Small Magnum Caliber
Fra : Knud E. Jørgensen

Dato : 29-12-02 17:59

Hvis nogen er interesseret så se den her:

http://www.shortmags.org/shortmags/

og når det gælder diskussion om stigning på riffelgange så se her:
Stigning kontra projektil afpasses ikke efter vægt på projektil men efter
længde og også hastighed. Der henvises til Greenhill- formlen
http://www.recguns.com/Sources/VIIIB6.html

Kan nogen bidrage til diskusison vedr. hold på målet når man skal skyde
opad/nedad?

KEJ

---

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 06-01-03 00:14

Hej

Hvad er du i tvivl om ?

Send mig dine data og jeg kan kalkulere dem på min computer.

Vinkel på skud ?
Kuglevægt / type ?
Mundingshastighed ?
afstand mellem kikkert linie og centrum løb ?
temperatur ?
Hvor er træfpunktet indskudt på 100 m vandret.

Claus

Fra : Per, Odense

Dato : 06-01-03 12:34

I news:3e18bd35$0$193$edfadb0f@dread15.news.tele.dk , skrev Claus
Lauritsen <claus@jagt.net> , bl.a. :
> [...]
> afstand mellem kikkert linie og centrum løb ?
> temperatur ?
> Hvor er træfpunktet indskudt på 100 m vandret.

Hej
Hvilket program bruger du, er det "tilgængeligt" på nettet?
Jeg kender Normas side, men det lyder som om dit program kan betydeligt
mere.

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 06-01-03 13:55

On Mon, 6 Jan 2003 12:33:50 +0100, "Per, Odense"
<per.herholdt@***tdcadsl.dk> wrote:

<snip>
>Hvilket program bruger du, er det "tilgængeligt" på nettet?
>Jeg kender Normas side, men det lyder som om dit program kan betydeligt
>mere.

Sjekk under ballistikk på denne siden, PCB er et lite norsk program
som er meget anvendelig til alt som ble nevnt her. Gratis er det
også...

http://home.no.net/bharsvik/

Fra : Per, Odense

Dato : 06-01-03 16:54

I news:3e197b1a.90838421@news.online.no , skrev Jon Inge Bragstad
<sivertbITTJNÅSPAM@online.no> , bl.a. :

> Sjekk under ballistikk på denne siden, PCB er et lite norsk program
> som er meget anvendelig til alt som ble nevnt her. Gratis er det
> også...
>
> http://home.no.net/bharsvik/

Tak for det, det er et fint lille program. Mange gode funktioner, den med at
finde gunstigste indskydningsafstand synes jeg er smart.

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 06-01-03 17:31

On Mon, 6 Jan 2003 16:54:08 +0100, "Per, Odense"
> [...]

>Tak for det, det er et fint lille program. Mange gode funktioner, den med at
>finde gunstigste indskydningsafstand synes jeg er smart.

Ja, og fordelen med dette programmet er at du enkelt kan sammenligne
ulike kaliber og ladninger, og få et innblikk i hvilke små marginer
det er snakk om å skvise når en går opp fra et standard til et magnum
kaliber. I allefall når en snakker om praktisk jakt, dvs
skuddavstander opp til maks (!!) 200m, i de fleste tilfeller mye
kortere.

For eksempel en sammenligning mellom 308w og 300 wm, samme kule men
hhv 800 og 950 ms utgangshastighet. Dersom begge skytes inn på
gunstigste avstand med +-5 cm margin, vil en med 308 kunne holde midt
i til 200m og med 300wm kunne holde midt i til omtrent 235 meter.

I tillegg får en økt løpsslitasje, en betydelig økning i rekyl, og en
betydelig økning i kostnad for ammunisjon. Og i større grad mer
sønderskutte slakt. Og det krever at man klarer å skille mellom 200,
230 og 250m avstand, noe de færreste klarer uten tekniske
hjelpemiddel...

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 06-01-03 22:05

Hej

Jag har efterprøvet ovenstående påstand og har kalkuleret flg.

Kugle Nosler ball tip 180 grain.
kikkert centrum placering 4,5 cm over centrum løb
ude temperatur -1 grad, vandret skydning, uden sidevind.

cal 308 win:

mundingshastighed 800 m sek indskudt +5 cm 100 m

v/200 m træpunkt - 3,3 cm energi v/200 m 2764 joule
v/250 m træfpunkt -15,2 cm energi v/250 m 2556 joule
v/300 m træfpunkt -32,6 cm energi v/300 m 2360 joule

cal 300 whinchester mag: samme kugle

mundingshastighed 950 m sek indskudt + 5 cm 100 m

v/200 m træpunkt + 1,9 cm energi v/200 m 3977 joule
v/250 m træfpunkt - 4,9 cm energi v/250 m 3699 joule
v/300 m træfpunkt -15,5 cm energi v/300 m 3437 joule

Studer tallene de taler for sig selv, bemærk anslagsenergien i joule.

Jeg skal ikke sige hvad der er bedst, men har man chancen på et langt hold
og er en dygtig skytte der kan udnytte en 300 win mag,
så ved jeg godt hvad jeg ville vælge til Jagt.

Knæk og bræk

Claus

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 06-01-03 22:45

On Mon, 6 Jan 2003 22:05:24 +0100, "Claus Lauritsen" <claus@jagt.net>
wrote:

> [...]
>v/300 m træfpunkt -15,5 cm energi v/300 m 3437 joule
>
>Studer tallene de taler for sig selv, bemærk anslagsenergien i joule.

Sammenligningen blir mer rettferdig dersom du benytter deg av
gunstigste innskytningsavstand, ikke +5cm på 100m. De to kalibrene
_har_ ulik kulebane, men ikke så ulik som det ser ut til her.

300: 200m 818ms 3905J +0.3 cm
308: 200m 682ms 2710J -4.5 cm

Ja, det er en betydelig forskjell ved denne avstanden, men ved
praktisk jakt har det lite å si - om man da ikke skyter svært ofte på
avstander som overgår 200m. Jeg vil påstå at det hører med til de
absolutte sjeldenheter, med unntak av noen spesielle jaktformer (f.eks
jakt på steinbukk, fjellantiloper osv.)

I tillegg kan det vel også sies at 308w desidert yter sitt beste med
en 150gn kule, og ikke en 180gn.

>Jeg skal ikke sige hvad der er bedst, men har man chancen på et langt hold
>og er en dygtig skytte der kan udnytte en 300 win mag,
>så ved jeg godt hvad jeg ville vælge til Jagt.

Jeg også - ingen av dem... ; )

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 06-01-03 23:26

Hej Igen

I mine øjne roder du dig ud i noget svit svut, du definerede selv i
foregående inlæg en tolerance på +5 til -5 cm
på 100 m , så hvorfor ikke skyde ind på 100 m + 5 cm , og udnytte
potientialet i en 300 win mag.

Jo kuglebanen er forskellig som beskrevet i mit tidligere indlæg.

Du nævner at cal. 308 win. bedre håndtere en 150 grains kugle, det har du
ret i, men i en 300 win mag
bliver banen med en 150 grains kugle også betydeligt fladere end en cal. 308
win.

Knæk og bræk

Claus

..

Fra : Per, Odense

Dato : 07-01-03 00:53

I news:3e1a0357$0$204$edfadb0f@dread15.news.tele.dk , skrev Claus
> [...]
> foregående inlæg en tolerance på +5 til -5 cm
> på 100 m , så hvorfor ikke skyde ind på 100 m + 5 cm , og udnytte

Ja, nu er vi godt nok ved at være ude i de marginaler der ikke betyder en
"hujende fis" på jagt, men forudsætningen var at kuglen skulle holde sig
inden for 5cm fra sigtelinien i hele banen. Med indskydning på 100 mtr. med
+5cm er den oppe på 5,5 cm på 130 mtr.

> Knæk og bræk
>
> Claus
>

> .

Også knæk og bræk herfra
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 07-01-03 10:08

On Mon, 6 Jan 2003 23:25:50 +0100, "Claus Lauritsen" <claus@jagt.net>
wrote:

> [...]
>foregående inlæg en tolerance på +5 til -5 cm
>på 100 m , så hvorfor ikke skyde ind på 100 m + 5 cm , og udnytte

Dersom man legger inn en toleranse på +-5cm for å finne gunstigste
innskytningsavstand med en 300wm, vil dette tilsvare et overslag på
5.2cm på 100m. Det vil selvsagt være den praktiske måten å skyte inn
våpenet på, selv om man i teorien legger inn en maks-min toleranse.

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 07-01-03 11:14

Hej John Inge

Vi skal passe på vi ikke udvikler os til rene fluekneppere
du kan nok regne ud at jeg er en af de der gale Magnum brødre, der ikke
bestiller andet end at gå på jagt.
Nå spøg til side, jeg har i flere år skudt med en Weatherby i cal 300 wby,
før den skød jeg med en Sauer i cal 308 win, jeg er stadig glad for min
Sauer, men foretrækker weatherby `en på jagt.
I oktober skød jeg et lam fra en post hvor jeg skulle purche over åben mark
til lammet, jeg valgte at skyde lammet fra min post, i et dige med godt fast
anlæg, afstand 330 m, jeg medbragte min afstandsmåler.
Nogen vil nok mene jeg er tosset, men sådan er livet, der er nu sjovere at
være galning som kedelig .

Knæk og Bræk

Claus

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 07-01-03 12:59

On Tue, 7 Jan 2003 11:14:26 +0100, "Claus Lauritsen" <claus@jagt.net>
wrote:

>Hej John Inge
>
>Vi skal passe på vi ikke udvikler os til rene fluekneppere
>du kan nok regne ud at jeg er en af de der gale Magnum brødre, der ikke
>bestiller andet end at gå på jagt.

Jeg jakter nok også langt mer enn gjennomsnittet, men for min del har
det gått i motsatt retning når det gjelder kaliber. Etter å ha latt
meg imponere av feite magnumpatroner og hastigheter som skremmer
vannet av det meste, har jeg begynt å se hvilke marginer det er snakk
om. For det er jo tross alt kun på de aller lengste holdene det gir
noen fordel med stor hastighet og flat kulebane.

Mitt valg ble derfor en 35 whelen til storviltjakt, et valg jeg er
meget godt fornøyd med. Så fornøyd at jeg vurderer å bygge om min rem
seven i 243w til en av de korte 35-kalibrene.

> [...]
>til lammet, jeg valgte at skyde lammet fra min post, i et dige med godt fast
>anlæg, afstand 330 m, jeg medbragte min afstandsmåler.

Jeg har gjort det samme med min 35 whelen.

Som i så mange faser av livet, er det ikke størrelsen det kommer an
på, men hvordan man bruker den...

>Nogen vil nok mene jeg er tosset, men sådan er livet, der er nu sjovere at
>være galning som kedelig .

Jeg tror nok det er flere som havner under samme kategori... ; )

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 07-01-03 13:33

Hej John Inge

Du har så inderligt ret, i bund og grund er det et spørgsmål om at kende sit
våben og dets performance
og så handle derefter, om du skal holde 10 cm over på 300 m eller 30 cm, det
er ligegyldigt, bare du gør det rigtige.

Knæk og bræk

Claus

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 06-01-03 21:40