Hjælpeklasser
Fra : Rømer

Dato : 29-12-02 11:06

Ganske enkelt - håber jeg - hvad dækkede betegnelsen hjælpeklasser i midten
af tresserne og en halv snes år frem?

Mange hilsner

Leo

Fra : T.Pedersen

Dato : 30-12-02 00:46

"Rømer" <fupkonto@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e0ec934$0$185$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Ganske enkelt - håber jeg - hvad dækkede betegnelsen hjælpeklasser i midten
> af tresserne og en halv snes år frem?
>
> Mange hilsner
>
> Leo

Særlige klasser for børn, der ikke kunne følges folkeskolens
almindelige undervisning og derfor måtte henvises til
særundervisning.

vh tp

Fra : Rømer

Dato : 30-12-02 15:00

> Særlige klasser for børn, der ikke kunne følges folkeskolens
> almindelige undervisning og derfor måtte henvises til
> særundervisning.

Tak for svaret - jeg havde vist lidt for travlt, for jeg fik ikke formuleret
mit spørgsmål ordentligt:

Vil det sige, at hjælpeklasser dækkede over såvel klasser for fx.
dyslektikere såvel som for svagt begavede?

leo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-12-02 19:16

> [...]
> mit spørgsmål ordentligt:
>
> Vil det sige, at hjælpeklasser dækkede over såvel klasser for fx.
> dyslektikere såvel som for svagt begavede?

både-og - i "gamle dage" anså man dyslektikere for at være svagt begavede.

--
ahw

Fra : T.Pedersen

Dato : 30-12-02 22:12

"Rømer" <fupkonto@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e1051a0$1$146>
> Vil det sige, at hjælpeklasser dækkede over såvel klasser for fx.
> dyslektikere såvel som for svagt begavede?

Der kunne oprettes forskellige arter af særklasser.
F. eks. i Kbh's kommunale skole:
Hjælpe-, tunghøre-,svagsyns-,tale-, læse- og
observationsklasser.

vh tp

Fra : Rømer

Dato : 31-12-02 11:10

Endnu engang tak - jeg tror, jeg skal have fat i den relevante kommune for
at høre, hvad der aktuelt har været tale om.

Godt Nytår til alle.

Leo