Linux og modem
Fra : Pjensen73

Dato : 29-12-02 11:21

Hej!

Jeg har Linux Redhat 8.0 installeret ved siden af windows. Mit problem er,
at Linux ikke kan finde mit modem. Jeg har hørt, at Linux ikke kan finde et
modem, men det kan jo naturligvis lade sig gøre.
Mit spørgsmål er, hvordan finder man modemmet?
Jeg har en HSP56 World MicroModen.

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-12-02 15:56

Pjensen73 wrote:

> Jeg har Linux Redhat 8.0 installeret ved siden af windows. Mit problem er,
> at Linux ikke kan finde mit modem. Jeg har hørt, at Linux ikke kan finde
> et modem, men det kan jo naturligvis lade sig gøre.

Hvis Linux ikke understøtter det umiddelbart, så er det ikke et modem men
et winmodem. Et winmodem overlader det meste af arbejdet til driveren, mens
man bare kan sende data direkte ud til et modem. Du har formentligt et
winmodem, hvilket gør det lidt sværere.

> Mit spørgsmål er, hvordan finder man modemmet?

Hvis du er heldig, så er der nogen der har skrevet en driver til dit
chipset. Prøv at kigge på http://linmodems.org. Måske er du heldig. Ellers
vil jeg anbefale at du køber et rigtigt modem.

> Jeg har en HSP56 World MicroModen.

Det siger ikke så meget om chipset eller teknologien generelt. På den
førnævnte side kan du finde et værktøj til at finde det chipset der er
brugt i dit modem. Måske er du heldig, måske er du ikke. Under alle
omstændigheder får du hvad du betaler for ...

Efter at have søgt lidt på nettet, så ser det ud til at det *måske* er et
PCTel modem du har. Endvidere ser det ud til at driverne på
http://pctelcompdb.sourceforge.net/ *burde* virke med dit modem og din
distro. Jeg giver dog ingen garantier da "HSP56 World MicroModem" ikke er
nævnt direkte. Held og lykke!

--
PeKaJe

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 29-12-02 16:09

On Sun, 29 Dec 2002 11:20:40 +0100, Pjensen73 <pjensen73@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> modem, men det kan jo naturligvis lade sig gøre.
> Mit spørgsmål er, hvordan finder man modemmet?

Find ud af om dit modem er et såkaldt WinModem via google. Hvis det er,
så ligger en stor del af modemmet i software, der kun findes til
Windows. Dog har Linux vist for nyligt gjort arbejde i at få sådan nogle
til at køre så....

--
Jesper