højtalere
Fra : Jens Nielsen

Dato : 29-12-02 08:13

jeg skal ha' et nyt sæt højtalere til min pc (ikke noget vildt, blot så jeg
kan høre musik mens jeg arbejder).

de fleste af de sæt jeg har set har to små satelithøjtalere på bordet og en
sub-woofer på gulvet.

når man skal tænde og slukke for højtaleren foregår dette oftes på en store
på gulvet.

kan man få nogle der starter automatisk når man tænder sin pc, så man er fri
for at rode rundt på gulvet (man risikere også at glemme at slukke for den
når man er færdig med at arbejde og så står højtalerne jo og bruger
unødvendig strøm).

jeg bruger win98

Fra : Leony

Dato : 30-12-02 07:19

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er fri for at rode rundt på gulvet (man risikere også at glemme at
> slukke for den når man er færdig med at arbejde og så står højtalerne

Jeg har aldrig set et sæt højttalere uden tænd/sluk. Hvis du vil have uden
tænd/sluk, så kræver det at der ikke er forstærker i højttalerne.

Jeg havde det lidt på samme måde som dig.
Jeg klarede problemet ved at sætte en gammel intern computerhøjttaler til
mit lydkort. Da det er en temmelig lille højttaler er kvaliteten ikke
imponerende, men det virkede glimrende. Jeg har også prøvet at sætte en lidt
større højttaler til og det virker fint. Det eneste der er lidt irreterende
er at der ikke er en volumeknap på selve højttaleren - ved ikke om det kan
laves hvis man er lidt fiks på fingrene.

Hvis du har en gammel højttaler (hvis du vil have stereo skal du
selvfølgelig have 2) liggende så er det ingen sag at montere et minijackstik
så den kan tilsluttes lydkortet. For at få et minijackstik så kan du slagte
et sæt hovedtelefoner til 9,95 eller du kan købe det i en
elektronikforretning.

Alternativt kan du fifle et eller andet sammen så højttalerne får strøm fra
computeren. Har du eksempelvis en af de strømforsyninger som har udtag til
skærmen kan du sætte højttalerne til mellem skærm og strømforsyning, på den
måde får de kun strøm når computeren er tændt. Ved dog ikke lige om din
strømforsyning kan trække det.

En anden mulighed kunne være at koble en sekundær ATX strømforsyning til din
nuværende, som kunne tække højttalere evt andet udstyr du måtte ønske. Synes
dog helt klart at løsningen med en gammel højttaler er den nemmeste.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/