Mere melasse.
Fra : Nina Svanholm

Dato : 29-12-02 13:40

Hej

Min Pinto har i et stykke tid haft tynd mave, og nu synes jeg det er blevet
så slemt at jeg må gøre noget ved det. Den dame han er opstaldet hos
foreslog havreklidmelasse.......tror jeg det hedder. Jeg ville egentlig bare
høre om der er nogen af jer der har andre forslag eller godt/dårligt om lige
den type melasse, og om det overhovedet hjælper på tynd mave.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 29-12-02 20:07

Et eller andet sted så må du prøve dig lidt frem når nu du har et problem
med det. Forsøg og se hvordan din hest reagerer på det

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 29-12-02 21:04

Hej Nina,
diarre kan ende med at slå din hest ihjel, så du bør kontakte din dyrlæge snarest. Når en hest får diarre er det dybest set udtryk for en disharmoni i tarmflorabalancen. Du skriver det er blevet værre - sæt straks hesten på en diæt bestående af udlukkende hø og vand indtil dyrlægen kommer. Bed ham lave en gødningsprøve på orm og salmonella m.m.

God bedring!

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 29-12-02 21:32

så vidt jeg læser står der tynd mave og ikke diarre´. Der er meget stor
forskel på de to ting og behandlingen kan være forskellig. Elektrolytter er
også en mulighed hvis f.eks dyrlægen ikke kan finde ud af noget.
Elektrolytter bruges meget til kalve som bliver flasket (får mælkeerstatning
fordi deres mor leverer mælk til mejerierne). Elektrolytter er en blanding
af sukker/salt som kan købes på foderstoffen og det er et billigt ´produkt
at anvende.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 29-12-02 21:56

Hej Anet,
tynd mave er diarré. Graden af diarré kan være meget forskellig, men det er alligevel diarré. Elektrolytter behandler ikke diarré, de erstatter noget af den afsaltning som sker i kroppen på hesten.

Diarré, som bliver meget vandig, som har haft et langvarigt forløb, eller er tiltaget i vandighed, bør man aldrig forsøge at behandle selv. Man bør kontakte sin dyrlæge og få foretaget en afklaring af situationen.

Heste er heste, ikke kalve! Det er en frygtelig uskik at sammenligne heste med køer. Ud over at have 4 ben, har de intet fysiologisk tilfælles!

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 29-12-02 22:02

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]
'
Altså Lene!!!! jeg er ikke nybegynder udi hestehold. Jeg ved godt hvilken
grad diarree´og som jeg skrev hvis nu at dyrlægen ikke kunne finde noget
såååå....var elektrolyt en mulighed.....har selv fået det anbefalet af en
dyrlæge...til en hest. Og ja, en ko er en ko og en hest er en hest men der
findes faktisk fælles træk hos nogle dyr og det har jeg af egen erfaring set
og blive anbefalet her. Elektrolytten giver salt og og sukker. Salten binder
væske og sukker giver energi og de to ting kan stoppe en mave der løber lidt
løbsk. Vær igen opmærksom på at jeg skrev :::: hvis dyrlægen ikke kunne.....

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 29-12-02 22:15

Øh, du Anet,
hvor har jeg skrevet at du er en nybegynder??????
Hvis du har gode erfaringer med at behandle heste som køer, så tillykke med det! Jeg har aldrig aldrig aldrig set en hest tygge drøv * driller helt vildt *

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 29-12-02 22:28

[...]

Tja, det syntes jeg ligesom at du svarede som du alene vide.....jeg har
redet siden jeg var 6 år, haft hest siden jeg var 10 år og er nu 34 år og
desuden har jeg arbejdet i landbruget og ikke med køer. Køerne har jeg haft
herhjemme. Man kan godt drage nogle paraleller imellem de forskellige dyr
hvis man gør det med omtanke...... F. eks så behandler man sår ens på køer,
grise, hunde, katte og heste. Noget foder er det samme til flere dyr. f.eks
et mennesker får også nogle gange drop hvor der er en form for en
elektrolytblanding i en pose for at give det ekstra væske eller det ekstra
hold på væske via salt som jo holder på væsken. F.eks det vitamin som jeg
skriver om i et andet indlæg som hedder Blå succes, det bruges til mange
forskellige dyr og det står uden på indholdsdeklarationen hvor meget og til
hvilke dyr. Det har ikke altid noget at gøre med at tygge drøv eller ej men
om at bruge sit hoved lidt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 31-12-02 12:02

Hej Anet,
jeg er da ked af, at du har fået den opfattelse af mig. Jeg tror såmen ikke at jeg alene vide, men jeg tror at det her er et forum, hvor man kan bede om et råd - indhente flere forskellige meninger, og så er det op til hesteejeren SELV, at bruge de råd vedkommende synes er anvendelige.
Det er vel ikke meningen at vi som skriver herinde indbyrdes skal sidde og føle os " trådt over tæerne ", hvis vi ikke har den samme opfattelse af et problems omfang, risikogruppe, eller behandling. Det er vel heller ikke meningen at vi skal fare frem med alle angrebskanoner kørt i stilling, fordi vi sidder og gætter os til hvordan en anden skribent er ( eller i dette tilfælde ikke er ).

Der er lige så mange måder at holde hest på, som der er mennesker. Nogle af dem ynder at behandle dem som køer. Bla. findes der sågar dyrlæger der anbefaler KalveKræs som følfoder upåagtet at det eneste de fleste kalve skal kunne gå er fra stalden og op i transporteren der skal køre dem til slagteriet. Som hesteejer kan man så gøre sig den overvejelse om en sådan dyrlæge er dygtig nok til, at man vil betro vedkommende sin hest eller ej.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 31-12-02 13:09

[...]

(klip)
nemlig og hvad der er det rigtige for nogle er ikke altid det rigtige for
andre.

[...]

Husk det!!!!!!

[...]

En god portion sund fornuft er aldrig af vejen. Men nogle gange må der
tænkes kreativt og så må man hver især tænke om ens dyrlæge er dygtig nok
eller ej. Jeg har været ude for at der var lukket hos min normale dyrlæge
som er meget meget dygtig. Han er på mange punkter på højde med
Landbohøjskolen og er også en af de få på Sjælland der opererer for f.eks
tarmslyng med succes. Desværre var der som sagt lukket og jeg fik fat i en
anden dyrlæge. Ham havde jeg slet ikke tillid til. Tidligt sagde jeg om
hesten ikke kunne have tarmslyng men NEJ, det var bare kolik. Senere på
dagen blev hesten dårligere og jeg ringede igen til ham og sagde tydeligt i
telefonen "at nu dør den fra mig". Jeg kommer med det samme sagde han og
klinikken ligger kun 10 minutters kørsel herfra, der gik 45 minutter inden
han kom. Min hest blev senere aflivet. Jeg kunne ikke bære at se hende så
dårlig. Og en transport til landbohøjskolen var på daværende tid udelukket
da hun simpelthen var så dårlig og det ville jeg ikke byde hende. Joh, jeg
ved skam af erfaring hvad en god og dårlig dyrlæge er. Hvis jeg står med en
hest igen som min normale dyrlæge ikke kan tilse så kører jeg den straks til
Landbohøjskolen koste hvad det vil......jeg har trods alt mine heste for
kære til at miste dem......

Mvh. Lene/ mvh Anet

Fra : Tanja Bromley

Dato : 30-12-02 19:54

"Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lige
> den type melasse, og om det overhovedet hjælper på tynd mave.

Har hesten tynd mave i længere tid, så er det fordi balancen i maven/tarmene
er blevet slået itu - og det skal der selvfølgelig rettes op på.
Jeg går ud fra, at du har haft hesten på skånekost (hø og vand) ? - Og at
det heller ikke har hjulpet ...

Så kan du forsøge med A-38 (max. 1 dl dagligt, da du ellers slår maven endnu
mere itu) - eller endnu bedre; et af de gærkulturprodukter, der findes på
markedet (forhandles bl.a. af Hippolyt og Brogården) - de er rigtig
effektive (men også dyre).
Du kan også købe mave/tarm-urteblandingen fra Askhims Horse Herbs ... men
problemet med den blanding er, at den indeholder så mange urter med
modsatrettet virkning, at der ikke er spor sikkerhed for, at den virker
optimalt mod tynd mave - desværre (den er ellers rigtig god, men jeg har
kun erfaring fra en hest med gæringskolik).

Men jeg kan da nævne at Salvie er god mod tynd mave (må dog ikke bruges til
hopper) - og også hvidløg.

Så længe hesten har tynd mave, skal den være på skånekost (hø og vand). Også
gulerødder og æbler er bandlyst, da de har svagt afførende virkning (de er
til gengæld rigtig nyttige ved gæringskolik, hvor maven så at sige er gået i
stå).
Giv gerne en spiseskefuld salt til hesten et par gange dagligt - og sørg
for RIGELIGT vand.

Klid er ikke godt til tynd mave. - Det er igen et middel jeg selv bruger,
forebyggende mod gæringskolik.
Nej, der skal godt, tørt hø til og masser af vand - og så lidt A-38,
gærkultur og/eller urter.

Hvis ikke du ser bedring relativt hurtigt, skal du kontakte dyrlægen. Diarré
kan være livsfarligt i yderste konsekvens !

God bedring til din hest !

Mvh. Tanja

Fra : Heidi Falch

Dato : 31-12-02 14:02

Tanja Bromley <tanja@bromley.dk> skrev:
<snip>

>Jeg går ud fra, at du har haft hesten
>på skånekost (hø og vand) ? - Og at
>det heller ikke har hjulpet ...

Tja - jeg har prøvet at have en hest på hø og vand fordi den havde
tynd mave...det virkede i omtrent en uge, så havde hun tynd mave
igen. Altså - hun fik faktisk tynd mave af hø-kuren Men så
prøvede vi loppefrøskaller købt gennem dyrlægen, og det virkede
efter hensigten.

Det skal måske lige siges, at dette var her i sommers, så jeg ved
nu, at det kære dyr åbenbart får tynd mave blot hun *kigger* på
græs, halm, hø, havre, wrap... You name it

<snap>
--
Knus,

Trolden, som faktisk lever fint med at dyret har tund mave ind
imellem, for samme dyr taber sig ikke unormalt meget når det sker.

QUIT

Fra : Lene

Dato : 31-12-02 14:27

Hej Heidi,
jeg har også hørt at loppefrøskaller skulle være godt, dejlig at høre fra en med praktiske erfaringer!

Mvh. Lene

Fra : Heidi Falch

Dato : 31-12-02 14:50

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev:

>jeg har også hørt at loppefrøskaller skulle være
>godt, dejlig at høre fra en med praktiske erfaringer!

Det virkede ihvertfald for mig - eller rettere for hesten Og
det var på en 4 dages kur. Men jeg tror nu nok, at jeg vil prøve
at give hende en ny tarmflora, da det har været galt i al den tid,
jeg har kendt hende, at hun har fået tynd mave on/off uden nogen
umiddelbar påviselig grund, og jeg er bange for, om det på sigt
kan have en ødelæggende effekt på hendes mave-/tarmsystem, at der
ligger noget "tyndt" i tarmen hele tiden.

--
Knus,

Trolden

Fra : Lene

Dato : 31-12-02 15:19

Hej Heidi,
er hesten blevet checket for salmonella? Det kan det evt. være.

Mvh. Lene

Fra : Sander

Dato : 31-12-02 14:14

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> igen. Altså - hun fik faktisk tynd mave af hø-kuren Men så
> prøvede vi loppefrøskaller købt gennem dyrlægen, og det virkede

Hejsa !

Er loppefrøskaller, det samme som HUSK ?

Rigtig godt nytår til alle !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Heidi Falch

Dato : 31-12-02 14:48

Sander <sander@tjekmig.dk> skrev:
<snip>

>Er loppefrøskaller, det samme som HUSK ?

Det siger man vist...bortset fra at de loppefrøskaller jeg fik hos
dyrlægen var *meget* grofthakkede, og HUSK er rimeligt fint hakket
så vidt jeg har forstået? Jeg blev også i sin tid henvist til at
bruge HUSK af folk herinde fra, dog var jeg ikke så vild med det,
da jeg så nødig vil over-/underdosere, og ingen vidste hvilken
dosis min lille hest skulle ha.

>Rigtig godt nytår til alle !

Jamen, i lige måde da.

--
Knus,

Trolden

Fra : Nina Svanholm

Dato : 31-12-02 14:01

Hejsa

Har lige været ude og se til ham, og han har fået det bedre. Han kom på hø
og vand kur igår, og så fik han A-38. Det har jeg selv brugt til de føl der
havde tynd mave da jeg arbejdede på stutteri, så jeg tænkte at det da var et
forsøg værd. Tak for alle jeres svar, jeg håber ikke at det bliver
nødvendigt at tilkalde dyrlægen, men er godt klar over at det kan gå hen og
være farligt. Jacques bliver døgnovervåget i øjeblikket.

Fra : Lene

Dato : 31-12-02 14:24

Hej Nina,
godt at høre, at du har hånd i hanke med situationen *s*

God bedring - Mvh. Lene

Fra : Heidi Falch

Dato : 31-12-02 14:31

Fra : Heidi Falch

Dato : 31-12-02 14:45

Heidi Falch <trold@troldepus.dk> skrev:
<snip>

JEg *hader* programmer, der siger de ikke har sendt indlægget og
det så viser sig det er sendt alligevel - undskyld redundansen

--
Knus,

Trolden

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-01-03 22:38

Hej igen

Nu ser det ud til at Jacques er blevet rask igen -heldigvis Men jeg har
på fornemmelsen at det kan være kulde der har slået hans mave itu, fks.
kolde gulerødder, koldt vand, for koldt dækken osv. Er der nogen der ved om
det kan være årsagen til tynd mave?

Fra : Anet

Dato : 05-01-03 10:13

Det lyder ikke helt tosset men jeg tror at det er noget koldt han har
drukket eller spist. Plejer altid at hælde varmt vand i min vandbalje
udenfor så vandet er ca. samme temperatur som når det kommer ud af
vandkoppen indendørs.

--
Hilsen
Annette