Hjælp - filterknuder.
Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 29-12-02 14:41

Hejsa.
Kan huske at nogen engang anbefalede et eller andet man kunne smøre i
pelsen på langhårskattene, så at filterknuderne ikke opstod så let. Hvad
var det.... Hvor kan det købes?
Sagen er nemlig at Aske (NFO) er i fuld vinterpels... en pelssætning,
der kun er blevet større og mere fyldig efterhånden som han er blevet
ældre... og nu filtrer han konstant Namacoola gør jo ikke sagen
bedre, når hun sætter hans hår i Rasta-fari-frisure = sådan nogle godt
filtrede dread-locks ;)
Jeg har afgjort ingen betænkeligheder ved at klippe filtknuderne af ham
(!), men lige pt opstår de nærmest fra time til time og nogle gange er
de meget store og går helt ind til huden Det gør ondt - især når de
sidder på maven, mellem bagbenene eller bag "albuerne"! Og han kan nu
slet ikke lide at blive kæmmet - ikke fordi han nogensinde har været
vild med det, men han har da tidligere affundet sig med situationen....
nu kradser han
Selv om jeg hader tanken (og Aske bestemt heller ikke vil synes om
det!), så er jeg måske ligefrem nødt til at bade ham - om ikke andet så
for at få fjernet løse/døde hår !??? Hvor/Hvem var det, som havde en
udførlig anvisning på den omgang katte-mishandling ? *smil* Selvfølgelig
uden brug af føntørrer - ejer ikke sådan én ;) Tror også at Aske så vil
blive helt overbevist om at han skal slås ihjel, hvis jeg brugte den på
ham...... Anvisningen skal helst fortælle noget om vask i køkkenvasken -
jeg har ikke et badekar og kan heller ikke tage ham med i brusekabinen,
der befinder sig i annekset = Saga's domæne... Ingen grund til at stå
med et slagsmål mellem to ophidsede katte også

Nogen der kan hjælpe? Tak...

Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-12-02 15:50

Hej Ann

Du må ikke vaske en filtret kat så bliver det meget værre.

Man kan blive nødt til at lade dyrlægen ordne det evt. under narkose. Min
dyrlæge tog 700,- for det, og jeg fik en halv kat hjem, så mange hår blev
der fjernet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 29-12-02 16:17

Hej Nina.
Og tak for sidst

>Du må ikke vaske en filtret kat så bliver det meget værre.

Nej, nej - bare rolig... men jeg havde forestillet mig et eller andet
med at klippe _alle_ filterknuderne væk + rede/kæmme ham "i bund" og så
vaske ham...
Der er heldigvis ikke så slemt at jeg er nødt til at få dyrlægens
hjælp - og det regner jeg heller ikke med skulle blive nødvendigt, så
længe jeg klipper og reder lige så snart jeg opdager at der er filter...
Men vasken skulle være en hjælp til ham... du ved ligesom at vi
mennesker putter balsam i håret så det er lettere at rede senere Jeg
tror nemlig at hvis blot jeg én gang kommer helt i bund med hans filtre
og døde hår + kommer et eller andet i pelsen så statisk elektricitet
mindskes, så vil det gå lettere derefter? Men jeg tager måske helt
fejl!? Aner det ikke ... har aldrig praktiseret at vaske mine katte
Dog har vi altid skyllet begge hundene, når de fælder... det tager en
bunke løse hår - og stopper næsten afløbet i brusenichen

Mvh Ann - der for resten _har_ fået varme i radiatorerne... nu mangler
vi så bare det varme vand

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-12-02 16:16

On 29/12/2002 14:40, in article
3e0efb5b$0$171$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "(2610 )Jan R." <tsars@os.dk>
wrote:

> [...]
> der befinder sig i annekset = Saga's domæne... Ingen grund til at stå
> med et slagsmål mellem to ophidsede katte også

Jeg ved *intet* om semilanghårskatte og deres pels... Men jeg tænkte, var
det måske en idé at klippe/barbere ham helt ned? Jeg ved, at årstiden måske
ikke er den mest velegnede til dette, men eftersom katten åbenbart har store
problemer med at holde pelsen selv... Man må da egt også kunne spørge NFO
opdrættere til råds...
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-12-02 17:38

Det vigtigste ved at klippe er, at man IKKE klipper fladt over. Det er lidt
svært at forklare, men prøver alligevel.
Du skal tage fat i en dulle. Klippe den i 2-3-4-5- dele, alt efter
størrelse, altså udaf. Ikke på tværs, langs med huden. For så får du ikke
redt det med, og der vokser faktisk en duller ud igen... det dur ikke.
Altså del den i et antal dele, lad katten være en dags tid, hiv dullerne ud
med en kam eller fingrene. Hvis du ikke kan det, så er de for store, så må
du dele dem igen. Altid dele dem i mindre dele.
Forstår du hvad jeg mener?

Ellers vil jeg sige, at en kat der fælder (det gør mine lige nu til den
store guldmedalje), skal børstes igennem hver dag for at undgå der får dul i
pelsen.
Hvis du har mistanke om at han ikke selv passer sin pels ordentligt, bør du
overveje om der kan være noget galt med ham, altså eventuelt syg.

Det er ikke en dårlig ide at vaske en semi-kat engang imellem. Men kun når
der ikke er nogle duller-totter.
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 29-12-02 17:59

Hej Nina.
Sådan som du beskriver, er den måde vi altid har tacklet filtre på...
Aske har altid siddet stille og pænt, mens vi har klippet og hakket - og
har heller ikke været irriteret, når vi senere har "hevet" filten væk

Han kan ikke lide at blive børstet, men har hidtil affundet sig med
det - vi børster en gang om ugen... men især i fældetiden har han
tidligere godt kunne lide _selv_ at stå og gnide sig op af børsten
Han går som delvis udekat og det ses tydeligt at han (og Tjalfe) har et
sted i buskene, hvor de går frem og tilbage, og på den måde lader grene
og kviste "rive" løse hår af
Men som sagt, synes jeg nu at hans pels er blevet _enorm_! Han har
aldrig tidligere haft sådan en manke Jeg kæmmer og børster ham
igennem dagligt - og alligevel er der nye filtre bare et par timer
senere Dagens høst af løse hår var igår alene på ca 50 gram! (jeg
samler hårene for min svigerinde, der selv spinder strikkegarn
Han forsøger selv at holde sin pels i god stand, men i år er der
simpelthen så meget og det er så langt, at han skal have hjælp....
Har for sjov forsøgt at måle længden på nogle af hårene... Halehår = 20
cm... Manke = 15 cm... mave = 15 cm... snesko = 6 cm...bukser = 11 cm...
ryg = 8 cm.... hovedhår (toppen) = 2.5 cm..... og der er som sagt MASSER
af dem....

Mht vask.... nogle gode råd?

Mvh Ann

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-12-02 18:33

(2610 )Jan R. wrote:

> [...]
> senere Dagens høst af løse hår var igår alene på ca 50 gram! (jeg
> samler hårene for min svigerinde, der selv spinder strikkegarn

wow... lyder næsten som det vi kan hente på linda (perser) lige for tiden*G*
hun filter dog ikke jhelt så alvorligt som Aske gør, og helt ærligt så tror
jeg det har noget med vasken at gøre...
i starten af december blev lindas pels nemlig totalt umulig ( lige som du
beskriver) og efter et par dage blev det mig for meget og hun røj i bad....
siden har der stadig været enkelte duller, men kun en lille en hver anden
eller 3 dag.... ( med lille menes en der i knuden ike er større end en
ært.......)

> Han forsøger selv at holde sin pels i god stand, men i år er der
> simpelthen så meget og det er så langt, at han skal have hjælp....

kan man jo godt forstå....

> [...]
> 20 cm... Manke = 15 cm... mave = 15 cm... snesko = 6 cm...bukser = 11
> cm... ryg = 8 cm.... hovedhår (toppen) = 2.5 cm..... og der er som

hehe... jeg tror ikke du i fuld alvor kan kalde ham SEMI langhår lige for
tiden..... halehårene er ihvertfald længere end det linda kan præstere*GG*

> Mht vask.... nogle gode råd?

nu vasker jeg somregel linda i badeværelset, men oftest uden brug af
bruser.... det kræver dog et mindre arcenal af skåle og baljer...
jeg plejer at dyppe linda helt under vand i ungernes badekar*G* sådan at hun
er helt våd i første omgang.... ...( naturligvis efter grundig
dullerfjerning og gennembørstning)...så op af karret..... herefter bruger en
en plastkop hvori jeg har blandet KV*S minkolie shampoo ( kanon shampoo
skalk jeg hilse at sige) med varmt vand (lidt varmere end håndvarm) som jeg
så overhælder hendes pels med og masserer godt ind....
i karret igen og så skylles grundigt med en plastkop og vandet der er i
karret, indtil hun føles "skumfri"...
op af karret igen, og så overhældes hun endnu en gang med en kop
sæbeblanding som igen massereres godt ind over det hele....
og så kommer vi til skylningen*G* her bruger jeg en ren kop (eller kande)
til at hælde og hælde og hælde rent vand over hende indtil hendes pels
"knirker"..... og så skyller jeg lige en gang mere*G*....og så op og
frotteres grundigt og ind i en godt opvarmet stue, hvor hun får lov at passe
sig selv til hun er tør....... dagen efter bliver hun så børstet igennem
igen, og det værste er sådan set væk.....
vi har prøvet føntørring men det bryder hun sig endnu mindre om end vasken,
så det droppede vi pænt igen....

med lidt hjælp fra gemalen kunne det sagtens lade sig gøre i håndvasken og
med et par ekstra baljer vand til skylningen...... en hånd på katten, en
hånd til at hælde og skumme med og så manden til at hente ekstra vand*G*
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 29-12-02 20:36

Hej Sabina.

>hehe... jeg tror ikke du i fuld alvor kan kalde ham SEMI langhår lige
for
<tiden..... halehårene er ihvertfald længere end det linda kan
præstere*GG*

Hmmm - må indrømme at jeg har givet et forkert mål... hans mavehår er
kun ca 10 cm ;)
Men vi havde faktisk gæster ("hundemennesker") forleden, som troede at
Aske var en perser! ;-( De syntes det var såååå sødt at han havde
"næse"... Hmmm Nå de er undskyldt - Aske er jo ikke en hund

Problemet mht vask er, som jeg har forstået det, at NFO har en
vandskyende pels - pelsen skal føles lidt "fedtet" på en kat, der som
Aske går ude i al slags vejr... Kan huske at Lars (von Friberg NFO) har
fortalt noget om, hvor svært det er, at få gennemvædet sådan en pels ved
vask....
Og Aske _har_ vandskyende pels... det kan især mærkes, når han kommer
ind efter at have været ude i regnvejr - hele overfrakken driver af
vand, men lige neden under er han tør og varm Slet ikke som Ranje
(huskat/perser), der bare er VÅD... *ss*

Mvh Ann

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-12-02 22:37

(2610 )Jan R. wrote:
> Hmmm - må indrømme at jeg har givet et forkert mål... hans mavehår er
> kun ca 10 cm ;)

hehe, sådan kan det jo gå*G*

> Men vi havde faktisk gæster ("hundemennesker") forleden, som troede at
> Aske var en perser! ;-( De syntes det var såååå sødt at han havde
> "næse"... Hmmm Nå de er undskyldt - Aske er jo ikke en hund

*fniz* med den pels forstår jeg dem da godt*G*

> [...]
> Aske går ude i al slags vejr... Kan huske at Lars (von Friberg NFO)
> har fortalt noget om, hvor svært det er, at få gennemvædet sådan en

så er der kun en vej..... masser lidt sæbe ind i pelsen før den gøres
våd...... enten det eller kom en ordentlig omgang smør i den*GGGG* men det
tror jeg næppe du har lyst til...... det er nu ellers det jeg som frisør
plejer at gøre når der er for meget fedtstof i pelsen*GG*

som sagt.... masser en gang sæbe ind i det før vandet..... det bryder den
vandskyene oliehinde på pelsen....
er han _meget_ fedtet, kan du i første omgang bruge en omgang sulfo, og så
vaske to gange i minkolieshampooen bagefter....

> [...]
> vand, men lige neden under er han tør og varm Slet ikke som Ranje
> (huskat/perser), der bare er VÅD... *ss*

hehe..... du skal vist bare være glad for at du aldrig har stået med
hænderne i et menneskehår der var PROPPET med Dax Wax..... det er ren olie
og UMULIGT at trænge igennem med vand og sæbe.... der er der kun en vej...
en hel pakke kærgården masseres ind i håret og så sulfo et par gange,
efterfulgt af almindeligt shampoo....... det er dog ikke altid det er nok,
og så må man starte forfra efter man har tørret håret*G*

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-12-02 19:26

Fodre du med Royal Canin?

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-12-02 19:28

> Mht vask.... nogle gode råd?

Da jeg jo ikke har norske, og heller ikke er den store vaske-ekspert, tror
jeg vi må hidkalde Birgitte (True Trust)
Jeg er sikker på at hun har et par fif
Birgiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitte... er du der?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 29-12-02 20:19

Hej igen
Nej - jeg fodrer ikke med RC længere... har gjort det indtil for ca 3
måneder siden (RC Indoor/Sensible), men nu er herren ved at udvikle en
solid "kastrat-vom", så han er røget på Specifik slankekost blandet med
Hills oral care/hairball control light
Een fed kat i huset må vel være nok

Mvh Ann

Fra : Hanne Dahl

Dato : 29-12-02 21:11

Hej Ann.

Ang. Hairball Control. Der er altså nogle Katte som får lidt problemer med
Produkter med Hairball Con. hvorfor ved jeg ikke. Men der er netop det at
katte danner nemmere knuder i pelsen. Min venindes Norske Skovkat fik
problemet indtil hun stoppede med hendes, men jeg kan ikke huske om det var
Hills eller Royal ??

Vash af Kat uden badekar. Hold katten i benene så den hænger med hoved og
ryggen ned af. Vug den frem og tilbage i Baljen. Hvorefter du sætter katten
håndvasken hvor manden står klar med sæben. Eller omvendt, Jan kolder Kat
og du sæben *G* Sæben knubbes ind og vis I har mulighed lad det side lidt
inden I skylder katten igen. For gud skyld husk at trykke overskydende vand
af katten inden I pakker den ind i håndklædet. Ellers går der mange
håndklæder
til spilde*G*

Varme Katte hilsner fra Hanne Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

(2610 )Jan R. <tsars@os.dk> skrev i

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-12-02 21:30

> Vash af Kat uden badekar. Hold katten i benene så den hænger med hoved og
> ryggen ned af. Vug den frem og tilbage i Baljen.

Det kan du da seriøst ikke mene ?!?!?!

Man tager bruseren af, så man ikke skræmmer (hvæser). Så tænder man vandet.
Det skal være koldere end man selv ville tage det.
Stille og roligt gør man katten våd vha en blød kontrollerbar stråle.Støtter
den på brystet, så den ikke stikker af. Flere af mine står helt stille,
nogle ligger sig ned.

Man slukker, vasker i shampoo, og skyller stille og roligt bagefter. Alt i
alt et hyggeligt bad uden nogle problemer.
Hav et par håndklæder parat. Eventuelt varmet på radiatoren eller i
tørretumbler.
Nus den tør.
Nogle katet går i "stå". Sidder bare plask våde og vasker ikke deres pels.
Dem kan man hjælpe ved at ligge håndklæde på radiator eller i radiatorseng
og begynde at børste dem. Så vil de selv hjælpe til.
Andre begynder selv at ordne deres pels, og de vasker sig selv tørre.
Det skulle jo gerne være en god oplevelse, så man kan gentage det en dag
uden problemer.

Hilsen Nina
www.tendertribes.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 29-12-02 21:42

Nina, Tender Tribes <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en

> Det kan du da seriøst ikke mene ?!?!?!

Det må da være en joke????
Nu vasker jeg ikke mine katte, men jeg er ret sikker på, at
nævnte metode vil betyde enden på det gode venskab mellem mig og
mine katte!
Kan ikke forestille mig at nogen kat vil nyde at hænge på den
måde!
Så please, indrøm at det er en joke!

mvh Eva

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-12-02 22:39

Nina, Tender Tribes wrote:

> Så tænder man
> vandet. Det skal være koldere end man selv ville tage det.

korrekt men husk på at katten altså har en varmere kropstempratur end os, og
derfor skal vandet stadig være en smule varmere end håndvarmt..... jeg tror
"babybadevandstemperatur" er lige tilpas......

Fra : Lars Dahl

Dato : 30-12-02 08:56

Nina, Tender Tribes <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i

> Det kan du da seriøst ikke mene ?!?!?!

Hej Nina - og andre forfærdede/tvivlende

Jo, det kan Hanne skam helt seriøst mene!
At gøre det på den måde, er et tip vi fik på en "pelsplejeaften" afholdt af
Racekatten forrige år, og fordelen er, at katten er pjaskvåd i løbet af ca.
5 sekunder. Inden vi lærte det, forsøgte vi os også med bruseren, men det
stillede for store krav til kattenes tålmodighed - hvorimod ingen af
misserne har været sure på os, når vi har gjort det på denne måde - og vi
mener da ikke, at vores katte har et nemmere temperament end andre (undtagen
Hr. Louis - man _må_ ha' et specielt godt temperament eller specielt lidt
mellem ørerne, når man frivilligt agerer rangle for Jens på 1 år *G*). Vi
har da også kun fået positive tilbagemeldinger fra dem, der har fulgt den
vaskeanvisning, jeg postede i sommer - deriblandt en som sagde at det var
helt underligt, ikke at være flået i strimler efter en kattevask *S*.

Mvh. Lars Dahl

Fra : Hanne Dahl

Dato : 30-12-02 09:35

Hej fra Hanne.

Som Lars skriver , det var en professonel dame som behandler besvære
lige katte dagligt. Som gav os rådet. *S*
Den virker og kattene flytter selv hovet så den ikke dykker under vandet.*S*
For dem som ikke udstiller og ikke har tålmodigheden til at bruge Birgittes
metode så er vores effektiv. Da kattens tålmodighed ikke udsættes til alt
for meget. Hekla som er vores "nye" kat er en af dem som ikke har tid til
sådannen
pjat. Finder sig faktisk i det. Heldigvis for hun har pelsen som kræver lidt
mere
behandling end de andre, hun laver knuder lige for tiden. Selv hårtørren og
bruseren fandt hun sig i *G*
Så det var ikke nogen Joke, Sorry!!!*G*

Rigtig Godt Nytår fra Hanne Dahl

--

Lars Dahl <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev i

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 30-12-02 10:54

> [...]
af
> Racekatten forrige år, og fordelen er, at katten er pjaskvåd i løbet af

Beklager, jeg har ærlig talt lidt svært ved at sætte mig ind i det. Nok mest
fordi det var en almindelig brugt tortur-metode før i tiden

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Lars Dahl

Dato : 30-12-02 12:38

> [...]
mest
> fordi det var en almindelig brugt tortur-metode før i tiden

Jeg har nu en anelse vanskeligt ved at se torturen i det at blive våd... Med
mindre det er fordi du tror, at hovedet ryger med under vandet også?? Det
gør det _ikke_!!
Nu er det måske også nemmere for mig, da jeg jo ser, hvordan misserne
reagerer - eller rettere ikke reagerer - i forhold til vores forsøg med
bruseren..

Mvh. Lars Dahl

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 30-12-02 13:31

> mest

> Jeg har nu en anelse vanskeligt ved at se torturen i det at blive våd...
Det er nu heller ikke det jeg reagerer på.

Jeg forstår at i holder katten i alle 4 ben, og dypper den ned i en balje.
Er det korrekt?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Jylland's Norske Sko~

Dato : 30-12-02 13:44

.... men så vidt jeg erindrer, gik spørgsmålet på en norsk skovkat - den har
vandskyende pels, så det eneste man sandsynligvis opnår, er at blive uvenner
med katten. Birgittes metode er nok i modificeret form den mest gangbare til
en "hverdagsvask".

m v h

Knud

--
Jylland's Norske Skovkatte
v/ Anna-Lise Bjerregaard & Knud B. Jørgensen

Tlf. 75 60 18 99 eller 20 32 93 34
E-mail: Jylland@mail1.stofanet.dk
Homepage: http://home1.stofanet.dk/Jylland

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 30-12-02 16:38

"
> ... men så vidt jeg erindrer, gik spørgsmålet på en norsk skovkat - den
har
> vandskyende pels,

Maine Coon'er har også vandafvisende pels. Den kan sagtens blive gennemvåd i
bruseren....

Hilsen Nina

Fra : Birgitte

Dato : 30-12-02 17:31

> [...]
> har
> Maine Coon'er har også vandafvisende pels. Den kan sagtens blive gennemvåd

At vaske en MCO og at vaske en NFO er absolut ikke samme metode.
Det kræver meget mere at gøre en NFO gennemvåd.
Jeg vil tro, at man i snit bruger dobbelt så meget vand på at vaske en NFO
end en MCO.
Men at sæbe katten ind i en tynd shampoo før pelsen gøres våd, letter
problemet med at våde pelsen bagefter.
Missehilsner fra Birgitte
DK True Trust
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 30-12-02 17:48

Vil det sige den ikke kan gøres våd vha bruseren?

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Birgitte

Dato : 30-12-02 18:03

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det sige den ikke kan gøres våd vha bruseren?

Jo det kan den godt, men det tager bare længere tid, end hos end MCO
Missehilsner fra Birgitte
DK True Trust
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 30-12-02 18:23

Hvordan får man den op igen? Altså også ved at holde den i benene?
Så må den veje en hel del mere end da den kom i. 1 kg ekstra pr liter vand
der er i pelsen, foruden kattens egen vægt.

.... jeg kan stadig ikke se nødvendigheden af at bade dem sådan.... har
aldrig hørt om det.

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Birgitte

Dato : 30-12-02 19:20

Altså Nina dog......
Jeg bader altså ikke mine NFO i kar, og slet ikke med benene opad.
Vi står 2 og hjælper hinanden, Sten snakker og beroligere katten,- jeg
vasker.
Vi står i brusekabinen, med et lille rundt bord ca 60 i diameter, på den
måde står vi i en god arbejdshøjde, og får ikke ondt i ryggen.
En våd NFO kat vejer meget, de har jo meget mere uld end en MCO og uld ved
vi jo alle suger godt.
Missehilsner fra Birgitte
DK True Trust
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 30-12-02 19:37

> Altså Nina dog......
> Jeg bader altså ikke mine NFO i kar, og slet ikke med benene opad.
Nej netop, men det er det der bliver diskuteret her. Jeg synes jo netop også
det lyder lige lovligt barsk.

> [...]
> måde står vi i en god arbejdshøjde, og får ikke ondt i ryggen.
> En våd NFO kat vejer meget, de har jo meget mere uld end en MCO og uld ved
Ja, netop derfor undres jeg over den metode.

Fra : Birgitte

Dato : 30-12-02 20:31

Jeg kan slet ikke forstå, hvordan man kan få katten skyllet rigtig på den
omtalte måde,
jeg ved da hvor længe vi står og skyller.
Vi nøjes heller ikke med blot en enkelt vask pr kat, den går gennem et
længere vaskeprogram, med forskellige shampoo og mange skyllninger imellem.
Det vaskeprogram jeg har omtalt her i NG er til daglig brug. Katten står ren
og flot med den anvisning, men den er ikke sat op til show.
Missehilsner fra Birgitte
DK True Trust
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Majer

Dato : 30-12-02 15:27

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg forstår at i holder katten i alle 4 ben, og dypper den ned i en balje.
> [...]

Hej Nina!

Vi bruger også Lars & Hanne's metode. Creamy er så nysgerrig at hun sidder
på kanten af badekaret og følger med når vi hælder vand i. og nogle gange er
hun så nysgerrig at hun lige skal ned og prøve vandet mens karet fyldes op.
Så når vi går rigtigt igang, har hun vist allerede vænnet sig til tanken, og
er slet ikke utilfreds med det. Så tager vi lige i hendes ben, og dypper
hende i vandet. Hun holder selv hovedet oppe, og på 5 sek. er hendes pels
gennemvåd. Bagefter står hun gerne i badekaret selv, uden panik eller noget.
Resten af proceduren med shampoo osv er jo ikke så relevant i forhold til
dette spørgsmål.

Godt nytår fra
Majer

Fra : Lars Dahl

Dato : 30-12-02 18:24

Nina, Tender Tribes <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i

> Jeg forstår at i holder katten i alle 4 ben, og dypper den ned i en balje.
> [...]

Aha!! Det er der, katten ligger begravet...

Ja, det er ganske korrekt. Og ja, det lyder ret brutalt - men kattene
brokker sig nu ikke... For os har det simpelthen været et valg mellem 5-10
sekunders ubehag ved at blive holdt i benene, og 5-10 minutters ubehag ved
at blive forsøgt fastholdt, mens man bliver gjort gennemblødt ved hjælp af
bruseren.. Det valg var ikke særligt vanskeligt - især ikke, efter vi havde
forsøgt os med bruseren! Da endte det med en kat der var _meget_ vred på
os - længe efter, et badeværelse der lignede et jordskælvscentrum og Hanne
og undertegnede med meget tydelige mærker af, helt præcist _hvor_ sur missen
blev. Efter at Hanne lærte "dyppemetoden", kan vi stå stille og fredeligt og
vaske en spindende kat - og oven i købet være færdige på under den tid, det
tog at gøre katten våd før....

Mvh. Lars Dahl

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 30-12-02 19:43

> Aha!! Det er der, katten ligger begravet...
Håber da ikke nogle er blevet begravet pga den her debat *LOL*

> Ja, det er ganske korrekt. Og ja, det lyder ret brutalt - men kattene
> brokker sig nu ikke...
Nej, det er også lidt svært at "brokke sig på hovedet".

> [...]
og
> vaske en spindende kat - og oven i købet være færdige på under den tid,

Beklager, jeg synes det lyder i overkanten af hvad jeg vil byde mine katte.
Kan stadig ikke se fordelene.
Udover det må være ubehageligt, må det da være en stor belastning for
kattens knogler, led og sener at blive trukket våd op igen ???

Nina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-12-02 21:23

> Nej - jeg fodrer ikke med RC længere... har gjort det indtil for ca 3
> måneder siden

Jamen så tror jeg du kan finde noget af forklaringen på den giga pelspragt
der. Af en eller anden grund får semi-katte (eller ihverttilfælde alle jeg
har hørt om) en ualmindelig stor og ustyrlig underuld.
Jeg tror den næste fældeperiode vil være meget nemmere.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Birgitte

Dato : 29-12-02 21:21

Jaaaaaaaaaa jeg er her
Tja jeg er nok ikke den helt rigtige at spørge, da mine NFO linier faktisk
ikke danner dulder
Men jeg kan godt give en vaskeanvisning på en NFO, plejer at få flot ros for
pelsplejen på alle udstillingerne vi kommer på.

Nu vasker vi jo katte rimlig tit, sådan ca. 1 gang pr månede,- altså kun de
katte der skal udstilles.
Jeg starter med at smøre Show Clean på en tør pels "jeg sparre ikke på
produktet" smør fra toppen af hovedet ned over ryggen, kun på dækpelsen, ned
over bukserne på katten og et godt lag i halen.
Ikke noget med at gnide...... lad dette sidde i ca 10 min. massere let ind
kun i halen.
Fortynd den shampoo du bedst kan lide ca 1:10 og smør den godt ind med en
engangssvamp i resten af pelsen der ikke har fået chow clean. f.eks mave,
ben, bryst, lad sidde sammen med showclean i ca 10 min.
Skyl..................... jo bedre skyllning jo bedre pels.
Vask nu katten på ryggen og halen med en 1:10 shampoo smør evnt. 1:10 balsam
KUN på maven, altså på det lange hår der hænger ned, lad trække i ca 5 min
og SKYL.... SKYL.... når du nu er 100% sikker på at der ikke er mere skum i
pelsen, skyl da i 5 min længere

Husk på en pels der er elektrisk dulder lettere.
Held og lykke.
Missehilsner fra Birgitte..... jubiiii endelig VIRUS fri
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Vaskning forgår med