via. "C" få en
intern IP. Hvis det ER sådan, er det så noget man normalt skal "enable" i
routeren. Eller vil den normalt forstå at dens opgave er at "distrubuerer"
den faste IP ud til en række klienter som så tildele dem en IP?

Det er denne "Belkin Gateway router" jeg havde i tankerne
http://makeashorterlink.com/?F2AD62421

Søren

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 00:57

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> C - En Switch
> D - En en flere computere som skal kobles på switchen

Hvad hedder tiscalis router ?
Hvis der er dhcp i den er der ingen grund til at købe en.

Hvis der ikke er dhcp i tiscalis, er det nemmeste at få en med, og så
udskift tiscalis.

(kommer så an på om der er en eller anden begrænsning i måden tiscali logger
på nettet)

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-02 20:48

On Mon, 30 Dec 2002 00:57:16 +0100, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

> Hvad hedder tiscalis router ?

Det er normalt Cisco 677, SOHO77 eller 827.

> Hvis der er dhcp i den er der ingen grund til at købe en.

Der er DHCP i den.

> Hvis der ikke er dhcp i tiscalis, er det nemmeste at få en med,
> og så udskift tiscalis.

Det er ikke nødvendigvis det nemmeste, for Tiscalis routere er
med indbygget ADSL-modem, så man kan ikke bare skifte dem ud til
en router med to ethernet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 23:14

> [...]
>
> Det er ikke nødvendigvis det nemmeste, for Tiscalis routere er
> med indbygget ADSL-modem, så man kan ikke bare skifte dem ud til

Næ, det er ikke altid at "standarderne" er ens
det havde jeg ikke lige taget højde for.

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-02 01:05

On Mon, 30 Dec 2002 00:21:08 +0100, "Flare"
<dct_flare@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> -------->[A]------>[B]----->[C]----->[D]
>
> Løsninge kan godt se lidt tåbelig ud, men den er nødvendig i vores tilfælde.

Nødvendig og nødvendig... Lidt afhængig af antallet af maskiner
kan A, B og C være en og samme box. Det kunne fx. være den nye
Cisco 837 eller SOHO 97.

Det er dog ikke givet, Tiscali vil supportere det.

> Mit egentlige spørgsmål er om "B" skal/bør have DHCP for at denne løsning
> kan virke?

Næ, man kan da godt køre med fast konfigurerede IP-adresser i
maskinerne, men DHCP er lidt nemmere. De fleste SOHO-routere har
dog en lille DHCP-server indbygget, der kan dele adresser ud til
klienterne.

> Det er denne "Belkin Gateway router" jeg havde i tankerne
> http://makeashorterlink.com/?F2AD62421

Den ser ud til at kunne, hvad du ønsker.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 00:42

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> wrote in message

> A - Tiscalis Router som giver én fast IP

Er det Global IP, som Cybercity kalder det??

Altså at routeren giver den externe IP på indersiden af routeren?

Det er nu normalt at man for en fast Ip, og så tildeler routeren interne IP
adresser med den indbyggede DHCP server.

> [...]
>
> -------->[A]------>[B]----->[C]----->[D]
>
> Løsninge kan godt se lidt tåbelig ud, men den er nødvendig i vores

Hvorfor er det nødvendigt?

> [...]
> routeren. Eller vil den normalt forstå at dens opgave er at "distrubuerer"
> den faste IP ud til en række klienter som så tildele dem en IP?

A, tiscalis router... tildeler dig interne IP adresser på lan´et ved at
"natte" trafik til den fase IP adresse på ydersiden af routeren...

Hvis du ikke har bestilt en løsning med IP adresser på indersiden af
routeren, kan jeg ikke se nogen ide i at have "B"

Hvis du vil have interne IP adresser fra "B" routeren, skal du deaktivere
DHCP i "A"

En routers opgave er at natte, en eller flere ydre IP adresser til nettet
bag routeren....

Forstår ikke lige hvor du vil hen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-02 20:44

On Mon, 30 Dec 2002 00:42:16 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> Er det Global IP, som Cybercity kalder det??
> Altså at routeren giver den externe IP på indersiden af routeren?

Nej, det er en adresse på routerens WAN-interface.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-02 21:03

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Nej, det er en adresse på routerens WAN-interface.

Hvad er det du svarere på??

Jeg ved godt at IP adressen nok er på yndersiden af routeren (WAN)... Men
cybercity kan nu altså levere Global IP, hvor WAN IP´en er på indersiden af
routeren..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-12-02 01:42

On Mon, 30 Dec 2002 21:02:53 +0100, "Bjarke Hansen"

> Hvad er det du svarere på??

Det du spørger om, nemlig om den faste adresse, som Tiscalis
router har, om det svarer til CyberCitys Global IP. Det gør det
ikke, derfor "nej".

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-02 11:05

> Det du spørger om, nemlig om den faste adresse, som Tiscalis
> router har, om det svarer til CyberCitys Global IP. Det gør det
> ikke, derfor "nej".

Det ved jeg da godt standart løsningen gør, men ved du noget om at flare har
vaglt en specielløsning?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-01-03 21:31

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> writes:

> Jeg ved godt at IP adressen nok er på yndersiden af routeren (WAN)... Men
> cybercity kan nu altså levere Global IP, hvor WAN IP´en er på indersiden af
> routeren..

Du har stadig ikke forstået hvad "Global IP" er hos Cybercity. Jeg ved
desværre ikke hvordan jeg kan forklare dig det.

Det er et /30 net, og essensen er at man får en offentlig IP-adresse
på et interface efter eget valg, fx et netkort i en computer.

--
Jacob - www.bunk.cc
Insomnia isn't anything to lose sleep over.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-03 10:14

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> En routers opgave er at natte, en eller flere ydre IP adresser til
> nettet bag routeren....

Nope. En routers opgave er alene at rute trafik fra et netværk til et
andet - deraf navnet. At mange routere nu om dage leveres med al mulig
anden funktionalitet, f.eks. firewall, dhcp-server mm. ændrer ikke ved,
at nat'ing intet har med en routers opgave at gøre.

--
-Jens B.