Barn på 6 år i bilen
Fra : Marianne

Dato : 29-12-02 21:26

Hej

Vi har ikke bil selv, men vores søn skal på besøg hos en af vores bekendte,
der har bil. Hun har ingen mindreårige børn (længere) og har derfor intet
sikkerhedsudstyr til bilen.

Jeg vil gerne købe/leje noget passende udstyr, men hvad er 'passende' ?

Så vidt jeg kan se, er der tre muligheder:

* en dims, der sænker trepunktsselen, så barnet kan bruge den
* en fast pude-ting, så barnet bliver hævet
* en hel formstøbt stol, der sættes fast i bilens alm. sele.

Umiddelbart kan jeg se ide i at anskaffe nr 1. og 2. Dels er det til at
betale, dels virker det langtidsholdbart. En hel formstøbt stol virker
voldsom: drengen er ret stor af sin alder og den er dyr i anskaffelse.

Er det sikkerhedsmæssigt et fornuftigt valg ?

Må børn sidde foran med sådant et udstyr eller skal de sidde bagved ?

På forhånd tak

Marianne

Fra : Per Ahm

Dato : 29-12-02 21:39

En pude er da løsningen, når det kun er for en kortere periode!

Alternativt kan du på de mange Shell stationer leje en Stol / Pude. Deet
koster næsten ingen ting!

Vi har selv brugt pude til den store siden han var 5

Per Ahm

http://home1.stofanet.dk/per.ahm/

Fra : Tine Andersen

Dato : 29-12-02 21:47

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er det sikkerhedsmæssigt et fornuftigt valg ?
>
> Må børn sidde foran med sådant et udstyr eller skal de sidde bagved ?

Til et seks-årigt barn er en selepude den rigtige løsning. De koster ca. 100
kr. Sørg for, at de bruger trepunktselen rigtigt (ikke noget med bare en
hoftesele)

Jeg tror nok, at det der med, at forsædet er farligt, er en gammel skrøne,
så de kan sidde der, hvor det passer med humøret og størrelsen på de andre
passagerer.

Tine

Fra : Per R

Dato : 29-12-02 22:04

Hej Marianne!

Det er vist ikke godt med børn foran i bilen, hvis det er en bil med airbag.
Barnet kan vist nok blive kvalt, hvis airbagen bliver udløset i en bilulykke
og det er jo ikke lige frem meningen med sådan én

Venlig hilsen
Jakobs mor

Fra : Marianne

Dato : 29-12-02 22:57

Tak for jeres svar.

Har set på Bil-dillens hjemmeside, at man kan få diverse puder til 100-200
kr., og det er bestemt overkommeligt.

mvh
marianne

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 01-01-03 21:00

Per R wrote:

> [...]
> Barnet kan vist nok blive kvalt, hvis airbagen bliver udløset i en bilulykke
> og det er jo ikke lige frem meningen med sådan én

Ikke et seksårigt barn, hvis sikkerhedsafstanden bliver overholdt. I min
Polo er sikkerhedsafstanden 25 cm.

Men jeg vil citere lidt fra servicebogen:

"Ulykkesstatistikkerne viser, at det er mere sikkert at tranportere børn
på bagsædet end på passagersædet. Børn under 12 år hører normalt til på
bagsædet, hvor de alt efter alder, størrelse og vægt kan fastgøres ved
hjælp af et børnesikkerhedssystem eller de monterede sikkerhedsseler."

P.S. Er du rar at svare *under* det du svarer på?

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 02-01-03 11:58

Kristian Damm Jensen <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote in

> [...]
> til på bagsædet, hvor de alt efter alder, størrelse og vægt kan
> fastgøres ved hjælp af et børnesikkerhedssystem eller de monterede

Gælder det også for bagudvendte autostole? Jeg har indtrykket af at de
helst skal placeres på passagersædet.

--ingermarie

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-01-03 15:46

Inger Marie Jakobsen wrote:

> Kristian Damm Jensen <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote in

> Gælder det også for bagudvendte autostole? Jeg har indtrykket af at de
> helst skal placeres på passagersædet.

Der er ikke nogen undtagelser knyttet til, hvad jeg citerede ovenfor. Og
jeg kan ikke se, hvorfor bagudvendte autostole skulle være anderledes
end andre.

Den slags stole anvendes i øvrigt så vidt jeg ved primært til små børn
(0-6 mdr) og må i så fald under igen omstændigheder placeres på
forsædes, hvis der er en aktiv airbag monteret. Men det ved de fleste
her vel?

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com

Fra : Tine Andersen

Dato : 02-01-03 17:07

"Kristian Damm Jensen" <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote in
message news:3E14508E.49D503B2@MOVEcgey.com...

> [...]
> (0-6 mdr) og må i så fald under igen omstændigheder placeres på
> forsædes, hvis der er en aktiv airbag monteret. Men det ved de fleste

Kære Kristian (tak for sidst)

Det med de bagudvendte autostole hænger sammen som følger:

Det er sikrest at sidde bagudvendt i autostole, der er beregnet til det (af
flere grunde - trykket ved sammenstød ligger på hele rygsøjlen og ikke kun
på selernes berøringspunkter, og af nogle flere grunde jeg har glemt). De
fleste seler på bagsædet er for korte til at nå uden om stolen, så for at få
den bagudvendt, skal den på forsædet. Dette er sikrere end forudvendt på
bagsædet, dog kun hvis der ikke er airbag.

Kærlig hilsen
Tine

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-01-03 07:43

Tine Andersen wrote:

> [...]
> den bagudvendt, skal den på forsædet. Dette er sikrere end forudvendt på
> bagsædet, dog kun hvis der ikke er airbag.

(Selv tak)

Altså, hvis jeg forstår dig ret: Det er ikke sikrere at have den
bagudvendte autostol på forsædet - men i mange biler er der slet ikke
mulighed for at have den på bagsædet, pga. selelængden.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com

Fra : Tine Andersen

Dato : 03-01-03 17:43

"Kristian Damm Jensen" <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote in
message news:3E1530EB.FB4CC1CD@MOVEcgey.com...

> [...]
> bagudvendte autostol på forsædet - men i mange biler er der slet ikke
> mulighed for at have den på bagsædet, pga. selelængden.
Det er sikrere at have en bagudvendt stol end en forudvendt. Hellere på
bagsædet end på forsædet, men hellere bagudvendt på forsædet end forudvendt
på bagsædet. Og så er der nogle ekstra overvejelser:

Benene må ikke være så lange, at de kommer i klemme mod sæderyggen.
Der må ikke være airbag
og sikkert noget mere, jeg har glemt.

KH Tine

Fra : Lars

Dato : 31-12-02 09:01

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in message
> Hej
>

> Må børn sidde foran med sådant et udstyr eller skal de sidde bagved ?

Trafiksikkerhedsrådet siger at hvis barnet kan bruge selen uden hjælpemidler
er kan de sidde både foran og bagved i bilen.

Hvis de skal bruge hjælpemidler, så skal de sidde bagved.

/Lars

Fra : Marianne

Dato : 31-12-02 13:45

> Trafiksikkerhedsrådet siger at hvis barnet kan bruge selen uden
hjælpemidler
> er kan de sidde både foran og bagved i bilen.
>
> Hvis de skal bruge hjælpemidler, så skal de sidde bagved.

Hej - og tak for svar.

Er det ikke underligt, at sikkerhedsstolefabrikanter på deres produkter
skriver, at barnet GODT må sidde foran i en sikkerhedsstol ? Det er altså
forkert efter din/Trafiksikkerhedsrådets mening ? Ikke at det er noget
problem, men at lovgivningen og anbefalingerne ligefrem er modstridende ...
(hvis der altså er lovgivning bag).

mvh
Marianne